Airbrush advies

@ad,veteq,

Ja daar hebben jullie wel een punt.

Wat ik me af vroeg, is of je een pistool op elke willekeurige compressor kan zetten.

@ad,

Kent u sint-maartensdijk? Of heeft u het opgezocht op internet? Ik heb uw bouwverslag namelijk gelezen(mooi hoor) en in sint phillipsland woont een man die Ad heet en ook dit schip maakt. Je zou bijna denken dat u het bent tis dat er in uw profiel Barendrecht staat:)

Gr geert

Wat ik me af vroeg, is of je een pistool op elke willekeurige compressor kan zetten.

Daar heb je een goed punt denk ik. Ik heb hiervoor een speciale gekocht omdat ik er geen had, en omdat ik hier in een appartement geen herrie wil maken. Maar in principe kan je natuurlijk ook andere compressoren gebruiken die een goede drukregeling hebben. Je spuit meestal zo rond de 2 bar, maar de compressor zelf moet denk ik wel constant 4 bar of hoger leveren, en dan moet een drukventiel dat regelen. Anders krijg je waarschijnlijk te veel pulsaties in je druk. Een compressor met een tankje is daarom ook het mooist. Wat echter ook zeker zo belangrijk is, is een vochtfilter/afscheider zodat je met droge lucht spuit. Ik zal het als niet kenner misschien niet helemaal goed verwoorden, maar het schijnt ontzettend belangrijk te zijn.

Kent u sint-maartensdijk? Of heeft u het opgezocht op internet? Ik heb uw bouwverslag namelijk gelezen(mooi hoor) en in sint phillipsland woont een man die Ad heet en ook dit schip maakt. Je zou bijna denken dat u het bent tis dat er in uw profiel Barendrecht staat

Ik woon echt in Barendrecht (geboren en getogen), maar ben van een leeftijd dat je op de lagere school (tegenwoordige basisschool) nog in de aardrijkskunde lessen bijna alle plaatsnamen in Nederland leerde. Dus vandaar dat ik Sint Maartensdijk en dus ook Sint Philipsland en Anna Jacobapolder nog steeds wel weet te liggen. Maar de laatste keer dat ik daar in de buurt was is heel lang geleden, toen we in Poortvliet naar meubels gingen kijken.......
Wel leuk trouwens dat een (voor)naamgenoot ook met de Rotterdam bezig is. Misschien dat hij zich ook eens op het forum wilt vertonen. Uitwisseling van gegevens is altijd interessant. Dat heb ik ook gemerkt toen de 1:600 bouwer, Onno Heesbeen, zich hier meldde. Daar heb ik toch echt weer het één en ander van kunnen leren.

Veel succes met je bouwwerkzaamheden.

Groet,

Ad Bakker

Bedankt Ad, ik vermoed dat ik nog niet genoeg kennis verzameld heb want dat van die compressor(droge lucht) wist ik nog niet(terwijl het eigenlijk erg logisch is). Ik ga er eerst maar eens een studie van maken dat lijkt me verstandiger. Het duurt toch nog een paar weken voor ik mijn boot een kleurtje ga geven.

citaat:
maar ben van een leeftijd dat je op de lagere school (tegenwoordige basisschool) nog in de aardrijkskunde lessen bijna alle plaatsnamen in Nederland leerde

Knap hoor, goed geheugen.

citaat:
Wel leuk trouwens dat een (voor)naamgenoot ook met de Rotterdam bezig is. Misschien dat hij zich ook eens op het forum wilt vertonen. Uitwisseling van gegevens is altijd interessant. Dat heb ik ook gemerkt toen de 1:600 bouwer, Onno Heesbeen, zich hier meldde. Daar heb ik toch echt weer het één en ander van kunnen leren.

De beste man heeft aan een oog nog maar 40-30% zicht en het andere oog is ook niet al te best. Ik weet niet hoe hij het klaar speelt maar zijn schepen zien er geweldig uit! Hij is opgegroeid in het computer loze tijdperk en met dat slechte zicht wordt het vermoedelijk erg moeilijk om iets op het internet te krijgen. Ik kan het uiteraard aan hem vragen.

Succes met de bouw. Jullie horen het wel als ik klaar ben met mijn studie(om het zo maar te noemen:))

gr geert

want dat van die compressor(droge lucht) wist ik nog niet

Beste Geert,
Op zich kan je een bestaande compressor uitrusten met een vochtafscheider/filter eventueel gecombineerd met reduceerventiel. Ze hebben ze in Almere ook wel, maar ik heb de indruk dat die tamelijk duur zijn (indruk, ik weet dat niet zeker). Wat rondgoogelen kan je wel wat meer informatie opleveren denk ik. En wellicht is er hier iemand die je wat dat betreft verder kan helpen.

De beste man heeft aan een oog nog maar 40-30% zicht en het andere oog is ook niet al te best.

Triest ja, zoiets. Er is hier ook een bouwer die schitterende compleet messing boten bouwt, maar ook een visuele handicap heeft. Helaas de laatste tijd niets meer van vernomen, maar is voor communicatie met het forum afhankelijk van anderen.
Tja het kan verschillend lopen. Tot voor een jaar of drie geleden had ik diopterie -10 (lenzen), en daarnaast nog een leesbril nodig. Nadat ik aan staar geholpen ben kan ik alles zonder bril en heb een visie (dichtbij) van ruim boven de 100%.

Succes met je bouw en speurtocht naar airbrush oplossing.

Groet,

Ad

Op zich kan je een bestaande compressor uitrusten met een vochtafscheider/filter eventueel gecombineerd met reduceerventiel. Ze hebben ze in Almere ook wel, maar ik heb de indruk dat die tamelijk duur zijn (indruk, ik weet dat niet zeker). Wat rondgoogelen kan je wel wat meer informatie opleveren denk ik. En wellicht is er hier iemand die je wat dat betreft verder kan helpen.

Hallo geert,

Ik heb zelf een Evolution en een vocht afscheider om onder aan je pistool te bevestigen kost 26 euro. Met reduceer er in kost 65 euro bij de airbrush shop in almere. Maar ik kan het je wel aanraden het scheelt aanzienlijk, maar als je niet te duur uit wilt zijn wat hun je waarschijnlijk ook adviseren is de vocht afscheider onder aan het pistool omdat je dan zeker al het water opvangt. Omdat condens in de slang ontstaat heb je dan niks aan een vocht afscheider aan de compressor. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

@rckj,
Bedankt ik vermoed zelf dat ik dan beter uit met een compressor van black bull. Die zijn kleiner stiller en alles zit er op en eraan.

Tijdens mijn speurtocht schoten er nog wat vragen te binnen. Ik zag dat er meer gedaan kon worden met een airbrush dan alleen modelbouw onderdelen spuiten en ik zie dat wel zitten. Maar je gebruikt dan veel meer kleuren dan een of twee en veel korter achter elkaar. Als je maar een spuit hebt moet je die dan steeds tussendoor ,tijdens het wisselen van kleur, schoonmaken inclusief reservoir of maak je alleen het pistool schoon en schroef je er een ander reservoir op?
En wat is dan weer beter een reservoir onder of boven? Kun je ook extra reservoir bestellen? want bij de onderdelen die je kunt bestellen zie ik geen extra reservoirs.
Weet iemand ook misschien een site waar de precieze werking van een airbrush zelf word uitgelegd?(waar alle onderdelen voor zijn) Lest best zullen we maar zeggen. Als je ook echt tekeningen/schilderijen wilt maken moet je dan echt een talent zijn(ik kan op zich wel leuk tekenen al zeg ik het zelf) of kom je met een sjabloon een heel eind?

Een hele boel vragen ik hoop ook antwoorden:) maar dit zijn zo'n beetje de vragen die er op het moment spelen.

Gr geert

Laatst bewerkt:
Ik zal je mijn mening geven van uit mijn ervaring.
Ik heb zelf een airbrush gekocht om mijn modelen die ik bouw een mooie strakke kleur te geven.
Allereerst ik weet niet waar je woont maar ik kan het je echt aanraden om een keer naar Airbrush Service Almere te gaan of als het te ver is om te kijken gewoon is mailen. Het zijn mensen die er de tijd voornemen en er echt ongeloofelijk veel kennis van hebben.
Als je een airbrush heb gekocht kun je bij hun ook gratis of tegen een kleine vergoeding basis cursussen krijgen. Zie hun site. Bij aankoop krijg je al veel uitleg over gebruik maar bij zo`n cursus ook over het recht maken van je naald noem maar op enz. enz.

Ik heb zelf een Evolution set met cup, dat werkt super voor het spuiten van gewone delen. Hun raden dat ook voor de modelbouw volgens mij meer aan omdat je met 3 druppels verf een heel A4tje kunt spuiten. Dus je bent niet erg veel verf nodig. Dus is zo`n beker beetje overbodig.

Het is wel zo dat je bij elke andere kleur die je wilt spuiten, de cup goed schoon moet maken. Anders spuit je verkeerde kleur en raakt je pistool verstopt. Maar het lijkt meer werk dan het is als je gewoon even een paar druppels water en cleaner en door gooit(werkt alleen bij waterbasis:wink:) is hij schoon genoeg om de volgende kleur te spuiten.

Maar ik wou ook meer dan spuiten, dus heb ik advies gevraagd. En ben ik begonnen met sjablonen maar je hoe verder je bent hoe meer je overstapt op freehand airbrushen. Maar sjablonen blijf je altijd nodig houden.

Lang verhaal als je vragen hebt hoor ik het wel.

@RCKJ,
Bedankt dit is wel verhelderend. Binnenkort moet ik mijn romp gaan verven ik neem aan dat ik mijn romp dan gewoon kan airbrushen met de verf van de plaatselijke schilder?
Dit was de laatste vraag hoor;)

Gr geert

@RCKJ,
Bedankt dit is wel verhelderend. Binnenkort moet ik mijn romp gaan verven ik neem aan dat ik mijn romp dan gewoon kan airbrushen met de verf van de plaatselijke schilder?
Dit was de laatste vraag hoor;)

Gr geert

Ligt er aan is het een statische model, of eentje waarmee je vaart.
Als het een model is om te staan zou ik gewoon waterbasis airbrush verf kopen dat spuit mooi en is daar voldoende voor.
Wat voor verf van de plaatselijke schilder gebruik jij dan waterbasis of terpetine basis daar zit een wereld van verschil in.

Grtz KJ

Het is geen statisch model dus is het denk ik verf op terpentine bassis.
Gr geert

Moet je even uitzoeken waterbasis verf kan ook voldoende zijn als je het maar goed aflakt.
Kijk voor de zekerheid even na of de rubbers van je Airbrush pistool tegen terpetine kunnen.

Moet je even uitzoeken waterbasis verf kan ook voldoende zijn als je het maar goed aflakt.

Ik dacht dat ook Geert. Even rondkijken of vragen in het schepen forum, want ik dacht dat als je afspuit met gewone blanke parketlak (Glitsa op waterbasis) dat je dat ook gewoon op varende schepen kunt gebruiken. Op water/acrylbasis betekent niet dat het in water oplost als het droog is. En voor je airbrush en jezelf is het een stuk vriendelijker werken!!!

Kijk voor de zekerheid even na of de rubbers van je Airbrush pistool tegen terpetine kunnen.
Tegen terpentine kunnen de rubbers maar niet tegen celluloseverdunning(thinner).Als je de spuit gelijk schoonmaakt geeft het geen probleem maar laat het er niet in staan.
vr.gr.adrie

Bedankt,
wat de aankoop betreft vind ik het erg moeilijk. Het is al een dure hobby(ik betaal alles zelf uiteraard) dus heel veel ruimte is er niet voor extra's. Maar dat wisten jullie denk ik al. Dat hij er komt is wel zeker maar nog niet direct, ik vindt het net iets te link, na de zomervakantie als de inkomsten weer binnen zijn:)
Nogmaals bedankt allemaal voor de informatie.
gr geert

Dat hij er komt is wel zeker maar nog niet direct, ik vindt het net iets te link, na de zomervakantie als de inkomsten weer binnen zijn

Goede beslissing Geert. Zeker als je het zelf bij elkaar moet sappelen is het beter even te wachten tot je iets goeds kunt kopen in plaats van uit nood direct iets goedkoops aan te schaffen waar je later spijt van krijgt.
Succes met de verdere bouw, en we zien het later wel.

Groet,

Ad

Ik laat het horen als ik er een gekocht heb;)
Jij ook succes met de bouw. pracht schip hoor. Ik ben een poosje terug in rotterdam geweest en heb haar toen zien liggen. Oeps een beetje of topic dus weer on topic
Gr geert

De nozzle kiezen wordt lastiger als uw verfspuit afstellingen bezit voor het sproeivlak ahw. Ik bedoel afstellen op "rondstraal" van "vlakstraal" dan blijft luchtverbruik gelijk (ongeveer) maar kun je beter de verfnaald afstellen op minder toevoer. Maar zoals gezegd, uw verfspuit moet wel dergelijke afstellingen bieden. Alles voor het resultaat natuurlijk maar de diameter van de nozzle heeft wel degelijk te maken met de verf die u wilt spuiten. Op youtube is wel één en ander te vinden op het gebied van airbrushen maar u leest hier mijn ervaringen met deze hobby. Spuiten is echt heel leuk tijdverdrijf maar dan moet het winterweer opknappen. Met een lentebriesje van zeg..20 graden komen prima resultaten vanzelf. Het gaat u vast lukken en ik wens u dan ook veel plezier ermee. Laat het resultaat maar zien want we zijn benieuwd!

Airbrush set P-1

Hallo allemaal,

heb zojuist deze discussie gelezen, heb het wat gemakkelijker gehouden en heb bij www.bullishop.nl een set gekocht de Airbrush set P-1 , €179,95
Ben zelf bezig met de Bismarck en heb er goede ervaring mee, ben tevreden met het resultaat,
Hierbij doe ik binnenkort aan rc vliegen, heb me aangemeld bij een vereniging, lessen en examen doe ik met een toestel van de vereniging en krijg een bouwtekening om zelf mijn 1e vliegtuig te maken, en daar komt de airbrush ook zeer goed van pas, en geen stickers plakken, als het met verf kan:
Deze Black Bull Airbrush ACTIESET bestaat uit:

Black Bull airbrush set BD 35FXL
- Airbrushpistool BD 35F / 7 cc / 0,2 mm naald-nozzle met naaldstandbegrenzer.
- Black Bull condensvertragende airbrushslang 180 cm - 2 x 1/8 aansluiting.
- Extra nozzle 0,3 mm en 0,5 mm.
- Extra naald 0,3 mm en 0,5 mm.
Black Bull compressor BC-23MT3 met automatische afslag, drukregeling, luchtfilter en 3 liter tank
:banana:

Laatst bewerkt:
Back