airbrush op oracover. 2.8m yak

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door john.vangastel, 14 mrt 2008.

  1. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    hi

    ik zou graag mijn yak willen airbrushen en alles is daarvoor geregeld. nu is mijn vraag. denken jullie dat het slim is om de kist te airbrushen op oracover. ik ben de yak nu aan het bespannen met witte oracover. de airbrush mag er niet afkomen uiteraard.
    gaat dit????

    ik hoor het wel.

    gr john
     
  2. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Ik geloof dat de vleugels van 3w ook geairbrushde folie is (of was) Het zal wel afhankelijk zijn van de gebruikte verf.
     
  3. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
  4. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    hallo John,

    vraag het eens aan Cristiaan Vis. hij heeft zijn funtana ge airbrushed op folie (oracover was het meen ik).

    Grt.
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ja bij 3W doen ze dat ook... maar dit is NIET op oracover!!!
    Wij hebben deze zomer in romilly relatief lang met iemand zitten praten die een 3W yak had...Ze gebruiken hiervoor orastick (denk ik dat het noemt) dit is zelfklevende oracover, een soort sticker, het is wel niet zo simpel om je model hier eerst mee te bespannen...Als ik mij goedherinner doen ze dit omdat hier geen blazen opkomen bij zon... Dit mag natuurlijk nooit gebeuren bij een airbrush... Veel mensen hier hadden ook interesse om te airbrushen maar al veel mensen zijn er om verschillende redenen vanaf gestapt.

    Nu weten jullie ook waarom het bij 3W zoveel geld kost :)
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2008
  6. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    dan moeten mijn vleugels met orastick gecovered worden.
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    wat voor design wil je gaan toepassen? is dat een design wat de vleugel helemaal omsluit? of blijf je ook 'open' stukken zien waar geen lak/verf komt?

    Punt met verf is dat deze minder flexibel is dan de folie. de folie zal krimpen en uitzetten en dat kan ervoor zorgen dat de lak scheurt.

    Dit is de reden dat je erg!! dun moet spuiten. En dat kan heel mooi met een airbrush. Als er dan ook nog stukken zijn die niet gespoten zijn dan kunnen die de krimp en uitzetting van de folie opvangen.

    Ik heb het inderdaad op mijn funtana zitten en het zit er erg goed op en blijft mooi. Werkt wat mij betreft prima. Op het moment ben ik ook bezig met een Ultimate en die wil ik met grijze solartex gaan folieen om daar dan met aluminium kleur en andere kleuren op te spuiten en deze wel helemaal te omsluiten. Ik weet nog niet wat het gaat doen met rek en krimp maar ik verwacht dat dat met solartex mee valt om dat dit spul altijd wordt afgelakt.

    Nog een tip: werk vet en stof vrij. Je kunt de folie iets opruwen maar dat hoeft niet. Als het maar vet vrij is (dus niet meer met je fikken aan gaan zitten...als je de boel ontvet hebt). En het is dus ook erg belangrijk om met dunne lagen te werken. Je kunt beter een paar keer meer moeten spuiten dan één keer te dik erop spuiten. Spuitbussen zou ik dus niet aanbevelen omdat je daar de hoeveelheid en dikte van de verf niet kunt regelen. Wat voor verfsysteem wilde je gaan gebruiken?
     
  8. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    ik ga het zelf niet spuiten. ik heb er iemand voor. en geloof me.... die kan spuiten. kijk maar op zijn website. wat voor design wil ik nog niet over praten. dat moet verrassend blijven. christiaan ik ben heel blij met je uitleg. ik heb oracover op mijn vleugels en dergelijken en ik heb het heel erg goed aangedrukt met een katoenen doek na het fohnen. de kist word redelijk omringd gespoten maar niet volledig.
    zou je me wat foto's kunnen laten zien aub.

    hier de website van jean pierre JP Airbrush

    gr john
     
  9. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    die meneer jean pierre kan wel mooie dingen maken ja...wel ff vertellen dat zn ondergrond dus krimpt en uitzet. en dat ie dus dun moet spuiten....

    hier het bouwverslag (en zit ook wat spuit info in) van mijn funtana.
    emhw-funtana-pro-bouwverslag-15
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ook JP kan niet op tegen een niet stabiele ondergrond, ja misschien JP wel, maar zijn lak niet ;)

    enigste optie is die ik je al gaf, alles beplanken, glasmat, spuitplamuur en dan spuiten.
     
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    mijn ervaring is dus anders....
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    orastick ;-)
     
  13. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    komt allemaal goed. ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen. snel horen jullie meer.

    gr john
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Christiaan Vis heeft een toestel waar op Oracover gespoten is.. heb het toestel regelmatig gezien en geen problemen gezien. Ik heb zelf een klein electrokistje waar ik biezen op gespoten heb op Oracover.. zelfde verhaal, geen enkel probleem. Opruwen is niet nodig, zolang het maar vetvrij is.

    Het wordt anders als je het hele toestel wilt spuiten, dan kun je mogelijk beter Oratex gebruiken, of gaan glassen, maar voor stripings enzovoort is het echt kul om te beweren dat dat niet kan op Oracover.
     
  15. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    John hou je die knol yak dan door en ga je die spuiten of hoe?

    Grt.
     
  16. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    als het allemaal meezit word idd de knol yak geairbrushed. ik hoop dat het dan blijft zitten. want geloof me. het word een dure airbrush. maar wel mega mega mooi. komende week word er getest. ik ga monsters maken waar jean pierre op gaat spuiten. we gaan met deze folie onder warmte lampen en door wind en weer. zowel met een onbeplankte ondergrond als met een dichte ondergrond word er getest. de testen zullen snel te zien zijn hoop ik.

    gr john
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat beeer ik ook niet, maar een kist als die moet over 2 jaar ook nog mooi zijn, en daar vrees ik voor.
    niet op de beplakte delen, maar daar waar de folie kan bobbellen en weer gespannen word.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Je folie gaat juist bobbelen op beplankte delen.. maar begrijp wel wat je bedoelt, open vlakken zijn flexibeler. Toch.. die Vision heeft inmiddels meer dan een jaar z'n verfwerk en wat er aan beschadigt is, is transportschade. Het zal ook van de verf/lak afhangen, gok ik.
     
  19. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Zoals je zelf al schrijft, is Orastick zelfklevende Oracover.......
    Volgens opgave van Lanitz-Prena (de fabrikant van deze produkten) zijn beide produkten identiek wat betreft opbouw (polyesterfolie met gepolymeriseerde meerlagen coating) en eigenschappen met maar één verschil; de kleeflaag aan de onderzijde.
    Beide zijn -volgens opgave fabrikant- in gelijke mate geschikt om te beschilderen / spuiten. Zij leveren daarvoor ook de lak (2K) en speciale harder (zorgt ervoor dat de lak flexibel blijft!). De lakkleuren komen exact overeen met de Oracover / Orastick kleuren.
    Grtz, Hans
     
  20. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    zijn dat ook kleuren waarmee je kan airbrushen? of kan je de harder gebruiken voor andere lakken. jp gaat realistisch airbrushen en heeft behoorlijk wat kleurtjes nodig.

    gr john
     

Deel Deze Pagina