Airfish 2450 mm

jan brilman

Forum veteraan
Ik heb een (zo goed als) spiksplinternieuwe Airfish kunnen overnemen. :)

Heeft een paar keer gevlogen, maar het is lastig/niet te zien wat voor motor er ingebouwd is.

De propeller is een 13 * 8.

Iemand enig idee met hoeveel S je zo'n ding omhoog brengt?

2S genoeg?


jan.
 
Laatst bewerkt:
De vorige eigenaar zegt 3S.

Dat lijkt me nogal aan de maat, eigenlijk . . .

Kan kijken of ik die nog te pakken kan krijgen.

En dat is gelukt, maar eigenlijk weet die het allemaal niet zo goed meer . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
De vorige eigenaar zegt 3S.

Dat lijkt me nogal aan de maat, eigenlijk . . .

Kan kijken of ik die nog te pakken kan krijgen.

En dat is gelukt, maar eigenlijk weet die het allemaal niet zo goed meer . . .

jan.

kun je een foto maken van de specificaties op de motor?
 
kun je een foto maken van de specificaties op de motor?

Nee.

Dat klinkt nogal bot, maar het ding zit achter een schot ingebouwd, dat eventueel verwijderd kan worden door een aantal moeren los te draaien.

Klinkt eenvoudig, is het echter niet.

Dus als het niet per sé noodzakelijk is . . .

Eigenlijk is de vraag misschien meer: kan er iets stuk gaan door de aandrijving te voeden met een 2S accu?

Dan duurt het misschien iets langer om op hoogte te komen, maar dat is dan maar even zo . . .


jan.
 
Neen, je kan alleen maar te weinig vermogen hebben, testen op 2S .
Kan je lezen wat er op de regelaar staat ?
 
Je hoeft niet eens te gaan vliegen met 2S. De motor op 2S vol gas laten draaien: stroom en toerental meten en voelen hoeveel trekkracht het oplevert. op basis van meetgegevens en gevoel van trekkracht wel of niet op 3S proberen. Dan eventueel langzaam naar vol gas gaan terwijl je stroom en toerental meet.

Erik
 
Ten eerste het gewicht: inclusief accu kom ik op ongeveer 1.600 gram.

Motor:

upload_2022-12-5_11-52-30.png


Laat ik liever eerst even zitten . . .

Regelaar:

upload_2022-12-5_11-53-19.png


Klittenband . . .

Laat ik liever ook eerst even zo.

Maar: de kleine lettertjes!

upload_2022-12-5_12-3-8.png



Nou wil het toeval dat ik hier op dit moment geen passende 2S accu's heb, alleen deze:

upload_2022-12-5_11-56-56.png


En die past precies (toeval bestaat niet).

Betekent het voorafgaande dat ik met een gerust gemoed die 3S kan gebruiken?

Anders bestel ik even 2S bij . . .


jan.
 
Als je stroom en toerental kunt meten tijdens het proberen en je voorzichtig toeren meerdert is het te proberen. Heb het zelf een keer gehad met per ongeluk een 4S lipo op een 3S configuratie. Dat gaat vrij snel behoorlijk fout/te hard.

Erik
 
Kun je met je vingers bij de motor?

Ik zou het op basis van die regelaar wel durven proberen, maar het is niet mijn kist / risico.
Kan me nauwelijks voorstellen dat voor 1.4 kg een 2S setup is ingezet. Dat kan prima op 3S.
De 60A regelaar is ook rijkelijk veel voor een 2S setup.

Als je het niet aandurft, ga even bij iemand langs die wel stroom en spanning kan meten
tijdens het draaien van de motor.

Als je wel gewoon gaat proberen, voorzichtig opvoeren, niet te lang achter elkaar gas geven
en steeds even voelen of je motor niet heet wordt.
 
Kun je met je vingers bij de motor?

Niet echt . . .

Begrijp ik goed dat als ik de boel open maak en zie (vertel) welk merk/type motor er in zit, we dan precies weten waar we aan toe zijn?

Moet er dan misschien toch maar aan geloven . . .

Het vervelende is dat ik 'm 'in mekaar gestoken' heb, met een 3S 2.600 accu, en dan blijkt dat de voorkant behoorlijk te zwaar is.

Het kapje woog 64 gram (loodzwaar balsa); dat heb ik uitgeboord, nu 40 gram.

9 gram aan stukjes lood uit de neus verwijderd, en die onder de staart geplakt: nog niet goed.

2.600 vervangen door een 2S van 2.200 (snel aangeschaft), en ziet: nu ligt het zwaartepunt goed.

Dus de verleiding is toch groot om het daarmee te proberen . . .

Zaterdag een mooi treffen in Zwolle, leek me zeer geschikt.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/koek-en-zopie-vliegdagen-2022-2023.283658/

Helaas . . .

Meer tijd om 'm open te schroeven. :)

(Maar met een 2.600 moet er dus nog meer lood in de staart; weet niet hoe ik de neus lichter kan maken . . .)


jan.
 
Back
Top