Aktivator voor PU lijmen

Vandaag eens een test gedaan met de nieuwe aktivator van Belizell voor PU-lijmen .

Gemaakt voor de Belizell PU-lijm .

BZ_Aktivator_448x597.JPG

Maar zou ook werken met de bouwmarkt PU-lijm .

Hij versnelt de werking met 400% volgens de opschrift .

Gistern binnen gekregen van Home | F3P-Online
Een shop met een goede service en snelles verzenden.

Ik heb dus 2 blokjes getekent op een plankje.

Daar de Bison PU-lijm dun op gedaan.

Het ene blokje heb ik ingesproeit met de aktivator .
De andere nat gemaakt met water .

Het resultaat na een half uur .

full

full

Deze met aktivator zat goed vast na een half uur
full

Het blijkt een goede aktivator te zijn , je kan dus nog minder lijm gaan gebruiken omdat hij heel fijn opschuimt . ;)

Ook ideaal voor EPP modellen . :banana:

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo johan ik ben wel benieuwd naar deze activator.
Ik mix de pu vaak met een paar druppels water en het effect is dat het wit word en direct begint te schuimen. Na een minuut of 5 gaat het uitzetten en dan heb je ook weinig tijd om het te verwerken. Het is dan ook sneller hard en schuimt heel mooi gelijkmatig en veel meer volume dan zonder water.

ik zal zo even kijken of ik een foto kan nemen met het verschil.

ik verwacht ongeveer het zelfde resultaat als met jou activator?

ik had geen fototoestel bij de hand dus even een vage foto met de mobiel gemaakt

hier zonder water
IMAG0200.jpg

hier met
IMAG0201.jpg

Je kan gerust veel minder lijm gebruiken.

Hier een test met Aluprofielen

Alu met een schuurblokje geschuurt.
full

Een druppeltje Bison PU-lijm er op
full

Deze verdeelt met een oud bankpasje en het meeste er weer af gehaalt van de lijm.
full

Dan het andere stuk ingesproeit met de aktivator en op elkaar geklemt.
full

Het ligt nu te drogen .

Over 1 uur haal ik de klemmen er af
Ik wacht iets langer als bij hout omdat bij alu niks in het material kan kruipen.

Na 24 uur komt de belastings test .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm... interessant draadje jongens! Top!

Maarrrr als je alu lijmt... Johan... kan je dan niet een veel langere droogtijd verwachten, ondanks de activator? Tussen het aluminium is de lijm immers afgesloten... contained... zou het vocht en de oplosmidden (er zit altijd wel iets in) door de uitgeharde lijm heen moeten diffunderen? Bij hout gaat die absobsie of uitwisseling via het ademende hout. Ben beneuwd naar je bevindingen.

Het voordeel van een langere droogtijd bij bijvoorbeeld balsa zou kunnen zijn dat de lijm beter doordringt in de balsa (ook al is dat nihil denk ik)? En dan nog... PU lijmverbinding is bij balsa sterker dan de balsa zelf.
Bij styreenschuim zie je echt een binnendringing tussen de korrels.

Zou het helpen het te verlijmen materiaal iets voor te vernevelen met water?
Piepschuim bijvoorbeeld is hygroscopisch. Het bevat iets water. Styreenschuim wordt immers ook met super hete stoom gepoft.

Ik zal ook eens zo een flesje willen testen... mits het slechts om aqua dest gaat :mrgreen:

@Ron. Lijmrups geeft geen sterkte? Dat is de vraag. Johan heeft het ook geopperd. Je brengt vrijwel even zoveel gewicht aan, als dat in het potje per gewichtseenheid zit.

Noot: De grap van UHU hart is/was, dat als je een rupsje aanbracht langs het balsa, dat het indampte en er een soort lijmskelet achterbleef dat sterkte gaf. Dat zou bij het verlijmen van spantjes iets meer sterkte geven.
Ik denk dat een PU rups wel een iets grotere afschuifsterkte zou kunnen geven? Maar het is iets wat in labcondities te meten is, en vast ook gemeten is? Je moet van je lijmklusje natuurlijk ook geen speleologen honk maken.

Mager en netjes lijmen geeft het mooiste resultaat. Maar PU lijm is lastig doseren. De exces aan lijm haal ik zoveel mogelijk met een schrapertje of mesje weg... na een uurtje, voordat het zaakje volledig is uitgehard.

Laatst bewerkt:
Moderator,s schijnen het ook niet meer te interesseren.

Mvg Johan

Johan, ik geloof dat ik hier toch niet verder op hoef in te gaan he :nooo:

De bezem is hier even langs geweest om wat uitglijders weg te vegen. Komt het door de sneeuw? Graag ontopic verder.

Ja, water werkt ook als soort activator voor PU lijm en schuim. 1K PU lijm hardt uit doordat het water uit de lucht opneemt. Dus met extra water ............... (die laatste overdaad aan puntjes om even in stijl van Plotterwelt te blijven.) :)

....................

Ff offtopic, Johan ik ben met volle interesse begonnen je draadje te volgen, jammer dat het zo moest eindigen. Aan de positieve reacties te zien wil je misschien heroverwegen het draadje toch door te zetten.
Nu weer ontopic, .................

En jij denkt zo problemen op te lossen ?

Ik heb de rechten over dat wat ik schrijf , en daar kan ook een moderator niks aan veranderen .

Mvg Johan

Posts hersteld. Verwijderen van posts is niet toegestaan.
En jij denkt zo problemen op te lossen ?

Mannen, kan dit nou niet op een redelijke manier met elkaar (onderling) besproken worden. Zo escaleren dingen alleen maar, zonder dat er oplossingen worden gezocht en gevonden.
Kennelijk (ik ben geen forumhistoricus) speelt er hier flink wat oud zeer. Probeer de zaken eens te relativeren, het is een hobbyforum geen arena. Als het zo is dat dit wordt veroorzaakt door één stoorzender, kijk er eens serieus naar. En voor de rest, negeer deze desnoods volledig. Mensen die erop uit zijn om rotzooi te trappen kan je het hardst raken door ze volledig te negeren en gewoon je eigen weg te gaan alsof ze niet bestaan.

Groet,

Ad

Nee Johan, als het eenmaal hier op het forum staat is het van ons allemaal, ook als je vervolgens pisnijdig bent geworden door vervelende reacties. We willen het dan ook niet meer kwijt. De reden staat hieronder:

....................

Ff offtopic, Johan ik ben met volle interesse begonnen je draadje te volgen, jammer dat het zo moest eindigen. Aan de positieve reacties te zien wil je misschien heroverwegen het draadje toch door te zetten.
Nu weer ontopic, .................

@Ad... zelfde idee! Prima!

Historie: Ik had Burp gevraagd draadje van 'ruis' te ontdoen. Dat heeft hij keurig gedaan zoals dat in deze behoort.

@ Johan. Jou verhaal heeft hij niet aangepast noch aangetast. Geen redenen tot algeheel knorrig gevoelen.

De test en bevindingen met lijm zijn interessant.

Met groet, Bas Busking

ik snap er elkgeval helemaal geen r**t meer van maar ik wacht nog wel steeds op de testuitslag van het aluminium lijmen!

Misschien moet je eens een vergelijking doen moet PU, PU gemixed met water en dan natuurlijk één met de activator.

juist....
ik denk dat ik zelf maar even een potje activator moet kopen en een aluminium profiel.

Back