Airbrush of spuitpistool

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door arjen27, 5 okt 2006.

  1. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Hmmmmmmm, die zijaansluiting had ik ook wel kunnen gebruiken met glazen potje...... :|
     
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Ja, Leek me geen verkeerde add-on. mischien later nog een grotere naald erbij en dan kan ik er wel veel mee doen. Ik heb vandaag alles netjes in elkaar gehennept 8) en ik kan nu a verklappen dat de compressor in de schuur en ik in de garage een heel comfortabele relatie zal geven.

    Heb ook wat geoefend maar dat kliederwerk zal ik maar niet scannen :wink:Vat erg tegen om een rondje in te kleuren! Wordt nog een heisa voor camo.
     
  3. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Ondertussen heb ik het een en ander gespoten: de zwarte kruizen en rode band van mijn Alfa FW190 waren beschadigd. Ik heb mbv het speciale afplak plastic (naam even kwijt), low tack, twee speciale sjablonen gesneden voor de kruizen op de romp, daarna voorzichtig in twee fasen met een 0,2 nozzle gespoten. plastic voorzichtig weggehaald en YESSSS!!!!! prachtig!!!!! :banana: Tevens voorzichtig wat weathering gedaan. Mag in het vervolg wel wat subtieler maar evengoed een cool gezicht 8)

    [​IMG]


    [​IMG]

    Vandaag heb ik een vleugel gespoten van 1,5 m span. Ik had nu het raam open gezet en een ventilator zorgde voor voldoende trek. Ik ben ongeveer een uur bezig geweest, maar dat had sneller gekund als ik in 1 keer voldoende verf had aangemaakt. Het resultaat is goed, echter...................na het spuiten kwam ik er achter, o schrik :schrik: , dat ondanks ruim afdekken met pakpapier er over alle oppervlakten in mijn hobbykamer een lichte waas lag. Balen! Na de zaak zorgvuldig te hebben schoongemaakt moet ik de conclusie trekken dat het spuiten van grote vleugels/rompen binnenshuis toch niet zo'n goed idee is. Dus in tegenstelling tot wat ik dacht heeft een airbrush (zeker de 0.6 nozzle) een overspray die uiteindelijk de hele ruimte vult! De rest van de kist spuit ik op mijn werk en voor de rest>>>naar buiten als de temp goed is! En een goed spuitmasker is ook geen overbodige luxe.
     
  4. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    heej Arjen,

    Dat ziet er goed uit! leuk he als het een beetje lukken mag! Ik heb ook zo een evolution setje en ben er erg tevreden over. Verder gebruik ik Createx AutoAircolors om de kleuren aan te brengen. dit is verf op waterbasis en erg kleur vast en vooral gemakkelijk te verwerken zonder grote spuitnevels... Ik spuit dit ook binnen (keuken) en dat gaat zonder problemen en zonder waas. Het is gemakkelijk schoon te maken, veel kleuren uit te kiezen, te mengen, te verdunnen, sterk, gemakkelijk te herstellen in geval van fouten, droogt snel. Puik spul dus. Dan als de boel klaar is dan gaat er nog een 2K lak overheen (clear coat) wat idd wel buiten moet gebeuren en vooral met een goed masker voor. Dit verneveld velen malen meer en dat komt volgens mij voornamelijk door de oplosmiddelen. Maar dat zou ik mis kunnen hebben. iig werkt deze combi bij mij erg goed. Je hoeft dan maar 1 of 2 keer buiten te staan :). De rest, het motief, het pigment dus, kun je gewoon binnen spuiten...

    succes iig!
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het wel of niet nevelen heeft niks met oplosmiddellen of pigment te maken.
    de 2K lak spuit je op veel hogere druk dan details met de airbrush, dat scheelt wel veel.

    ik spuit alles boven, voor een koolstoffilter met 2 afzuigers erachter.
    niks nevel, en niks luchtje, zelfs met 2K lak niet.

    perfect.
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    ah helder. En zou het ook niet zo kunnen dat water gedragen verven pas onder een hogere druk vernevelen dan oplosmiddel gedragen verven? Simpel omdat de water moleculen groter (en zwaarder vooral) dan oplosmiddelen? en daardoor sneller vernevelen...?
     
  7. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Net resultaat op de Alfa Arjen! :D

    Ik ben tot nu toe een paar keer alleen nog op papier wat aan het oefenen geweest want ik ben nu druk aan het bouwen aan een f16. Als die klaar is dan pak ik eerst effe een gecarshte romp die ik nog over heb en zal dan eerst moeten uitproberen/zoeken wat werkt en wat niet.

    grtz! Erik
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    warbirds vind ik ook erg leuk om te doen, hier fotos van mijn me109 van gws, was eerst wit :)

    [​IMG]
     
  9. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Christiaan,

    Ik heb ook wat potjes van createx aangeschaft maar volgens mij zijn er niet zoveel camo kleuren, maar het werkt wel veel lekkerder. Hoe breng jij de clearcoat aan? met een airbrush of een standaard spuitpistool. En welke kleurloze lak gebruik je?
     
  10. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Gerard,

    Met welke verf heb je de Me 109 gespoten? Ziet er strak uit!
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    alles createx autoair.

    als "blanke lak" een rollertje met glitsa mat acryl parketlak dun erover.

    het houd perfect.
     
  12. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Is die blanke lak nodig als je electro vliegt? Of beschadigd de verf anders te snel....
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    in principe is het vrij watervast (ook al is het watergedragen lak) als het droog is, maar aangezien daarmee ook buiklandingen etc gedaan worden heb ik het ter extra bescherming opgedaan.
     
  14. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    heej

    createx is mat, dus als je iets glimmends wilt hebben moet je wel aflakken...

    zelf heb ik wat zitten klieren met verschillende clear coats en gebruik nu Mipa C-75 2K lak die ik verdund met de airbrush spuit. Droogt snel (stofvrij), en is vooral kleurloos! en brandstof (methanol en benzine!) bestendig. Ik heb deze bij conrad vandaan (best nr: 222880 - 89). Verder heb ik 2K lak van Hobbyin n geprobeerd die werkt op zich lekker is goed bestand tegen brandstoffen maar vergeelt iets... daarnaast heb ik motip getest die vooral niet tegen methanol en sommige wel tegen benzine kunnen en je moet opletten dat je de goede pakt als je bv toch met akryl verven aan de gang gaat (er zijn 2 soorten). Motip is wel kleurloos en vooral gemakkelijk op te brengen (spuitbus). Misschien voor electro een aardige oplossing?
     
  15. johndoe

    johndoe

    Lid geworden:
    9 mei 2006
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Zelem, België
    Hallo Christiaan,

    Jij gebruikt als clearcoat Mipa 2K blanke lak. Ik overweeg ook om die te gaan gebruiken, vooral omdat zij in hun gamma een matte lak hebben. Ik ga wel niet via Conrad bestellen maar via de fabrikant zelf. Ben je er tevreden over. Is die lak wel degelijk brandstof bestendig?

    Groetjes
     
  16. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    hoi,

    ah, kun je dat direct bij hun bestellen dan? idd mat is ook interessant! wbt de glanzende die ik heb. deze is zowel methanol als benzine bestendig. Natuurlijk, ik heb de niet een test gedaan waarbij ik bv een nacht lang iets in de methanol gelegd heb, maar ik heb het nu in gebruik bij zowel een benzine als een methanol vliegtuig en dat gaat zeer goed. Verder ben ik er tevreden over omdat het ook echt transparant is (geen verkleuring dus; al weet ik niet wat er gebeurd op langere termijn en als het verfwerk veel aan UV is bloot gesteld...) en het goed met de airbrush te spuiten is. Kortom, ik ben er tot nu toe prima tevreden mee.
     
  17. johndoe

    johndoe

    Lid geworden:
    9 mei 2006
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Zelem, België
    Ik heb contact opgenomen met de invoerder van Mipa lakken in België en kennelijk was er geen probleem om rechtstreeks bij hem te bestellen aangezien er geen andere tussenpersonen zijn in België die deze lak verdelen of verkopen. Voor Mipa lakken Nederland kan je contact opnemen met Mipa Nederland B.V.
    Handelspark De Weteringen
    Solingenstraat 13
    7421 ZN Deventer
    Nederland
    E-mail: info@mipa-lakken.nl
    Tel: 05 70 / 51 03 30
    Fax: 05 70 / 51 03 89
    website:http://www.mipa-lakken.nl/

    Misschien kan je daar ook rechtstreeks bestellen.
    Ik heb echter nog geen bestelling geplaatst aangezien ik niet wist of het wel brandtofbestendig was. En eerlijk gezegd stel ik het een beetje uit want het angstzweet breekt mij uit bij het vooruitzicht om mijn vliegtuig te moeten lakken. Ik heb daar namelijk totaal geen ervaring mee. Weet jij misschien of het mogelijk is om gewone acrylmuurverf te spuiten? Lijkt mij namelijk goedkoper dan speciale airbrushverf. Airbrushverf is ook maar in kleine hoeveelheden verkrijgbaar. Of is er een andere mogelijkheid?
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Dank voor de gegevens!

    acryl kun je natuurlijk ook spuiten, mits je maar voldoende verdunt. Voordeel van speciale airbrush verven (zoals createx) is dat deze meestal zo uit de bus kunt spuiten en anderzijds op waterbasis zijn en dus gemakkelijk schoon te maken zijn. Ofwel, ze verwerken heel gemakkelijk. Tevens zijn er veel kleuren van te verkrijgen.

    Wat je wel even moet uitzoeken is of die acryl verf wel de 2K lak verdraagt. Ik weet iig dat createx en mipa prima samen gaan.
     
  19. antonio-gimenez

    antonio-gimenez

    Lid geworden:
    20 aug 2005
    Berichten:
    6
    hoi johndoe,
    je kunt beter geen "gewone" acrylverf gebruiken zoals muurverf of flexa of histor lak. airbrushverf heeft een veel hoger pigment gehalte. dat wil zeggen dat er per eenheid meer kleur aanwezig is bij een bepaalde dikte als bij gewone verf onverdund. dus als je gewone verf gaat verdunnen neemt ook de dekkracht af, dus heb je meer lagen nodig om dekkend te werken. ik denk dat vooral bij electro vliegen het gewicht en de stroomlijn ook meespelen, en 20 lagen verf zal dan wel niet helpen.
    er zijn best veel soorten verf voor de airbrush te krijgen, en zelfs de hobby verf die ze hier bij de praxis verkopen, appel-color, is na verdunning erg goed te spuiten. deze verf is niet duur, veel kleurtjes en met water te verdunnen. voor het verdunnen zou ik gedeminiraliseerd water gebruiken ipv kraanwater, daar kunnen verontreinigingen en kalk in zitten die de boel kunnen verstoppen. verdunner kun je ook kopen, maar waarom zou je?? demi water kost €2,- de liter.
    verder denk ik dat je veel zelf moet proberen, en vooral veel oefenen voordat je gaat spuiten op iets wat echt mooi moet worden, ik maak al 2 jaar airbrush tekeningen en schilderijen en ik gebruik het in de modelbouw, en nu nog kom ik wel problemen tegen waarbij een werkstuk verloren gaat.
     
  20. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Eerste spuitproject bijna af!

    Ondergrond is Motip Grondverf en verder met Revell potjes gewerkt. Best ff zoet mee geweest. Wat ik minder vind is dat de Revell niet super krasvast is en hoewel na he sputen toch wel "kastdroog" en na een nachtje veegbaar is. Doe ik hier iets niet 100%? heb wel elke keer met wasbenzine het oppervlak schoongemaakt voor het spuiten.

    Heb ook een stukje met Createx/Auto Air geprobeerd en viel me op dat dit een stuk minder dik erop gaat als de revell maar is extreem krasgevoelig dat ik het er maar weer afgehaald heb. Kan iemand me hier advies geven?

    thx, Erik


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina