al die soorten ontvangers en servo's....

Heren, Dames, Jongens, Meisjes ...

Wat ik in deze draadjes nog niet mocht vinden, is een keer een duidelijk overzicht van alle soorten ontvangers en servo's en VOORAL hoe ze juist heten .... ik krijg het heen en weer van al die mini - micro - pico - naro -toestanden zonder goed het onderscheid te kennen ...

Een lijstje dus ,eventueel telkens met een bekend type vliegtuig waarin je het desbetreffende servootje of ontvangertje kan gebruiken ...

links waarin dit wordt uitgelegd zijn natuurlijk ook welkom ...

alvast bedankt !

Guy

Hi Guy,

Dat wordt wel een heel lange lijst met al die duizenden types modelvliegtuigen.....;)
Ik denk dat je beter kan zeggen welk model je in je hoofd hebt en daar dan gericht informatie over vragen...
We helpen je graag!

Peter

Oké ,

BIJVOORBEELD :

Neem nu : een ikarus super star shockflyer en een easystar ( want die gaan het waarschijnlijk worden ) : gebruiken die bvb dezelfde servo's/ontvangers en welke mogen dat dan wezen ....

tnkx

PS : heb intussen ook nog sub-micro , slimline, feather, Ultra micro en super feather dinges gevonden ... waarom hebben die prullekes geen UNIFORME naam :roll: ?

guy5927 zei:
heb intussen ook nog sub-micro , slimline, feather, Ultra micro en super feather dinges gevonden ... waarom hebben die prullekes geen UNIFORME naam :roll: ?
:lol: Zo zijn er een 106, 206, 306. Een golf, passat, vento. Een berlingo, eend, ds. Een sierra, focus en nog 5000 andere. Waarom geen uniforme naam? AUTO! dan weten we allemaal waar we aan toe zijn. :evil:
Helaas Guy, ieder merk heeft z'n eigen type aanduiding. Allemaal willen ze zo veel mogelijk verkopen en zijn overtuigd van hun eigen producten. Aan één kant is dan maar goed ook want alleen zo is er concurentie en blijven er mensen die naar verbeteringen kunnen en willen zoeken. Het probleem is alleen dat het voor ons consumenten wel lastig wordt om juist dat te vinden wat wij nodig hebben. Veel lezen, vergelijke en vragen aan mensen die ervaring met de diverse apparaten hebben is het enige. Dit forum vervuld daar nu ook een taak in. Ik leer hier nog regelmatig wat bij en daar ben ik wat blij mee.

Aanrader voor beide toestellen zijn de Waypoint 060 servo's; rond de 13 euri bij:

www.rc.jepe.biz
www.aircraft-world.com

De beste ontvangers zijn door de heer Berg ontworpen: Schulze Alpha 4 of de MZK Quattro
Deze zijn ook te vinden bij jepe.biz

Bedankt beide heren ...

En als ik zo'n kleine ontvanger éénmaal heb, past datzelfde kristal dat nu in mijn standaard Graupner R700-ontvanger zit, daar gewoon in ?

Wat de servo's betrefd zijn er eigenlijk maar een paar echte servo fabrikanten die de servo's maken voor alle merken onder hun specificaties. Zo zijn enkele servo's van verschillende merken bijna identiek. De verschillen kunnen vrijwel alleen in de gebruikte motor of electronica liggen. De tandwielen zijn meestal uitwisselbaar. De mpx MSX-2 (9 gram) en msx-3 (13 gram) hebben dezelfde tandwielen net zoals de Graupner 281 en 2081 en de GWS 9 en 13 gram series.

De ontvangers zijn in de basis vrijwel gelijk. Alleen de maat en het aantal kanalen zijn de voor ons grote verschillen. Men kan de ontvanger kleiner maken door enkele onderdelen weg te laten, maar dit gaat meestal ook te koste van de zuiverheid van de ontvangst. Toch zijn er heel goede mini ontvangers die absoluut niet onder doen voor die grote bakstenen, alleen of je ze in brandstof modellen kan inzetten laat ik in het midden. Maak maar eens een "grote" ontvanger open en je zal zien dat enkele onderdelen niet alleen op de print gesoldeerd zijn maar ook nog met de een of ander kit zijn vastgezet om eventuele trillingen en schokken op te vangen, dit ontbreekt bij die kleine ontvangers meestal.

even tussendoor die 060 in een easy star zou kunnen maar dan wel even de roeren goed gangbaar maken of scharnieren er in zetten .
maar ik zou het niet doen .
beetje een ruwe landing en weg tandwielen ed
beter gaan voor de grotere broer van de 060 .
die paar gram maakt voor een ez niet veel uit
mijn 2 cent
groeten wiebe

Back