Airboat (moerasboot)

Na de Furie toch maar begonnen aan een nieuw project.
Een Airboot.

foto.jpg

de spanten overgetrokken op de houtplaten en dan maar weer figuurzagen.
het is niet zo'n ingewikkeld model maar het moet wel een beetje goed in elkaar gezet worden.

DSC01094.jpg

spanten

DSC01095.jpg

motor met propellor

DSC01096.jpg

regelaar

groetjes Piet

Marc, dat risico is bekent, is in vroegere jaren al eens in m'n zoon zijn vinger gekomen.
Niet leuk om te zien.
Komt waarschijnlijk nog we een kooi om de propeller.
Groetjes Piet

de spanten uitgezaagd en even in elkaar geschoven.
nu eerst schuren en meten welke accu er het beste in past.
groetjes Piet

DSC01097.jpg

oei , dat zijn veel kv's :)

zoals u al ziet in de omschrijving : 450 helimotor
die drijven via een redelijke vertraging de rotor aan , vandaar dat hoog kv ( 500 helimotors heb je in lagere kv's)

u zal deze eigenlijk niet kunnen gebruiken zelfs niet op 2s of u moet zich voorzien van een set oordopjes , dat gaat een hoop lawaai maken!

zoek iets in de buurt van een 10000rpm zou ik aanraden

mijn ervaring met een airboot die ik vorig jaar had gebouwd is dat dit rpm ruim voldoende is voor een pittige snelheid zonder dat vervelende en luide gefluit van de prop , uiteindelijk stond er een 3536 buitenloper met 1100kv/3s op met een 8" prop en een 35a esc

Ben, de motor heeft al gelopen met de prop erop op maximum snelheid maar het geluid was niet noemenswaardig vervelend.
de prop is een 6,3x4.
ik ga het wel zien, heb de motor en regelaar gekregen.
bovendien is het ook een klein experiment.
groetjes Piet

'k zou toch maar oppassen
die toerentallen 2s of 3s
plastiek propje.....

vraag anders eens aan de vliegmannen wat zij er van denken maar......ik ga er niet naast gaan staan!

Nou.... niet om lullig te doen, maar 6 x 3 propjes, dan praat je over wat er vroeger op een Coxje zat, en de krachtigste versies daarvan draaiden ook moeiteloos boven de 20000 toeren, met een hoop Nitro 25000.... dertig jaar geleden al!
Konden die propjes moeiteloos hebben, en nog wel meer ook.

een 3500 kV zl onbelast op 3S 40000 toeren willen draaien, maar dat toerental zakt toch wel een kleine 10000 onder belasting, en zeker de betere propjes kunnen dergelijke toerentallen wel hebben.

Maar je hebt inderdaad wel kans dat het bootje onbeheersbaar snel gaat worden, want je praat gauw over 150 W of meer, en da's best veel voor zo'n klein ding.

kijk anders eens op de site van apc props
staan max rpm's op ook voor deze simpele niet verstevigde propjes

wacht totdat de boot wat water schept en dat water in de prop vliegt op 30000 toeren
zoals ik al schreef :ik ga er niet bij staan en dat mag je lullig vinden of niet , laat ik over aan de dapperen

en dat mag je lullig vinden of niet

Volgens mij zei ik:
Nou.... niet om lullig te doen

Dus wat ik vind mag duidelijk zijn...

Je moet natuurlijk geen Günther-propje gebruiken, en als je een APC met duidelijk aangegevnmax RPM gebruikt moet je die waarde niet overschrijden. Laat dat duidelijk zijn....

Maar er zijn genoeg props die wel een 3500 kV motortje op 2S aankunnen....

ik vind jullie meedenken best goed maar zo als ik al zei heeft de motor met deze prop op 12 volt, met regelaar, al gelopen.
het enige wat ik hoorde was een zoemend geluid.
heb vroeger al eens een airboot gehad met een 3,5cc Webra motor en die motor had een behoorlijk toerental op z'n max vermogen.
blijft natuurlijk, en daar hebben jullie gelijk in, dat deze motor behoorlijk krachtig is voor het model.
maar dan vraag ik gebruik ik een 2s accu of een 3?
heb de propeller gekocht bij V in Eindhoven en deze zij dat het geen probleem was met deze propellor.
maar goed ik sta open voor elke mening.
dus laat maar horen.
groetjes Piet

Probeer eerst eens een 4045 of 5045 bullnose, die geven meer druk dan die 6030 maar zijn een stuk korter. Op 3S zou moeten kunnen ook, waarschijnlijk ook nog wel 4S maar dan wel 40's nemen. Hoe groot is het bootje?

Mike, het bootje word 36 cm lang en is 20 cm breed.
ik heb de propeller gekozen naar de maat van de tekening en zo als ik schreef motor en regelaar heb ik gekregen.
het werken met brushless is voor mij helemaal nieuw.
dus zijn alle adviezen welkom.
groetjes Piet

Met brushless is het vrij simpel: KV hoog? Prop klein. 3550 KV is vrij hoog dus een kleine prop is noodzakelijk anders verbrand je je ESC en motor. Motor,ESC,Lipo en prop zijn dingen die in verhouding met elkaar staan.

Op 2S zou je die 6030 wel rond krijgen maar power heeft het dan niet echt super. Maar dat motortje van jou gaat blazen met een kleine prop (4045 BN) op 4S. Op 4S met die 6030 ga je hem oprukken.

Mike, als ik dus met een kleinere prop op 3s zou draaien zou het goed mogelijk zijn.
Maar wat voor maat moet ik daar voor hebben.
In ieder geval vast bedankt voor het meedenken.
Groetjes Piet

Ik zou wat verschillende props kopen en gaan testen om te zien wat het lekkerste draaid:
4 inch - 4040, 4045, 4x4x3 (3 blads prop)
5 inch - 5030, 5040, 5045bn
en die 6030 die je al hebt geven een aardig setje om zelf te testen. Het is geen kant en klaar pakket wat zichzelf al bewezen heeft dus je zult zelf de beste setup moeten uitvogelen.
Meten is weten ;) Maar wees voorzichtig met die 6" prop want die vind ik een beetje aan de grote kant voor dit motortje. Balanceer die tenminste wel even zodat het niet kapot kan resoneren.

Op en bootje met die afmetingen? Dan denk ik dat je aan 2S met een 6 x 3 een heel leuk bootje gaat krijgen. Zo rond 20, 22 KRPM schat ik, en dat is ongeveer hetzelfde wat een goede Cox TeeDee 051 deed als die er zin in had (en je voldoende Nitro gebruikte).
En aangezien ik vroeger met dergelijke motortjes op bootjes van ongeveer die afmetingen heel veel lol gehad heb, denk ik dat het ook niet veel harder moet gaan: ik gebruikte rompjes met een lichte V-bodem, en dat stuurt vrij goed. De boot van TS is een volledige platbodem. Dat stuurt over het algemeen een stuk lastiger, die willen nogal eens een pirouetje maken als het te hard gaat...

Back