Airbrush Spray Gun Starter Class

• Topicstarter Topicstarter Gerda
  • Startdatum Startdatum
Oke, maar stel dat ik wel een compressor koop, maar geen vochtafscheider, wat gebeurt er dan? (Met andere woorden, waar is zo'n afscheider precies voor nodig?)

Gerda

Gerda,

De afscheider zorgt ervoor dat je "schone lucht" krijgt.
Dus hij filtert het vocht (en olie) eruit wat normaal in de tankt van de compressor zit.

Dus zonder heb je kans op vlekken in je werk, net zoals Gerard al zei.

René

En in een vrachtwagenband gaat als ze onder de vrachtauto zitten 9 bar, dus mot kennen

Uit de reakties blijkt dus dat hier niemand ooit een binnenband gebruikt heeft als lucht voorraad .

Voor mij is het ongeveer 20 jaar geleden dat ik dit gedaan heb .
Dit was ook grof gezegt na de oorlog .
Ook andere uit de club zijn zo begonnen om reparaties uit te voeren met de airbrush spuit.
Tussen band en spuit een papieren benzinfilter van de auto/motormaaier er tussen.
En gewoon 2,5 bar er op en je hebt genoeg lucht voor de meeste spuitklussen zonder na te vullen .;)

Luchtbusjes hadden niet de iets hogere druk en begonnen gauw te bevriezen en dan hat je helemaal geen druk meer .

Later hebben we ook nog brandblussers omgebouwt waar makkelijk 10 bar ingingen maar je moest dan wel en drukminderer hebben en we hebben een zekerheidsventil van 10 bar ingebouwt.

Nu spuit ik met een kompressor die ik met dwang koeling gebouwt heb uit een koelkast kompressor .

Ook weer met een papierfilter er tussen .

Drukminderer hoeft er bij mijn niet meer tussen , hij geeft nog maar 2,2 bar , moet maar eens een andere gaan zoeken en inbouwen omdat hij gaat nalaten .

Mvg Johan

Hezik, ik heb nooit gezegd dat het onmogelijk was, lees mn antwoord maar even na. Er werd een vraag gesteld en ik heb even de tijd genomen om een antwoord te typen en zo te proberen een ander te helpen. Ik hoop van harte dat Gerda daar wat aan heeft, zo niet kan ze het naast zich neerleggen, mij om het even.

Bedankt Rene, en Tata trouwens ook voor de toch wel handige info (denk ik). In ieder geval, iedereen die even wilde reageren bedankt!

Gerda

Hezik, ik heb nooit gezegd dat het onmogelijk was, lees mn antwoord maar even na.

Je zei letterlijk dat het een broodje aap verhaal was. Daarnaast typte ik het ook om te helpen hoor.. helpen is mensen opties geven, is niet van een vollege valide optie zeggen dat het een broodje aap verhaal is.. ;)

Je zei letterlijk dat het een broodje aap verhaal was. Daarnaast typte ik het ook om te helpen hoor.. helpen is mensen opties geven, is niet van een vollege valide optie zeggen dat het een broodje aap verhaal is.. ;)

Het is wellicht een optie...

Maar om het in deze tijd met de huidige stand van techniek een ''volledige valide optie'' te noemen gaat wellicht wat té ver, als ik de reacties van de ervaringsdeskundigen goed begrijp!

Johan is de ervaringdeskundige en die hoor ik nergens zeggen dat het niet kan of geel volledig valide optie meer is..

Het licht ook er aan hoe veel geld je er in wil steken .

Airbrush compressor kosten snel een goede 100 €

Bouwmarkt compressor maakt te veel lawaai als je buren hebt .

En een koelkast kompressor ombouwen kan ook niet iedereen .

En dan is de binnenband een goedkope oplossing . :D

Dit heeft dus niks met de huidige stand der technik te doen .
Technik kost geld en dat moet je ook hebben .

Mvg Johan

Ik heb bij Conrad een compressor gezien, namelijk de Waeco Accu Power Compressor PC-100-12/P. Hij kost 79 euro. Bestelnr is 85 20 18 - 89. Is dit een goeie voor Airbrushen?

Gerda

Het staat er niet bij maar volgens mij is dit een membraam compressor.
Dus die staat continu aan zolang je lucht nodig hebt.(heeft geen apparte lucht tank)
Tevens staat er in de gebruiksaanwijzing dat je hem na 15 minuten gebruik ook 15 minuten moet laten afkoelen :(
Al met al...niet goed geschikt ;)

Een Gamma compressor is dan een veel betere keuze.

René

Edit : Misschien zou je hier eens naar kunnen kijken.
Is geen supermerk maar is een heel stuk stiller dan een gamma compressor.

Laatst bewerkt:
Bedankt Rene, ja dan is die eerste toch niet zo'n succes. En die link die jij me gaf ziet er wel aantrekkelijk uit: inclusief vochtafscheider, dus dat is wel handig.

Gerda

Zo'n pistoncompressor maakt nog steeds behoorlijk lawaai. Harder dan je lief is.
Als je serieus aan de slag met airbrush wilt, dan toch gelijk een goede stille compressor aanschaffen. Mocht je het nog steeds niet zeker weten, dan kun je wel degelijk goed uit de voeten met spuitbussen.
Hier een paar voorbeelden van "rattlecan paint"
Van eenvoudig;
http://www.rattlecanmarine.com/images/AeroJJ5.jpg
Tot zeer complex;
http://www.rattlecanmarine.com/images/ExpressT1.jpg
Zelfs met een verfroller kun je acceptabele resultaten krijgen;
http://www.powerboat-friends-freising.de/usergallery/albums/batch/Andre/normal_hn2006-1044.jpg

Tuurlijk is een fluisterstille compressor het mooiste.
Ik heb op de hobby kamer een Gamma compressor gehad,nou dat is ook niet alles...wat een herrie.

Maar even alles op een rijtje :

Gamma compressor : 97 db en 70 euro (zonder vochtafscheider)
Black Bull BC-23MT3 : 50 db en 130 euro
EuroTec 20A : 38 db en 299 euro

De laatste is een fluisterstille en die hoor je echt amper.
Maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

Als iemand nog niet helemaal zeker is,of wil er niet al teveel geld aan uitgeven,vind ik 50 db een zeer acceptabel geluidsniveau voor 130 euro.

Als je het airbrushen een beetje onder de knie hebt en je vind het leuk, kan je altijd nog een hele stille compressor kopen.
De "ouwe" kan je dan altijd nog verkopen.

In mijn geval is de gamma compressor verhuisd naar de schuur en is er een fluisterstille op de hobbykamer gekomen.

René

Oke, dus Victorymarc, wat jij bedoelt is dat je met een spuitbus ook een heel eind kunt komen als je nog beginner bent? Weet je dan ook toevallig hoeveel/hoelang je daarmee kunt spuiten?

Gerda

Een fluisterstille compressor kun je ook 2e hands krijgen. Dan kosten ze een stuk minder. Ze worden regelmatig aangeboden. Ook ex printer compressors kun je gebruiken. Zijn nl van hetzelfde merk. Dus zo duur (200-300 euro) hoeft ook weer niet. Ik geef liever 100-140 uit aan een 2ehands fluisterstille dan één keer 105 aan een herrieschopper en dan 200-300 aan een nieuwe fluisterstille.
Maar dat terzijde.

Gerda,
Het spuiten met welk eender medium doet er niet toe. De technieken van het afplakken, optiek, creativiteit etc zijn nl. hetzelfde. Als je bedoelt, spuiten met een luchtbus, dan raad ik dat af. Ik bedoel met mijn vorige opmerking dat spuiten met een spuitbus met verf ook hele mooie resultaten geeft. Als je maar creatief genoeg bent.

We kunnen lang en kort "l..llen" het gaat er om hoe serieus je de dingen wilt aanpakken en hoever het budget reikt. Voor een enkele keer kun je best zo'n luchtbus gebruiken. Maar dan kun je ook overwegen om een gewone spuitbus met verf aan te schaffen als het toch maar egale vlakken zijn.
Wil je meer dan lopen de kosten (vervangen van de luchtbus) snel op en kun je beter een compressor kopen.

De fluiterstille compressor die ik opnoemde vind je zelden 2ehands.
Vanwege het simpele feit dat die dingen (bijna) niet kapot gaan en niemand doet ze bijna weg.
Als ze al 2e hands aangeboden worden ligt de prijs nog ruim over de 200 euro.

Welke compressors bedoel jij dan ? Heb je bijvoorbeeld een merk van de compressors die 2ehands vaak aangeboden worden ?

Alleen heb ik geen idee wat een "ex printer" compressor is ??

Verders ben ik het zeker met je eens dat de techniek van het afplakken zeer belangrijk is, ongeacht of je nu met een spuitbus of airbrush spuit.

René

Laatst bewerkt:
Een jaar geleden werden er div. Jun-Air fluister compressors kompleet met vocht- en olie afscheider en regulator oa. via marktplaats aangeboden. Prijzen varieerden van 100-150 euro. Die waren afkomstig van, als ik mij niet vergis, industriele Xerox printers/copiers.

Inderdaad, ze staan nu nog steeds wel op marktplaats. (net even gespiekt :p)
Maar dat zijn zeker knappe compressors voor een redelijke prijs.

René

ik heb de middenoplossing

een gamma compessor, maar de motor eraf, en die heb ik vervangen door een fluisterstille koelkast compressor uit en oude koelkast.

stil, 24 liter lucht, afslag, overslag beveiliging alles dus.

Back