airbrush op oracover. 2.8m yak

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door john.vangastel, 14 mrt 2008.

  1. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Met deze verf (en eigenlijk vrijwel alle verven in de juiste verdunning) kun je prima airbrushen. En het is een 2 komponenten lak (verf en harder) die bestand is tegen benzine. Er zijn een redelijk aantal kleuren beschikbaar en uit een paar basiskleuren kan "een beetje" airbrusher gemakkelijk vrijwel elke gewenste kleur maken (mengen).
    Of die harder zomaar met elke andere "2-K" lak gemengt kan worden durf ik niet te zeggen. Ook weet ik niet zeker of dat permanent flexibele effect alleen door de harder en/of/ook door de verf zelf veroorzaakt wordt.....
    Een alternatief is het airbrush werk maken met een verf voor lexaan (zoals die voor rc-auto bodys) Deze is ook flexibel en "bijt" goed vast op de Oracover, Orastick en meeste andere folie en is in giga veel kleuren / kleureffecten te krijgen. Daarna (minimaal enkele dagen wachten) de hele zaak aflakken met transparante 2-K lak van Oracover en je hebt een flexibel eindresultaat dat bestand is tegen benzine.
    Succes!
    Grtz, Hans
     
  2. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Vond net nog een leuk voorbeeld van de flexibiliteit van die Oracover 2-K lak. Een restant bodempje transparante lak uit een mengbekertje is ruim 3 maanden na aanmaken nog gemakkelijk buigbaar.
    [​IMG][​IMG]
    Grtz, Hans
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    De orastick zou beter zijn omdat deze minder rap blaast ofzo, het fijne weet ik er nietmeer van het was in het frans en ik heb ook niet alles verstaan. Paul weet er denk ik wel nog wat meer van.
     
  4. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    ik heb vandaag orastick gehaald voor de bovenzijden van mijn vleugels. de vleugels worden aan de bovenkant alleen geairbrushed. ik wil het airbrushen dus toch daar gaan zetten. pas als het klaar is worden er foto's geplaatst. de yak wil ik eind deze week gefolied hebben. ook de scharnieren zou ik graag ingelijmd hebben dan. volgende week afwerken. begin april word die geairbrushed en als de strakke tijdsplanning te doen is, word de kist gevlogen bij de 3dcollege fly in. natuurlijk alleen als de kist al gevlogen heeft en uitgetrimt is.

    ik houd jullie op de hoogte.

    gr john
     
  5. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ok, hier wat ik van een binnensmonds pratende fransman heb begrepen;

    orastick gaat niet snel blazen wanneer je hem goed aanbrengt (zelf ervaring mee en dit is 100% waar)
    De vleugels werden wit bespannen, opgeschuurd en gespoten in dezelfde kleur als de romp. Vervolgens de airbrush erop en dan de blanke lak erover. Ik meende dat ze de airbrush gewoon deden met verf van house of kolors. De naden van de oracostick waren mooi overspoten met vernis zodat deze ook niet konden lossen. Of de witte onderkant van de vleugel ook stick was ipv cover weet ik niet, maar ik veronderstel dat je dat perfect met cover kan doen.

    Zelf heb ik een vliegtuig waarbij de vleugel metallic blauw gespoten is. De kleuren komen véél mooier uit dan bij gewone bespanning (betere glans). Hoe het bij mij gedaan is weet ik niet.
     
  6. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    paul bedankt voor je reactie. ik ben blij dat ik dit draadje ben gestard. ik zit er aan te denken de romp ook met orastick te pakken wat wel een hels karwei is. maar dat is niet erg. de kist worde helemaal klaar gemaakt en ingevlogen voordat het geairbrushed wordt. ik ga proberen de kist te vliegen op de fly in 13 april. eind maart wil ik de kist laten vliegen. gr john
     

Deel Deze Pagina