Na lange tijd weer een update van mijn kant.
Het is inmiddels bijna 5 jaar later en al die tijd heeft de boot stil gestaan.
Andere hobby’s en interesse’s (motorrijden en Rc-auto’s oa) verdrongen de bouw van dit schip.
daarnaast bouw ik niet volgens tekening, iets wat het in mijn ogen leuker en uitdagender maakt, maar soms ook moeilijk. Lange tijd heb ik zitten stoeien met een ontwerp voor de brug/opbouw.
Een stukje terug in dit topic zie je een op de Aziz gebaseerd idee, want door diverse forummers verworpen werd. (bedankt daarvoor

)
Ik heb ook nog een model gemaakt welke op de Smit-Lloyd 120 serie gebaseerd was en heb zelfs nog overwogen om de hele opbouw van de Smit-Rotterdam na te bouwen. Foto’s hieronder.
Rectentelijk de bouw toch weer opgepakt en begonnen met het ontwerp van de opbouw.
Deze gaat zeker niet op de Smit-Lloyd 100S serie lijken aangezien daar geen plek voor is.
Bakdek (zo heet dat toch ?) het hoge deel is ingekort en dit komt ten goede van het werkdek.
Daardoor blijft er minder ruimte over voor de opbouw waar ik bij mijn ontwerp toch rekening mee moet houden.
Onderstaand is mijn definitieve ontwerp te zien welke inmiddels in aanbouw is.
Het ontwerp is gebaseerd op de brug van de Smit Rotterdam, welke ik nog steeds heel mooi vind.
Verder hebben de Smit-Lloyd 120 en 28 model gestaan en zijn er diverse details bij andere schepen gevonden.
De 2 andere overwogen ontwerpen;
De opbouw zoals deze nu is. De bodemplaat is van 2mm styreen, de dekken van 1mm, en de wanden van 0,5mm.
De technische kant.
Ook met de motoren opstelling heb ik zitten stoeien, ook hier is nog het eea van te zien op de vorige pagina’s.
De staat van alles is erbarmelijk, allemaal losse draden, electronicaplank weg. Geen plek voor de lier.
Een hoop te doen.
De motor-opstelling blijft redelijk conventioneel, de motoren zoveel mogelijk in het midden, en dan met een tandriemoverbrenging (vertraging 2:1) een een flex koppeling naar de schroeven.
Helaas ben ik met het inlijmen van de schroefassen niet nauwkeurig geweest en zitten ze niet helemaal recht in de romp wat ik nu bij de motoren moet opvangen.
de grote Graupner koppelingen maakten naar mijn zin te veel herrie dus deze worden vervangen door aluminium uitvoeringen welke maar uit 1 onderdeel bestaan.
Naast de opbouw ben ik druk geweest met de kleine onderdelen zoals de mast, kraan etc.
Een gereedschap welke nog hoog op het wensenlijstje staat is een airbrush, getuige de vlekkerige kraan, met het kwastje is het voor mijn lastig om dit strak te krijgen en ik wil niet dat het hele schip er straks zo uitziet.
Naast de kraan is ook de voormast al gemaakt, deze telt 94 afzonderlijk gemaakte onderdeeltjes!
Zoals de foto’s laten zien is de mast gemaakt van messing buis en de ladder en kooi zijn uit styreen vervaardigd. De sporten zijn van 0,5x0,5mm vierkant staf.
Alleen het toplicht zal gaan branden, de sleeplichten zijn alleen voor de sier.
Zoeklicht. Dit is een beetje een experiment en is ook niet geheel op schaal (ik kon geen kleinere fan vinden dan 15mm)
Het zoeklicht is gemaakt van een Ebay led zaklamp en spiegel, messingfolie voor de behuizing (niet handig) een klein koelelement (dat bloemetje) en een 15mm fan van Ebay.
Ondanks dat deze niet op schaal zal zijn (~15mm @ 1:50 is 75cm 1:1 ) ga ik het wel op het schip plaatsen. Later als het schip klaar is dan ga ik er wellicht nog kijken naar mogelijkheden om deze nog kleiner te maken. Het zoeklicht zal op afstand draaibaar en inschakelbaar worden.
Diverse kleine onderdelen.
Ik ben met allerlei kleine accessoires bezig geweest, op onderstaande foto’s zie je een echt werkende sjorband, messing, ca 5mm lang (kleiner kon ik niet vasthouden) en een luidspreker en scheepsbel.
Verlichting, een deel van de verlichting zal uit gloeilampjes bestaan, en een deel uit TL-bakken.
sommige van jullie hebben ze misschien al voorbij zien komen in het topic van Macrabbit en zijn
Union Sovereign.
Ik heb in Google Sketch-up TL-bakken getekend en deze vervolgens bij Shapeways uit laten printen en het resultaat is verbluffend.
Het was even spannend of Shapeways het wel kon printen vanwege de kleine delen en geringe wanddikte van de delen maar het is gelukt.
de onderbak is wat grof, duidelijk geprint, veel kan ik er niet aan doen omdat het zo klein is allemaal. Goed schilderen. De kap daarintegen is heel strak en mooi gelukt, geen gekke plekken en mooi egaal.
het is veel werk om ze brandend te krijgen maar ik ben bijna zover, de foto’s spreken voor zich.
Ik heb mijzelf voorgenomen om iedere dag iets aan dit model te doen, hoe groot of klein het ook is, dit om de gang er een beetje in te houden en mijzelf gemotiveerd te houden.
Daarnaast mijn excuses voor de soms wat brakke foto’s, ze zijn vrijwel allemaal tijdens de bouw gemaakt, bij kunstlicht, met de telefoon. Beetje luiheid en gemak.

Voel je vrij om ideeën, suggesties en commentaar te ventileren.