afwijking opstijgen

mijn nieuwe belt cp v2 trekt telkens naar linksachter. Hoe moet ik de helikopter instellen dat dit niet meer gebeurt? en zodat deze recht naar boven opstijgt..

vlak na de 'lift-off' heeft elke heli een kleine afwijking, bij een goede afstelling zou dat op een zekere hoogte ophouden...

Hallo Dennis,
Is deze afwijking groot moet je veel compenseren??
dit is normaal gesproken een kwestie van af trimmen.Dat moet je doen met de trims die naast de cyclic stic zitten.

Hoe is de balans van de heli als je hem aan de padells voorzichtig op tilt,als hij naar achteren hangt moet er wat gewicht voor in.
gr.

Leo

Hoi Dennis,

Wat Japie zegt klopt! Iedere heli wil driften bij het loskomen. Dit moet je gewoon met de hand uitsturen. Gewoonlijk is het alleen zijdelings, naar voor of achter zou ik toch voorzichtig een beetje met de trim proberen weg te werken.
Een rechtsdraaiende heli wil normaalgesproken naar links weg, en een linksdraaiende naar rechts.
Om je een beetje een indruk te geven of wat je heli doet, normaal is:
Als de heli op een glad oppervlak staat (bijvoorbeeld een parketvloer, in elk geval iets wat niet stroef is), moet hij bij (steeds meer)gasgeven alleen maar gaan glijden, niet gaan kantelen vlak voor het loskomen. Een kantelbeweging kun je "ongeveer" wegtrimmen. Als het trimmen goed gelukt is, kun je het wegglijden uitsturen met een korte uitslag tegen de richting van wegglijden in (het stuur niet vasthouden) en de heli doorsturen tot plm 0.5 m hoogte. Daar zou het wegwillen minder moeten worden. aar pas op, het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, en je hebt al heel wat oefeningetjes achter de rug voor het je een beetje goed lukt.

Succes, Bert

Dat is het zogenaamde grondeffect.
De luchtstroom botst met de ondergrond en slaat om je rotordisc heen.
De lucht is dan ook niet rustig, maar turbulent.
Zodra je wat hoger zit heb je schone lucht zonder turbulentie, en kan je eigenlijk pas goed beoordelen hoeveel trim je nodig hebt.
Als de heli goed is afgesteld heb je meestal zeer weinig tot geen trim nodig.
Helivliegen is eigenlijk vol continu sturen.

Hoi Eric,

Da's niet helemaal correct, zoals je het stelt. Het grondeffect heeft er wel mee te maken, maar is niet de oorzaak. Die is veel simpeler:
Het wegdriften word veroorzaakt door de zijdelingse druk van de hekrotor. In de lucht hangt iedere heli een beetje scheef om de zijdelingse druk van de hekrotor te compenseren. Op de grond staat de rotormast nog verticaal, en dus wil de heli naar opzij weg tijdens het loskomen. Buiten het grondeffect is de heli goed te trimmen, binnen het grondeffect gooit dat effect wat roet in het eten, net zoals het grondeffect op veel meer dingen invloed heeft. Dat je een heli pas trimmen kunt buiten het grondeffect, dat ben ik wel met je eens, en je moet in geen geval op de grond trimmen tot het driften weg is, want dan kom je in de lucht in de problemen:)

Kijk maar eens naar een (bemande) heli die vanaf een goed vlakke, horizontale oppervlakte opstijgt. Die zal altijd eerst de skid aan de kant van het voorlopende blad los laten komen, even op een skid balanceren, en dan doorstijgen.

Groet, Bert

bedankt voor alle reacties!
maar hoe kan k de heli nu het beste afstellen? .. op de transmitter heb ik de afstelknop al in de uiterste rechterhoek gedraaid. En nog drijft de heli naar linksachter...

Hallo Dennis Het afstellen van de trim is niet alleen de Roll trim( links en recht) maar ook de Nick ( voor en achter )in stellen.
Ik snap eigenlijk de term knop niet helemaal ,in de meeste gevallen zij het schuif trims of digitale trims.

Welke zender heb je??
gr,
Leo

En inderdaad je bent in een bemande heli altijd aan het werk.

ik heb een 2.4Ghz 6-Kanaals zenderen idd de term knop klopt niet, ik heb ook gew trims.. de roll trim en nick trim heb ik ingesteld maar blijft naar links afwijken...

Hallo Dennis,

Je zegt er niet bij of het naar links willen in de lucht ook zo blijft.

Normaalgesproken heb je een rechtsdraaiende rotor, en die wil inderdaad bij het loskomen naar links weg. Deze neiging moet je NIET wegtrimmen.
Als de heli naar voren of naar achteren wil, zal dit meestal pas na/tijdens het loskomen gebeuren. Naar voor of achter kun je wel wegtrimmen.

De truuk is, om tijdens het in de lucht brengen van de heli, op het juiste moment (vlak voordat de heli loskomt) heel even rechts rol te geven. Zodra de heli los is, zou je dit weer los moeten kunnen laten. Let wel: de heli moet dan wel los van de grond zijn, en liefst op een cm of 50 hoogte. moet je dan nog steeds continue naar rechts sturen, dan pas moet je aan de links/rechts trim van de tuimelschijf komen.

WANT: ga je terwijl de heli nog op de grond is, trimmen tot hij niet meer naar links gaat, dan zal vervolgens zodra de heli los is van de grond, hij vrijwel onstuitbaar naar rechts doorrollen tot hij met de rotor de grond raakt.

Nogmaals: het lijkt simpel gezegd, maar je bent echt wel even aan het oefenen voordat je dit onder de knie hebt. Tot die tijd is het verstandiger om niet te trimmen, maar eerst proberen zodanig te leren sturen totdat je de heli korte sprongetjes kunt laten maken. Zodra dat lukt, krijg je een beter idee welke kant je uit moet trimmen als de heli in de lucht hangt.

Wat eventueel een hulp kan zijn: zet de heli eens op een stroeve rubber mat. Nu kan hij niet glijden. Probeer nu eens heel voorzichtig of hij vlak voor het loskomen gaat kantelen. Dit kun je eventueel wél wegtrimmen. Je zult zien, dat nu alleen nog een korte stuurpuls naar rechts op het moment van loskomen de heli al een aardig stuk beter op zijn plaats houd.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hallo
ik heb een honey bee fp en heb de uitslagen minder groot gezet om overstuur te voorkomen is dat wel verstandig ?

ik zit ook met het probleem dat hij naar links weg glijd

Hallo hazenberg,

Nee, lijkt me niet verstandig. Overstuur is inderdaad een probleem, maar als je overstuurt is dat (ook al is het nog onkunde/onervarenheid) wel je eigen fout, en als je snel genoeg reageert, kun je oversturen altijd corrigeren.
Te weinig stuuruitslag, is een veel groter probleem, want ten eerste kun je er niks aan doen, en ten tweede kun je het op dat moment ook niet corrigeren (als je de stick in de hoek hebt, en het is niet voldoende sta je dus echt machteloos toe te kijken hoe je heli de grond in loopt)

Je heli is een beginnersheli, en dus zijn de uitslagen zoals aanbevolen/ingesteld door de fabrikant min of meer de meest optimale voor een beginner.

Je hebt niet zozeer het probleem dat je heli naar links wegglijd, je hebt het probleem dat je (nog) niet weet hoe je dat op moet vangen.
Hoe dat moet, heb ik hier eerder al aangegeven. Het kost wel wat oefenen, maar het is absoluut te doen!

Groet, Bert

Hallo Bert,

dank voor je reactie, het is me al veel duidelijker. Ik zal eens even flink gaan oefenen om te kijken of ik het onder de knie zal krijgen :D
nogmaals dank!

Back