Airbus A320 (foto update 7/05)

Hallo mede bouwers :D

Ik was het net wat aan het afspeuren naar goede plannen en kwam op deze terecht aerosquare - Twin edf Airbus A320 - Download the plans (beetje naar onder scrollen en daar staan ze) je kan de plannen ook kopen maar ik opteer voor ze zelf uit te printen met Posterzia. Bespaart me 28€... Als je de moeite doet om ze eens te bekijken zie je dat het echt prachtige plannen zijn.

schaal: 1/27
span: 151cm
vleugeloppervlak: 25dm²
lengte: 136cm

hij zal normaal dezelfde setup krijgen als de DC-9
m.a.w.:
2x 64mm EDF
2X HK2836 3500KV outrunners
2x HK 40A blue series ESC
1x turnigy 4S 4Ah 20c
shock absorbing landing fixed gear van hobbyking
5x 9g servo's van 2kg torsie
2,5cm Styrodur van BASF
3mm en 5mm laminaat basis
carbon, balsa en hardhout
bison alleslijm, houtlijm en 5min epoxy

Laatst bewerkt:
Net even die plannen doorgekeken en ik kreeg gelijk jeuk in me vingers om te gaan bouwen. Maar dan van Balsa omdat ik dat een prettiger bouw materiaal vindt. Maar zal me nog even inhouden, heb genoeg andere projecten en dingen te doen. Maar iedergeval succes met de bouw, ik ga het volgen !

mvg.
Andreas

Balsa werkt inderdaad leuker maar vergt ook veel nauwkeurigheid en meer werk. Ik ben aan het denken om een foam cutter te maken, heb toevallig nog een transfo liggen van een oude modeltrein. Zo kan ik de vleugels, hoogte - en richtingsroer uit 1 stuk maken. Verder ga ik ongeveer de bouwmethode van Demondriver gebruiken van Rcgroups. Even googelen en je komt er zo op.
Ik ben al aan het dromen om het met fiberglass af te werken maar dat is nog wat te optimistisch denk ik :)

Schuimsnijder is gemaakt. Woensdag komt normaal mijn styrodur binnen en kan ik aan men beestje beginnen! We gaan hem lekker Belgisch maken ;)

Waarom zou je die DC9 niet proberen? Wat kan er gebeuren? In het ergste geval mol je een servootje of 2. Die edf's zullen een crash toch wel overleven? Ik zeg: doen!

Hmm nja misschien wel, misschien niet, ik heb er niet alle vertrouwen in. Ik moet enkel de wielen er nog onder zetten en hij kan de lucht in. Afwerken ga ik zeker niet meer doen. Een verloren project is het zeker niet, ik heb zeer veel bijgeleerd. Nu ik een schuimsnijder heb zal het maken van de vleugels ed. een pak vlotter gaan. Plannen voor de uitvoering, stap per stap zijn er nu wel. Ik ben enkel nog aan het twijfelen of ik de neus - en tail cone in vol schuim ga maken (Demondriver stijl) of gewoon paneeltjes over de formers ga lijmen zoals de originele plannen.

Fotor,

Is je 737 al de lucht in gegaan?

groeten.

Ook van een mislukte vliegpoging kan je heel veel leren. Dan weet je in ieder geval wat er volgende keer anders/beter moet.

Ik ga zo vliegen met de 737. Spannend......

Dan zal ik het maar eens gaan proberen. :)
Veel plezier met je maiden, die zal zeker wel vliegen.
Wat is je thrust to weight ratio?

groeten

Geen idee wat de thrust is, dus de ratio kan ik je niet geven. Het was in ieder geval genoeg :D.

Als ik het goed heb heeft de echte 737 iets van een 1/3 niet? Voor de A320 heb ik bijna 1/1 klaar liggen, kleine 1000W :) Ik zal op je draadje wel lezen hoe de vlucht was zeker!

groeten

Hop en we zijn weg.
Wat werkt die styrodur lekker (dikke stuk)! Met een stanleymes kan je echt zeer gladde sneden maken. Hij is ook nog goed stevig.

Dit is het middenstuk. Nose en Tail zullen uit een volle blok gevormd worden.

groeten

Haha als je de foto in een flits ziet, dan lijkt de romp GIGANTISCH groot :o of die de hele garage groot is XD maar dan zie je dat je hem dicht bij de camera houd :p

Ziet er goed uit! Hopen maar dat deze een stukje beter zal vliegen als je vorige project :o

(offtopic: Joepie mn 1.000ste post :p)

Dit stuk is 73cm

Ik ga deze met wat meer nauwkeurigheid benaderen, hopelijk gaat het resultaat dan ook wat beter zijn. :)

Als je nog maar 2 jaar hier bent heb je wel je best gedaan om 1000 posts te hebben!

groeten

De styrodur is in feite zeer stevig isolatie materiaal van BASF en kan ik via mijn schoonfamilie verkrijgen die in de bouw industrie zitten. Bij Brico en Karwei heb ik ook al soortgelijk materiaal gezien maar is minder stevig en minder "smooth" van structuur. De dunne 5mm delen komen uit de Brico in Antwerpen en dat is een parket/laminaat basis. De 3mm platen (identiek als depron die bij mij in de hobbywinkel te krijgen is voor een belachelijke 13€ per plaat!!!) komen uit de Karwei in Hulst ook dit is parket/laminaat basis.

Totaalprijs van al dat schuim ligt rond de 40€. Let wel dat ik hieruit zeker een stuk of 5 vliegtuigen kan maken.

Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb heeft de echte 737 iets van een 1/3 niet?
Een -800 heeft maximaal 2x 27.000 lbs thrust (zo'n 24.300 kg totaal), tegen een MTOW (max takeoff weight) van ca 79.000 kg. Een -700 heeft 2x 24.000 lbs (21.600 kg) tegen een MTOW van ca 70.000 kg. De T/W ratio hangt af van je actuele TOW en van hoeveel je reduceert (we mogen tot 25% thrust reduceren in de TO als dat mogelijk is).
Uitgaande van MTOW en full thrust kom je uit op een T/W van ongeveer 0,3. Met minder vliegt het ook nog goed (MTOW en gereduceerde thrust), een stuk meer kan uiteraard ook (full thrust bij lichte kist). Maar jouw aanname van 1/3 klopt heel aardig. Bij een model is iets meer altijd wel lekker, maar 1:1 heb je echt niet nodig (voor een airliner).

Ja ik weet het 1/1 is wat te veel. Ik had bij de aankoop van men motor geen zin om nogeens een heel pakket 3S batterijen te kopen. Dan heb ik maar gekozen voor een van 4S waarvoor ik batterijen zat heb. Ook heb ik dan nog wat speelruimte om men kisten wat groter te bouwen in de toekomst.

Men ground instructor van Principles Of Flight vliegt bij Brussels Airlines op de 737 classic. Heeft me wat meegegeven over de specs van de classic toen.

nog veel werk voor de boeg! :)

Top bedekt met 3mm plaat. Veel steviger en lichter t.o.v. men DC9. Dat zit dus al goed.

De styrodur is in feite zeer stevig isolatie materiaal van BASF en kan ik via mijn schoonfamilie verkrijgen die in de bouw industrie zitten. Bij Brico en Karwei heb ik ook al soortgelijk materiaal gezien maar is minder stevig en minder "smooth" van structuur. De dunne 5mm delen komen uit de Brico in Antwerpen en dat is een parket/laminaat basis. De 3mm platen (identiek als depron die bij mij in de hobbywinkel te krijgen is voor een belachelijke 13€ per plaat!!!) komen uit de Karwei in Hulst ook dit is parket/laminaat basis.

Totaalprijs van al dat schuim ligt rond de 40€. Let wel dat ik hieruit zeker een stuk of 5 vliegtuigen kan maken.

GAMMA polystyreenplaat | doe het zelf bouwmarkt GAMMA is dit dat dikke plaat wat jij bedoelt? welke dikte gebruik jij?

Back