Afwerking vleugel achterkant (TE)

Ik ben op zoek naar informatie over hoe de afschuining moet zijn van de achterzijde (TE) van vleugels.
Dus recht afgewerkt, rond , afgeschuind of anders.
Zijn daar gegevens/ testen over?
 
Bij een normaal model maakt dat niet zo heel veel uit.
Sommige modellen willen een rechte stompe achterkant en andere een scherpe achterkant.
Dus wat voor model is het?

GJ
 
heel grofweg:
- snel model = scherpe achterlijst, minder weerstand
- schaal, b.v. buisenframe = rond (duh, buis)
- precisie, 3D achtig, relatief dik en haaks.
 
Model is nog niet gedefinieerd.
Je geeft aan dat het model gevoelig is.
Dus waarschijnlijk is daar info over.
Waar is zulke info te vinden?
 
Er zal best wel het een en ander te vinden zijn maar dan zit je echt over aerodynamica te praten.
Dan komen er ook meerdere factoren bij, zoals welk profiel, gewicht, oppervlak.
Het is zoals WVR zegt.
Een modern kunstvluchtmodel heeft dikke achterlijsten, dat kan bij een 2 meter model wel eens 10mm of meer zijn.
Je genereert dan wervelingen die het model remmen.
Snelle modellen hebben juist weer een hele scherpe achterlijst.
En alles er tussenin is mogelijk.
Bij een normaal model zal je er niets van merken of het nu scherp of afgerond is.
Pas bij de high performance modellen gaat het een rol spelen.

GJ
 
Back
Top