Hoi MBF,
Na bijna een jaar meelurken toch mijn eigen bouwverslag maar eens openen.
hiervoor ook al wat dingen gemaakt, maar niet met de techniek en nauwkeurigheid van dit model.
Zoals de titel al zegt heb ik een smit lloyd 109 romp bij modelbouwshop flevoland gekocht welke de basis word.
Ik maak niet graag een schip exact na, maar geeft er liever een eigen draai aan.
Dit model word een combinatie tussen de SL109 en de aziz (brug/opbouw).
Edit : brug word niet nagemaakt van de Aziz, maar zal meer op de SL120 gaan lijken, met wat andere invloeden.
Ik streef erna om in dit model alleen kunststoffen metalen te gebruiken, dus dit model bestaat hooftzakelijk uit poly, plexiglas, ABS, messing en aluminium.
Als lijm voor de romp heb ik Stabilit express gebruikt. voor de opbouw ga ik styreenplaat gebruiken
een paar specs;
- romp van Bert Kroes, SL109 1:50 138cm lang, 25cm breed
- motoren, Speed 900 BB torque vertraagd ~1:2 via tandriem op 50mm getopte schroeven in straalbuizen
- roer, 2 graupner roeren op een S3003 servo.
- besturing : F14 navi zender/ontvangerset met multiswitch en Jeti 2.4ghz
- bijzondere functies; diverse verlichting, werkende radar, werkende blusmonitor, werkende lier.
- boegschroef van Marx, iets aangepast, motor verplaatst.
- ESC voor de hoofdmotoren is er een robbo rokraft 100uP regelaar, de boegschroef heeft een Graupner Navy V30R
Ok, genoeg geluld, ik heb ook nog wat foto's liggen.
kort na aanschaf van de romp, ik heb er een 8mm trespa bodemplaat ingemaakt, voor montage van diverse componenten en algehele stevigheid.
(stom genoeg is deze bodemplaat niet helemaal recht gemonteerd, jammer maar helaas, dus daar moet hier en daar rekening mee gehouden worden.
Het belangrijkste onderwaterwerk, op de roeren na alles van messing.
En aan de binnenkant.
Doordat de assen vrij laag in de romp uitkomen en de motor+tandriemen niet naast elkaar in de romp passen heb ik ze achter elkaar gezet, in een 10mm plexiglas voetstuk.
Motoren; 2x Graupner 900 speed BB torque.
Roerservo, standard robbe 3003 servo, tussen de roeren gemonteerd, op 8mm plexi steunen.
Spanten en lengteverstevigingen, alles uit 8mm plexi gemaakt en gelijmt met stabilit.
Hier heeft wel een hoop tijd in gezeten er is niets recht in zo'n romp.
Dit is dus het nadeel als je niet van een tekening werkt.
Boegschroef, zoals gezegt, Marx 35mm alu buis. naar een tip van Danny Bimmel de "kommetjes" van ABS om een theelepel heen gesmolten, werkt uitstekend moet ik zeggen.
Het gat in de buis is het aanzuiggat voor de waterpomp.
verder een hoop geschuur en geplamuur voordat het allemaal een beetje glad is.
Onderwaterwerk in de primer
Kimkielen, van 2mm aluminium, gelijmt met stabilit.
Prototype van een ontwerpje van de brug, waar de brug van de Aziz model gestaan heeft.
gemaakt in 3 uur, met karton en secondelijm.
ServoSwitch voor de lier in aanbouw.
De romp zoals die er nu bijstaat, binnenwerk helemaal klaar en in de witte verf.
helaas worden oneffenheden nu nog duidelijker, volgende keer wat minder knoeien met de lijm.
Een tussendoor projectje, een 30 jaar oude maasbank opknappen, leuk werk als ik even wat anders wil.
nieuwe verf, romp in de G4, opbouw aanpassen, volledige electronica inbouwen.
ik doe dit met onderdelen die ik nog heb, oftwel, er komt een speed 720 torque in te liggen, en 2 12v 1.2 ah accu's @ 2.4 ghz. geen idee of dat goed gaat maar dat zie ik bij de proefvaart wel.
Tot vervolgd.
Na bijna een jaar meelurken toch mijn eigen bouwverslag maar eens openen.

hiervoor ook al wat dingen gemaakt, maar niet met de techniek en nauwkeurigheid van dit model.

Zoals de titel al zegt heb ik een smit lloyd 109 romp bij modelbouwshop flevoland gekocht welke de basis word.
Ik maak niet graag een schip exact na, maar geeft er liever een eigen draai aan.
Dit model word een combinatie tussen de SL109 en de aziz (brug/opbouw).
Edit : brug word niet nagemaakt van de Aziz, maar zal meer op de SL120 gaan lijken, met wat andere invloeden.
Ik streef erna om in dit model alleen kunststoffen metalen te gebruiken, dus dit model bestaat hooftzakelijk uit poly, plexiglas, ABS, messing en aluminium.
Als lijm voor de romp heb ik Stabilit express gebruikt. voor de opbouw ga ik styreenplaat gebruiken
een paar specs;
- romp van Bert Kroes, SL109 1:50 138cm lang, 25cm breed
- motoren, Speed 900 BB torque vertraagd ~1:2 via tandriem op 50mm getopte schroeven in straalbuizen
- roer, 2 graupner roeren op een S3003 servo.
- besturing : F14 navi zender/ontvangerset met multiswitch en Jeti 2.4ghz
- bijzondere functies; diverse verlichting, werkende radar, werkende blusmonitor, werkende lier.
- boegschroef van Marx, iets aangepast, motor verplaatst.
- ESC voor de hoofdmotoren is er een robbo rokraft 100uP regelaar, de boegschroef heeft een Graupner Navy V30R
Ok, genoeg geluld, ik heb ook nog wat foto's liggen.

kort na aanschaf van de romp, ik heb er een 8mm trespa bodemplaat ingemaakt, voor montage van diverse componenten en algehele stevigheid.

(stom genoeg is deze bodemplaat niet helemaal recht gemonteerd, jammer maar helaas, dus daar moet hier en daar rekening mee gehouden worden.

Het belangrijkste onderwaterwerk, op de roeren na alles van messing.

En aan de binnenkant.

Doordat de assen vrij laag in de romp uitkomen en de motor+tandriemen niet naast elkaar in de romp passen heb ik ze achter elkaar gezet, in een 10mm plexiglas voetstuk.
Motoren; 2x Graupner 900 speed BB torque.

Roerservo, standard robbe 3003 servo, tussen de roeren gemonteerd, op 8mm plexi steunen.

Spanten en lengteverstevigingen, alles uit 8mm plexi gemaakt en gelijmt met stabilit.

Hier heeft wel een hoop tijd in gezeten er is niets recht in zo'n romp.
Dit is dus het nadeel als je niet van een tekening werkt.

Boegschroef, zoals gezegt, Marx 35mm alu buis. naar een tip van Danny Bimmel de "kommetjes" van ABS om een theelepel heen gesmolten, werkt uitstekend moet ik zeggen.

Het gat in de buis is het aanzuiggat voor de waterpomp.
verder een hoop geschuur en geplamuur voordat het allemaal een beetje glad is.

Onderwaterwerk in de primer

Kimkielen, van 2mm aluminium, gelijmt met stabilit.

Prototype van een ontwerpje van de brug, waar de brug van de Aziz model gestaan heeft.

gemaakt in 3 uur, met karton en secondelijm.

ServoSwitch voor de lier in aanbouw.

De romp zoals die er nu bijstaat, binnenwerk helemaal klaar en in de witte verf.

helaas worden oneffenheden nu nog duidelijker, volgende keer wat minder knoeien met de lijm.

Een tussendoor projectje, een 30 jaar oude maasbank opknappen, leuk werk als ik even wat anders wil.

nieuwe verf, romp in de G4, opbouw aanpassen, volledige electronica inbouwen.

ik doe dit met onderdelen die ik nog heb, oftwel, er komt een speed 720 torque in te liggen, en 2 12v 1.2 ah accu's @ 2.4 ghz. geen idee of dat goed gaat maar dat zie ik bij de proefvaart wel.

Tot vervolgd.

Laatst bewerkt: