Airons

Heb een vraag waarvan ik niet meer zeker ben deze al eens eerder gesteld te hebben.
Ben bezig met het maken van een compleet nieuwe vleugel voor mijn MiniFex zwever . De huidige vleugel heeft er wel airons, maar deze FUNCTIONEREN niet en dat wil ik veranderen.
Mijn ontvanger heeft 6 kanalen en mijn 6 kanaals zender heeft twee "joysticks ️". De zender staat op "mode 4" wat zeggen wil dat de LINKER JOYSTICK in vertikale ( naar voren en achteren) richting bewegend het motor-toerental bedient en in horizontale ( links- rechts) beweging de airons.
DE ONTVANGER heeft ook 6 kanalen. Op aansluiting # 1 zitten de airons , op 2 het hoogte roer, op 3 de motor, op 4 het richting roer en 5 en 6 zijn "over,".,Iedere airon heeft zijn eigen servo motor en die heeft weer een eigen insteekplugje met 3 draadjes . Één voor om de voeding + ( rood), één voor voeding (zwart) en een voor het signaal (geel of wit.)
Met de joystick gaan ze dus OF allebei "omhoog" OF allebei naar "beneden".
Maar airons moeten elkaar "tegenwerken " , dus één naar boven en één naar beneden. Hoe valt dit nou te realiseren dat ze , eventueel aan te sluiten op één punt van de ontvanger ( als dat überhaupt kan) in elkaars tegenovergestelde richting bewegen.. Heb begrepen dat het eventueel via settings van de zender kan, maar dat zou een heel gedoe zijn.
Zelf dacht ik aan een vorm van combineren van de kabeltjes zodat dezen op één insteek plugje aangesloten kunnen worden. Weet niet of dat uitvoerbaar of realistisch is.
Hoop op een eenvoudige oplossing
Hartelijk gegroet.
Bert.

Het lijkt erop dat je met de huidige spullen - mits goed aangesloten- prima je ailerons zal kunnen aansturen. Het handigste is het om iemand erbij te halen die er ervaren mee is, zo mogelijk manual van de zender mee. Ailerons met elk een eigen kanaal aansluiten is redelijk basic.

Op aansluiting # 1 zitten de airons
Hier zit je beperking, de aileron servo's zitten samen op één aansluiting van je ontvanger. Dat kan werken, maar dan moeten de servo's zó in de vleugel ingebouwd worden zodat ze elkaar "tegenwerken" zoals jij het noemt.
Als dat niet lukt kan e.e.a. aangepast worden door één van de servo's met een andere, vrije aansluiting op de ontvanger te verbinden, bijvoorbeeld kanaal 5 of 6.
Dan moet je inderdaad je zender anders programmeren, maar zoals anderen al genoemd hebben moeten we dan weten wat voor zender je hebt....

Beste allen.
Ten eerste sorry voor het woord airons i.p.v. ailerons. Ergens wist ik dat ik het verkeerd schreef, maar kon o dát moment het juiste woord niet vinden.
Mijn zender is een Flysky i-6 waarvan de uitvoering nagenoeg of helemaal gelijk is aan de RE3LY zender.
Laatste heeft echter een Nederlandstalige handleiding! De Flysky heeft er een in onbegrijpelijk Chingless...

Ah, ik heb dezelfde zender.

Dan zou het moeten werken.

Nee dus.
Ga als volgt te werk (pagina verwijzing naar de Nederlandse gebruiksaanwijzing):
Vooropgesteld, ik gebruik hier kanaal 6 voor de linker aileron, zoals je ziet op het bovenste plaatje op pagina 16.
- sluit de ailerons aan op kanaal 1 (rechts) en kanaal 6 (links).
- ga naar de "Mix" functie, zie pagina 53
- stel nu de waardes in: Mix#1 is On, Master is Ch1, Slave is Ch6, pos. mix 100%, neg. mix 100%, Offset 0%
- zet nu zender en ontvanger aan, en test de ailerons door je rechter knuppel heen en weer te bewegen. Let goed op dat de ailerons de goede kant op bewegen, dus knuppel naar rechts is rechter aileron (kanaal 1) naar boven, linker aileron (kanaal 6) naar beneden.

Beweegt één van de ailerons, of misschien zelfs beide, ga dan naar functie "Reverse" (pagina 40), en verander de draairichting van de betreffende uitgang zoals dat daar beschreven is.

Kun je de ailerons niet allebei tegelijk mooi gelijk met de vleugel-achterkant krijgen, zet dan de trim van de rechter knuppel op 0, en ga naar de functie "Sub-Trim".
Verander daarmee de rust-positie van de ailerons, 1x op kanaal 1 voor rechts, en 1x op kanaal 6 voor links.

Max.

wat vaak wordt gedaan, is een Y kabel toepassen.
in de ontvanger 1 stekker, en de kabel splitst zich naar 2
Servo's zitten meestal gespiegeld in een vleugel.
Dus links zit de hevel naar links, aan de rechterkant zit de hevel naar rechts.
effect is dat ze dan beide hetzelfde doen, maar de ailerons precies andersom aansturen (zoals het hoort)

ook ff om in de peiling te houden..
Jij meld mode 4 als instelling op je zender.
In de basis maakt dit niets uit, jouw toestel, jouw spullen.
maar voor heet overpak gedeelte, als je een ander ff wilt laten testen, is het practisch een mode te pakken die anderen ook hebben.
Meesstal zie je mode 1 of 2.
waarbij ik zelf in de basis mode 2 het meest tegen kom

Bij de FlySky i6 zijn mode 4 en mode 2 zonder mechanische ingrepen te verwisselen. Het resultaat is dat de bediening van de ailerons van de linker naar de rechter knuppel verschuift, en het richtingroer vice versa.
Voor mode 1 of 3 moet je de knuppelaggregaten verwisselen, en komt gas dan op de rechterknuppel te zitten.
Alles beschreven op pagina 34 van de (Nederlandse) handleiding.

Back