AHTS Rotterdam :: supplier op basis van een SL109 romp

Hoi MBF,

Na bijna een jaar meelurken toch mijn eigen bouwverslag maar eens openen. :)
hiervoor ook al wat dingen gemaakt, maar niet met de techniek en nauwkeurigheid van dit model. :)

Zoals de titel al zegt heb ik een smit lloyd 109 romp bij modelbouwshop flevoland gekocht welke de basis word.
Ik maak niet graag een schip exact na, maar geeft er liever een eigen draai aan.
Dit model word een combinatie tussen de SL109 en de aziz (brug/opbouw).
Edit : brug word niet nagemaakt van de Aziz, maar zal meer op de SL120 gaan lijken, met wat andere invloeden.

Ik streef erna om in dit model alleen kunststoffen metalen te gebruiken, dus dit model bestaat hooftzakelijk uit poly, plexiglas, ABS, messing en aluminium.
Als lijm voor de romp heb ik Stabilit express gebruikt. voor de opbouw ga ik styreenplaat gebruiken


een paar specs;

- romp van Bert Kroes, SL109 1:50 138cm lang, 25cm breed
- motoren, Speed 900 BB torque vertraagd ~1:2 via tandriem op 50mm getopte schroeven in straalbuizen
- roer, 2 graupner roeren op een S3003 servo.
- besturing : F14 navi zender/ontvangerset met multiswitch en Jeti 2.4ghz
- bijzondere functies; diverse verlichting, werkende radar, werkende blusmonitor, werkende lier.
- boegschroef van Marx, iets aangepast, motor verplaatst.
- ESC voor de hoofdmotoren is er een robbo rokraft 100uP regelaar, de boegschroef heeft een Graupner Navy V30R

Ok, genoeg geluld, ik heb ook nog wat foto's liggen. ;)

kort na aanschaf van de romp, ik heb er een 8mm trespa bodemplaat ingemaakt, voor montage van diverse componenten en algehele stevigheid. :)
(stom genoeg is deze bodemplaat niet helemaal recht gemonteerd, jammer maar helaas, dus daar moet hier en daar rekening mee gehouden worden. :(
foto01.jpg

foto02.jpg


Het belangrijkste onderwaterwerk, op de roeren na alles van messing. :)

foto03.jpg

foto03b.jpg

foto04.jpg


En aan de binnenkant. :)
Doordat de assen vrij laag in de romp uitkomen en de motor+tandriemen niet naast elkaar in de romp passen heb ik ze achter elkaar gezet, in een 10mm plexiglas voetstuk.
Motoren; 2x Graupner 900 speed BB torque.

foto05.jpg

foto06.jpg

foto07b.jpg



Roerservo, standard robbe 3003 servo, tussen de roeren gemonteerd, op 8mm plexi steunen.

foto07.jpg


Spanten en lengteverstevigingen, alles uit 8mm plexi gemaakt en gelijmt met stabilit. :)
Hier heeft wel een hoop tijd in gezeten er is niets recht in zo'n romp.
Dit is dus het nadeel als je niet van een tekening werkt. ;)

foto08.jpg

foto09.jpg

foto10.jpg

foto11.jpg

foto12.jpg


Boegschroef, zoals gezegt, Marx 35mm alu buis. naar een tip van Danny Bimmel de "kommetjes" van ABS om een theelepel heen gesmolten, werkt uitstekend moet ik zeggen. :D
Het gat in de buis is het aanzuiggat voor de waterpomp.
verder een hoop geschuur en geplamuur voordat het allemaal een beetje glad is. ;)

foto13.jpg

foto14.jpg


Onderwaterwerk in de primer :)

foto15.jpg


Kimkielen, van 2mm aluminium, gelijmt met stabilit. :)

foto16.jpg


Prototype van een ontwerpje van de brug, waar de brug van de Aziz model gestaan heeft. :)
gemaakt in 3 uur, met karton en secondelijm. ;)

foto17.jpg


ServoSwitch voor de lier in aanbouw.

foto18.jpg


De romp zoals die er nu bijstaat, binnenwerk helemaal klaar en in de witte verf. :)
helaas worden oneffenheden nu nog duidelijker, volgende keer wat minder knoeien met de lijm. :p

foto19.jpg

foto20.jpg

foto21.jpg

foto22.jpg


Een tussendoor projectje, een 30 jaar oude maasbank opknappen, leuk werk als ik even wat anders wil. :)
nieuwe verf, romp in de G4, opbouw aanpassen, volledige electronica inbouwen. :)
ik doe dit met onderdelen die ik nog heb, oftwel, er komt een speed 720 torque in te liggen, en 2 12v 1.2 ah accu's @ 2.4 ghz. geen idee of dat goed gaat maar dat zie ik bij de proefvaart wel. ;)

maasbank.jpg


Tot vervolgd. ;)
 
Laatst bewerkt:
hoi tinus,

Heel mooi ben zelf ook bezig met deze te bouwen maar dan de 107 met twee 60mm ers. Ik zal jouw nooit bij kunnen houden maar ga zeker dit topic in de gaten houden. Ik zag wel dat de ankerrol veelste klein is waardoor het overige polyester niet mooie kont word of ga je dit aanpassen? Echt heel positief te lezen dat steeds meer lloyds gaan varen ik hou je in de gaten. Veel bouwplezier gewenst.

Tim
 
thx. ;) het is en word geen echte ankerrol, maar meer een schuine rand. :) uiteindelijke resultaat is pas duidelijk als het dek erop zit, maar het staat niet zo heel beroerd al zeg ik het zelf. :)
 
Hoi Tinus, dat ziet er veelbelovend uit !
Bij deze een abbonnement op dit draadje.

succes, Brandaris
 
Het verspanen doe ik met de decoupeerzaag en de vijl.
ik heb wel een stapel van het spul op maat laten zagen toen ik het kocht, bijv. al die lange stroken, want dat is geen doen om die zo strak te zagen uit de hand. :)
stroken van 2/3cm breed 100cm lang.

Thx brandaris,
vorderingen zullen niet supersnel gaan hoor. ;)
binnenkort hoop ik de romp te spuiten en de motoren e.d. in te bouwen. :)
 
Hoi tinus,

ziet er idd zeer stevig uit maar persoonlijk is het niet nodig. Omdat je romp al vanzichzelf zeer sterk is. De spanten zijn bedoeld voor de bouwpakket van 20 jaar geleden van modelwork holland die een tweedelige romp had van kunststof van minder dan 1 mm was waardoor de romp zeer zwak werd. Maar ik ben benieuwd wat voor kracht je zult hebben omdat je wel zware motoren hebt maar toch 50mm-ers of tegen mijn aanjagers met twee 60mm-ers. Misschien leuk keer trekproef tegen elkaar;) Ik zag dat je twee 12 volt accu's hebt maar wat is het amperage ervan want ik ben nog opzoek naar geschikte accu. Zelf zat ik aan 18 amper of 24 amper te denken. Maak je wel cargorail en het achterdek met houten latjes? Trouwens de schulpjes maken van kunststof om lepel heen te maken is mij niet gelukt. Ik heb met gasbrander geprobeert en met de gasfornuis maar ik en me vader kregen het niet voor elkaar. Wil graag weten hoe jij het voor elkaar hebt gekregen. Ik heb nu twee gelijke lepels gevonden en is niet makkelijk om op maat te maken. Is gemaakt van rvs. Ik zal u hier een pm over sturen.

Tim
 
Laatst bewerkt:
Wil graag weten hoe jij het voor elkaar hebt gekregen. Ik heb nu twee gelijke lepels gevonden en is niet makkelijk om op maat te maken.
@Tim
Een verffohn nemen en het materiaal gelijk matig verwarmen. In een oven moet het ook lukken.

@Tinus,
Waarom heb je de schroefasuithouders zo ver van achterzijde van de koker af gehouden?
Nu verliezen ze een gedeelte van hun functie.
 
@ tim

Ik vond de romp zonder verstevigingen toch wat wiebelig enzo, en ik maak het graag stevig. ;)
er komen 2 accu's van 12v 12AH in te staan, dus 24AH totaal. :)
die trekproef wil ik best doen hoor, ik ben benieuwd, in theorie ben jij dan sterker, maar jouw schroeven zijn groter dat de maximaal aanbevolen diameter en ik weet niet wat voor verschil dat uitmaakt. :)

@ Adam

Die uithouder kunnen nog 5mm naar achteren. waarom ik ze daar neergezet heb weet ik eigenlijk niet, niet bewust over nagedacht. :)

Ik had ze ook groter kunnen maken zodat ze vrijwel tegen/bij de schroef zitten maar zou dat echt veel uitmaken op zo'n klein stuk ?
 
hoi tinus,

in principe is de romp sterk genoeg maar het is zeker niet verkeerd hem te verstevigen. Helaas kost het je ruimte maar ja das mijn mening. Ik vind het prima. Maar bedenk je wel dat ik twee aanjagers heb die heel veel kracht hebben. Ging tijdje geleden rondje mee varen, het water lag over het bassin heen zo veel vermogen had die:D Ik ga zelf 24ah accu kopen want das best optie voor mij. Maar standaard hoort er 60mm onder dus ik weet niet hoe jij aan die standaard 50mm komt. Kijk maar op de nvm tekening.
Ik ga volgende week het proberen met de schulpjes. Ik laat het je wel horen of het gelukt is.

Tim
smit lloyd 107
 
Smit Lloyd

Je ben lekker mooi bezig, zal met die torque 900 wel gaan als een banaan.
Waarom maak je er geen SL 100 serie van, je bent al zo ver!
grt
Hawser
 
hawser, deze boot zal heel veel op een 100-serie lijken hoor, maar ik doe het graag net wat anders, vandaar dat de opbouw meer op die van de aziz zal lijken.

Ik ben wel benieuwd naar het vaarbeeld. hopelijk deze lente :D
 
hey Tim, het gaat gestaag vooruit, niet veel tijd de laatste tijd maar de eerste badkuip-proefvaart is een feit, en ben nu met de dekken bezig. :)
Desondanks moet er benedendeks nog eea gebeuren.

binnenkort zal ik eens wat nieuwe foto's neerzetten. :D
 
naja, binnenkort, had nu toch ff tijd, dan maar meteen doen. ;)

excuus voor de vage kleuren, ging wat fout met bewerken. :(


foto23.jpg


eerste spraytjes in kleur.

foto24.jpg


druk met inbouwen van de service-verlichting

foto25.jpg


andere opzet van de motoren, vorige idee maakte teveel herrie. :)

foto26.jpg


electronicaplaat waar de belangrijkste componenten op komen te zitten.

foto27.jpg


nieuwe layout. wat zijn die koppelingen toch een ***************,*******dingen. :mad: 5 stuks braken af bij het in elkaar zetten, gelukkig was quartel erg coulant, kreeg alle keren nieuwe, de laatste set hebben ze voor me in elkaar gezet. goed geregeld. :D

foto28.jpg


stuurtje.

foto29.jpg


woeii, service-verlichting werkt, wat een bak licht :D

foto30.jpg


boegschroef, waterpomp.

foto31.jpg


accu's 24Ah @ 12 volt :D

foto32.jpg


motoren draaien :D

foto33.jpg


zonder schroeven trekken ze 2,52 amp. :)
moet dit nog eens meten als de boot in het water ligt.

foto34.jpg


full gas :D

foto35.jpg


regelaars op de plaat.

foto36.jpg


bedieningspaneeltje.

foto37.jpg


stroomverdeling.

foto38.jpg


schroeven op hun plek. :D

foto39.jpg


achterdek aftekenen.

foto40.jpg


beide dekken "redelijk" passend. ;)

foto41.jpg


bad vullen bij vaders. :P

foto42.jpg


jeuh, het ding blijft drijven. :D



Tot zover. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tinus,

Jammer dat de eerste opstelling van de motoren te veel herrie maakten. Ik vond het wel mooi zo op de hartlijn van het schip. Blijft de lak van het onderwaterschip zo blinkend of komt er aan het eind een zijde/mat lak overheen. Voor de rest prachtig werk.

groeten Paul
 
Hmm.. slechte ervaringen met dat soort koppelingen..
Helemaal met afgetopte schroeven en zulke sterke motoren..! Zoals je weet zit er vrij weinig speling tussen je straalbuizen en schroefbladen, der hoef echter maar een klein stokje/blaadje etc. etc. er tussen te komen en je schroeven daaien vast..! Dan is de mens wel van joh, even vooruit.. even achteruit.. gaat wel weg..

PATS.. daar breek je koppeling, of in het ergste geval alles breekt los..!
 
Back
Top