Albatros DVa (Proctor enterprises)

Alexander, ik kan ineens die mal voor staander 7 niet meer vinden. Die zit achteraan het karton van de plaat waarin de romp gemaakt wordt. Kun je dat svp voor me nameten? Ik heb de hele hobbykamer al overhoop gehaald. Dank alvast.
Ik heb trouwens die tekeningen ooit gekopieerd, omdat ik de orginele te mooi vond om te gebruiken(en op wilde hangen, maar dat werd door mijn wedrhelft niet goed bevonden)

Ik denk dat je dit zoekt

intc.jpg

ps Je hebt toch wel de broek aan thuis?

Alexander,

Ik blijf wat hangen bij de helling van spant 7. Ik snap die template niet, hoe heb jij dat opgelost, volgens mij moet ik die template tegen de bak houden. Klopt dat? Die spant 7 moet nl achteroverstaan

Joris

ga ik een andere copyshop zoeken de volgende keer. ;-)
Volgens mij kun je daar best wel eisen aan stellen. Vaak worden bouwtekeningen gekopieerd om b.v. een bouwvergunning aan te vragen bij de gemeente. Die tekeningen moeten b.v. in vijf-voud worden aangeleverd. De maten van zo'n kopie moeten dan nog steeds kloppen.

Alexander,

Ik blijf wat hangen bij de helling van spant 7. Ik snap die template niet, hoe heb jij dat opgelost, volgens mij moet ik die template tegen de bak houden. Klopt dat? Die spant 7 moet nl achteroverstaan

Joris

De template doet niets meer dan de schuinte van spant 7 aangeven, dus gewoon op het karton zetten en tegen de spant aanhouden voor de schuinte.
gr.Alexander

Zo vandaag maar rap begonnen, hoewel het begin niet moeilijk is zijn er wel belangrijke beslissingen te nemen.
Spant van de motor ophanging maar een stukje naar achter gebracht, zodat deze geschikt is voor de Laser300V, er hoeft geen schuinte ter compensatie van de motor koppel aan gebracht te worden volgens de tekening. Wel al de gaten voor de motor steun voorgeboord.
Verder alle sleufjes in de spanten voor de vuren langs liggers passend gemaakt deze zijn namelijk iets rond gelaserd, zodat net niet passend is met de vierkante vuren latten.

img0044int.jpg

img0038int.jpg

Laatst bewerkt:
Ik twijfel nog of ik een Laser 300 ga kopen of de Enya V240 in ga zetten. Verschil tussen jou en mijn doos is dat mijn hout niet gelaserd is, waardoor ik niets hoef bij te werken.

Ben begonnen aan de staart , hier geen problemen.

img0054bs.jpg

Waar ik wel een beetje moeite mee heb zijn de scharnieren voor de rudder en later voor de rolroeren.
de twee messing geleiding,s hulsjes moet je op het houten blokje lijmen.
iemand heeft hier wel ervaring mee? gaat dat goed en wat is de werk wijze?

img0053gc.jpg

Laatst bewerkt:
Alexander,

Past de Laser 300 volledig in de romp? Met de Mercedes dummy motor er overheen? Ik twijfel nog steeds tussen de Enya 240 en de Laser 300.

Joris

@Joris
Met een beetje passen en meten (een spant moet iets af geschuurd worden) past de Laser onderste boven. Toevallig heb ik het gisteren uit geprobeerd voordat ik de motor spant verder ging verstevigen. Let wel op om de motor spant iets naar achter te zetten, maar dat zal je zelf ook wel begrijpen.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb zijn de scharnieren voor de rudder en later voor de rolroeren.
de twee messing geleiding,s hulsjes moet je op het houten blokje lijmen.
iemand heeft hier wel ervaring mee? gaat dat goed en wat is de werk wijze?
Messing kan je gewoon met epoxy op hout lijmen, of is dit je vraag niet?

Messing kan je gewoon met epoxy op hout lijmen, of is dit je vraag niet?

Dat heb ik dus gedaan alleen de lijm oppervlakte is natuurlijk niet zo groot , komen er geen te grote krachten op ? heel de rudder en hoogte roer zitten er aan vast.

de buitenste twee verlijm je vast en de middelste blijft vrij draaien

2006-08-30_114632_hinge.jpg

Kan je niet 2 messing buisjes haaks op die ringen solderen, die dan in hout steken?
Dan kan het in ieder geval niet meer op torsie krachten los komen..

komen er geen te grote krachten op ? heel de rudder en hoogte roer zitten er aan vast.

de buitenste twee verlijm je vast en de middelste blijft vrij draaien

Is geen probleem hoor, je hoogte en richting roer hangen aan die messing strip,
die moet de krachten op vangen,dus zorg dat die goed vast zit.

De twee busjes zorgen er voor dat het richting en hoogte roer op hun plek blijft zitten, busjes had je ook kunnen solderen, is sterk en kan je ook altijd weer los maken.

Ik ben met de Fokker D8 bezig en heb het stabilo van koolstof buis gemaakt om de kist achterin zo licht mogelijk te houden om dat de neus van de D8 zo kort is.

full

Volgens mij zit het bij jou ook zo als op deze foto,draaiend in hout.
Ik moet allen de strip en busjes nog maken..:)
Hoop binnen kort ook weer verder te kunnen,net verhuist en voor dat alles weer een plek heeft.

Succes met de bouw, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mao, je bent goed op dreef!
Motor ondersteboven monteren is technisch de mooiste oplossing (blijft de olie goed bij de kleppen), zorg alleen dat de koellucht goed weg kan komen

De twee busjes zorgen er voor dat het richting en hoogte roer op hun plek blijft zitten

Is geheel juist Jan, het stukje hout is niets meer dan een 'covering land', een stukje 'vlees' om straks je folie mooi aan te hechten/af te werken bij het scharnier
De bespanning gaat straks om je voorlijst heen en houdt het hoogteroer bijeen (samen met de ribben uiteraard ;))

Ben wel benieuwd welke manier Proctor gebruikt voor de roerhoorntjes?

Ga zo door Alexander, ziet er reeds goed uit!
En inderdaad een prachtig motorblokje! :p

Groeten, Ralf

Back