Aileron, dual rate of differentieel?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door pompebled, 12 mrt 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben mijn Parkfun Fusion aan het afstellen voor mijn hernieuwde pogingen vaste vleugel te leren vliegen, dit keer met instructie bij een lokale club.

    Youtube is een bron van informatie met betrekking tot het instellen van de besturing met gebruik van Companion en OpenTX (ik heb een radiomaster TX16s), o.a. Bill Clark legt het voor mij begrijpelijk uit.
    Ik heb aan de hand van zijn video differentieel voor de ailerons ingesteld:

    Te bedienen met een driestanden schakelaar:
    - géén differentieel,
    - weinig differentieel,
    - meer differentieel.

    In hoeverre gaat dit anders vliegen dan wanneer ik dual rate op de ailerons zet, 100% of 70%?

    Ik weet wat de verschillen zijn, maar ga ik dit merken als ik voor het eerst in jaren weer ga vliegen?

    Groeten, Jan.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dual rate en diff hebben weinig met elkaar te maken.
    Diff is een éénmalige afstelling, en daar moet je in de vlucht verder niet mee rommelen, het heeft ook weinig zin dat op een schakelaar te zetten, er zijn geen omstandigheden denkbaar waarbij je opeens meer of minder diff nodig hebt. Je stelt het "ongeveer" in, en dan ga je vliegen, en kijk je of je kist een beetje normaal rolt zonder met de staart te zwabberen. Maar of hij nu wel of niet met de staart zwabbert, je zult daar niet om in de problemen komen.

    Dual rate kun je op een knop zetten, dat heeft zin om te kunnen verstellen in de vlucht.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dual rate verandert alleen de gevoeligheid.
    Differentieel probeert het negatieve giermoment (haakeffect: je rolt de bocht in en de neus draait de bocht juist uit) te compenseren.
    Bij mensdragende kisten corrigeer je dat met het richtingsroer: gecoördineerd sturen.
    Het is dan ook prima te voelen: als je te weinig richting bij geeft schuif je in je stoel naar de binnenkant van de bocht...
    De oorzaak zit in het feit dat de omhooggaande vleugel door meer lift te produceren, ook meer weerstand opwekt en dus de neiging heeft, achter te blijven: te blijven "haken"... Behalve te rollen gaat de kist dan ook nog eens kwispelen.
    Ook bij een model vind ik het leukst om met twee sticks een nette bocht te vliegen, soms (vaak) is het handiger een combiswitch te gebruiken, waardoor een deel van de sturing van het rolkanaal wordt meegemixt in het richtingkanaal.
    Een andere oplossing is het omlaaggaande rolroer (dat de lift vergroot en dus de weerstand aan die kant) minderutslag te geven dan het omhooggaande aan de andere vleugel.
    Dat verschil in uitslaggrootte noemen we rolroer differentiatie.

    Maar als je voor het eerst weer gaat vliegen, waarom zou je dan ailerons gebruiken?
    Met voldoende V stelling en een goed werkend richtingsroer heb ik beginners altijd sneller zelfstandig aan het vliegen gekregen.
    Wat niet wegneemt dat, met de juiste hulp, vliegen met ailerons in principe wel zou moeten gaan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zou ook adviseren je tijdens het vliegen niet druk maken over meer of minder differentiatie. Zoals hierboven al gezegd is, is dat puntjes op de i zetten voor nette bochten en maakt dat in het beginners-stadium niets uit.

    bij zo’n beetje elke zwever is als basis instelling ‘omlaag ongeveer de helft’ genoeg om gewoon te kunnen vliegen en als je gaandeweg van mening gaat zij dat je sneller wilt rollen kan je de differentiatie aanpassen.

    Minder differentiatie en het haak-effect met richting wegsturen zou overigens efficiënter zijn; door de hogere rolsnelheid heb je minder stuurinput nodig waardoor de vleugel beter zijn werk kan doen met dr rolroeren in rust.
    Maar dit is muggenziften op vliegprestaties die je op de Parkfun Fusion waarschijnlijk niet gaat merken.

    dus gewoon iets van 50% diff op rolroer instellen en verder niet meer aankomen is ook mijn advies
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2021
  5. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Zet op een 3 positie schakelaar 40%, 60% en 100% uitslag van de aileron.
    100% is meestal te zenuwachtig, maar goed voor de start, 60/ 40% vliegt relaxed.
    Ik heb ge-experimenteerd met de differential, door deze op een draaiknop te zetten.
    In de vlucht kun je dan makkelijk meer of minder diff zetten en kijken wat de invloed hiervan is.
    Dat is het mooie van deze zender/ open TX.
     
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Jongens, leuk advies allemaal aan een beginner. Beetje lang allemaal, en is misschien een antwoord op zijn vraag, maar van beperkt nut. Zo, even lekker gefoeterd naar de wijze heren.

    Kort zinvol antwoord:
    Differentieel heb je niet nodig om te KUNNEN vliegen.
    Dual rates is een optie voor een beginner om uitslagen kleiner te maken, maar ALS je dan een keer hard wil sturen, kan het niet, tot je de schakelaar omzet.

    Expo is eigenlijk een automatische dual rates. 65% geeft heel rustig vlieggedrag. 35% is een 'hulpje'. Beweeg je je stick maximaal, heb je toch maximale uitslagen.

    Have fun and just fly!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Gelukkig staat dit ook al in het eerste antwoord. Lekker aan het trollen weer?
     
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Tuurlijk. Jij ook?
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Er staat niet in de eerste post, nog alle anderen, over expo.

    ?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Heren,

    Bedankt voor de uitgebreide antwoorden, lang is geen probleem, ik lees alles.
    Als ik het goed begrijp zijn de mogelijkheden in de video alleen om uit te vinden wat het beste werkt, die optie zet je vast in de mix en komt er niet meer aan.

    Dual rate ga ik toevoegen, eens kijken hoe dat gaat.

    Expo op de rolroeren heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ongetwijfeld té heftige stuurreacties afvlakken zodat ik niet gelijk ter aarde stort. Zal ik op een schakelaar toevoegen, zodat ik expo kan uitzetten.

    In de sim stuur ik al met ailerons en richtingsroer, dat resulteert in netter gevlogen bochten.

    Samengevat: éérst leren vliegen, dan pas met mixers gaan 'klooien'.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn en Justus vinden dit leuk.
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Jan, schakelaar is leuk, maar als je net begint veel te veel afleiding. Begin gewoon met 50% expo op roeren en hoogte. Geen dual rate, geen diff.

    Lekker vliegen, das de focus. Toch?
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel correct, en wat I Shems ook al zegt: zeker in het begin, zijn te veel instellingen ook heel erg afleidend, en je hebt dat ook niet nodig. Vroeger hadden we ze ook niet en toch hebben hele volksstammen leren vliegen met (bij wijze van spreken) "kromme zelfgebouwde imperfecte contrapties".

    Maar om te leren wat je zender allemaal kan, is het natuurlijk een leuke vingeroefening.
    Expo is tegelijkertijd een pracht functie en ook een hele gevaarlijke.
    Wat je er mee doet is het "stuurgevoel" beïnvloeden, maar te veel (of verkeerd toegepast) kan heel erg linke situaties opleveren.
    In principe is dit ook een instelling die je uitsluitend moet instellen als je al KUNT vliegen, en als je hem als beginner wilt gebruiken (wat zonder meer kan) verdient het heel erg sterk aanbeveling hem door een ervaren piloot in te laten stellen.

    Het gevaar bij Expo is dat je rond de middenstand al te heftige reacties inderdaad kunt afvlakken, maar dat die reacties bij iets grotere uitslagen ALSNOG en tamelijk onverwacht knalhard inkomen. Dus als concreet voorbeeld, jij stelt je expo zo in dat je lekker ontspannen rondjes staat te vliegen, en je merkt dat je onder normale omstandigheden in de landing verukkelijk precies kunt sturen (want: hele kleine correcties), en dan krijg je onverwacht een windvlaagje wat een wat grotere correctie vergt, je stuurt dus wat meer dan je normaal doet en opeens reageert je kist met een onverwacht felle respons, en bats, lig je aan de andere kant alsnog tegen de baan.
    Precies wat je nu juist wilde voorkomen.

    Zelf gebruik ik Expo uitsluitend om een vliegtuig "lineair" te maken. Als ik bij volle stickuitslag een (bijvoorbeeld) roll rate heb van één rol per seconde, wil ik bij halve stick één rol per twee seconden, en bij 1/4 stick één rol per 4 seconden. Dat klinkt logisch, maar lang niet alle vliegtuigen doen dat uit zichzelf.
    En DAT is bij uitstek een goede toepassing voor Expo.

    Naar mijn ervaring is 50% Expo echt VEEL te veel... Denk aan 15% of minder om te beginnen. Ik mag mezelf gerust een ervaren vlieger noemen (38 jaar nu) en ik vond de meeste kisten min of meer volledig onvliegbaar (erg onvoorspelbaar) bij reeds 25%.
    Mijn advies, ALS je het gebruikt, is te beginnen met 0%, en per vlucht met hooguit 5% per keer verhogen, totdat je het begint te merken, en ALS je test, dan ALTIJD tot en met de volle stuuruitslagen. Vooral dat laatste is ERG belangrijk. Dat is namelijk de enige manier om er achter te komen of expo je kist onvoorspelbaar maakt.

    Nogmaals, laat dat door een gevorderde doen. Maar waak er voor dat de lokale hotshot jouw beginnerskist precies zo afstelt als zijn 3D wedstrijdkist, daar heb je ook niks aan...
     
    Cnn en FStrating vinden dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    In lastige en onverwachte situaties is het veel belangrijker om gewoon te blijven sturen. Een procentje meer of minder expo of diff gaat je niet redden.

    Persoonlijk vind ik expo helemaal niet fijn. Ik ervaar het als: bij weinig uitslag van de stuurknuppel reageert de kist te langzaam en als je een beetje meer stuurt reageert hij ineens weer veel te veel. Juist in een schrikreactie op een onverwachte situatie overstuur je dan en krijg je meer kans op brokken.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies dát bedoel ik...

    Maar sommige toestellen hebben die neiging van zichzelf al, en dan kun je negatieve expo gebruiken om de boel wat neutraler te maken, en sommige kisten reageren vrij scherp op kleine uitslagen en blijven gevoelsmatig wat achter bij volle uitslagen (F3A kisten hebben hier een handje van), en dan temt een beetje expo dat vrij aardig
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb ooit eens expo geprogrammeerd in één van mijn tricopters, op roll, pitch en rudder.
    Met pijn en moeite heb ik hiermee een lipolading leeg 'gemodderd', het was of ik een baksteen in de lucht probeerde te houden.
    Sindsdien nooit weer expo op een multirotor gehad, het wordt veel te wazig allemaal.

    Vandaar dat ik hier vraag hoe dat op een vaste vleugel werkt.
    In eerste instantie dus niet gebruiken, later eventueel met mate...

    Groeten, Jan.
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies... Als je het toestel beter kent, kun je expo heel goed gebruiken om een kist prettiger te laten sturen. Daar is het ook voor bedoeld.
    En als je tot dat stadium bent is de afstelprocedure tamelijk eenvoudig: Zet éérst je volle uitslagen "goed". Zodanig, dat je bij volle uitslagen goed bij kan houden wat er gebeurt, voldoende uitslag hebt om alles te doen wat je wilt in de "extreme situaties" (denk aan: je kist redden uit een nare situatie).
    Daarna regel je Expo hoger of lager om het stuurgedrag zodanig in, dat de kist plezant stuurt bij normaal rondpruttelen, en dat de overgang tussen kleine en grote uitslagen geen rare "knik" vertoont.
     
  17. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Als ik het terug lees zijn het allemaal adviezen van personen die je willen helpen.

    Je gaf aan dat je hulp krijgt bij een club, dus ik zou uiteindelijk het advies van je instructeur als leidend nemen.
    Die ziet jouw vliegtuig en uitslagen en gaat jouw enorm helpen om jouw vlucht tot een succes te maken.
    Wij staan alleen maar aan de zijlijn je aan te moedigen :)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat... absoluut!
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hellingzweven.

    Het eindeloze parcours vliegen op de sim is niet de leukste bezigheid, dus ik heb als vliegterrein in Phoenix eens een helling gekozen.
    Ik heb het een paar keer gezien op vakantie in Duitsland en was volledig de orientatie kwijt, toen ik de zender in de handen gedrukt kreeg met: "Hier, machst du mal"..., terwijl de zwever in kwestie een kruisje in de lucht was...
    Dat ging dus niet goed en ik heb de zender snel teruggegeven.

    Maar met een schuimpje in de sim is het verbazingwekkend leuk!
    Nooit geweten.

    Eigenlijk gaat me dit beter af dan rondjes vliegen op markeringspunten, op de sim dus.
    Daadwerkelijk op een helling moet ik het nog zien...

    Klopt het dat je met een licht toestel regelmatig met het hoogteroer in de weer moet om op hoogte te blijven, ik wordt eigenlijk permanent hemelwaarts gedreven.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je zit nu wel op de sim te spelen maar vlieg je wel de mode zoals ze het je op de club gaan leren?
    Ik zeg het altijd en nu weer, ga niet zomaar op een sim klooien, je leert foute dingen aan en afleren is lastiger dan aanleren.

    GJ
     

Deel Deze Pagina