Albatros DVa (Proctor enterprises)

Laatste post en week geleden, maar maak maar geen zorgen er word hard gebouwd.
De neuslijst heb ik maar opnieuw gemaakt van samen gelijmde latjes, de mee geleverde lat was niet helemaal op maat gebogen.
De wijze zoals de spanten worden verbonden (half inzagen) ik ook niet zoals ik zou doen, maar dat is nu eenmaal schaalbouwen.

img0140int26nov.jpg

img0146int26nov.jpg

Rudder ligt nu te drogen, steunen van de mitrailleur zijn zijn ook in de maak foto,s volgen

Mooi stukje werk hoor hoe voelt het hoogteroer aan lijkt me wat slapjes.

Is alles van triplex en vuren of zie ik daar ook balsa.

Ben wel benieuw naar de materialen die op de verschillende locaties zitten, wie weet ga ik zelf ook ooit een WW1 kist ontwerpen.

Lekker doorgaan met foto's maken kan dan mooi spieken eeehhh bedoel meegenieten van hoe alles in elkaar steekt.

Ton

@Ton
Slapjes? dat valt reuze mee, alles valt of staat natuurlijk met de lijm verbinding messing/hout
spanten van triplex, langs liggers van hout en de rest van balsa.

@Joris
Spant 5 heb ik afgetekend met wat er af moet worden geschuurd voor de motor
Foto geeft de onderzijde aan
img0167int0512.jpg

De onderdelen zijn zeker compleet en van uitstekende kwaliteit maar de mee geleverde balsa onderdelen zijn soms wat vreemd van maat.

Foto geeft de onderzijde van de achterkant weer waar de staart balk ( zie volgende foto)

img0168int0512.jpg

Hier even wat proef beits aan gebracht om te bepalen wat de houten buiten schilt zou kunnen worden, de rechtse kleur zou net iets lichter moeten wezen.
Staart balk wel op kleur gemaakt
De mee geleverde houten steun voor de mitrailleur naar vervangen voor een gesoldeerde messing

img0169int0512.jpg

Slim idee om de messing buis achter vast te spijkeren.
Ik ben lekker aan het prutsen met het stabilo.
OK, ik zie spant 5. Voordeel vd Laser is dat die geheel in de romp past, voor de Enya geldt dat alleen als je de kappen van de cilinderkoppen afhaalt. Maar die motor heb ik liggen, dat scheelt dus een bak geld. Maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik heb de mitrailleur steun ook door metaal vervangen.

Alweer 2 weken niets van me laten horen.

Hoewel de bouwpaket erg compleet is het soms niet 100% qua maat voering
Bij de vuren spanten voor de onder vleugel zat 1 mm verschil, lijkt me toch niet moeilijk ( of ben ik te lastig?) om drie balkjes even lang te zagen, afijn opgelost door uit te vullen.

img0170int.jpg

Ook de balsa profiel ribjes moet je nog nodig af schuren.
Tevens begonnen net het indekken van de achterzijde

img0188int.jpg

Dat indekken gaat op zich wel makkelijk met 5min expo. klemmen waar je kan en de rest met de hand vast houden.
Overlapping +/- 5 a 8 mm schuin afschuren.

img0275int.jpg

Ter plekke waar de wiel ophanging komt maar iets stevige vul blokje gelijmd, de mee geleverde vuren blokjes 12X12 mm vond ik toch iets te klein, wetende dat het soms veel te lijden heeft , ook in me achter hoofd om het eventueel demontabel te kunnen maken.

img0191int.jpg

Met noten beits de binnen kant geverfd niet te strak om het toch een verouderd uiterlijk te geven.
Eigenlijk had ik ik het voor het in elkaar lijmen moeten doen, was het sneller gegaan , maar je weet het, 4 maanden wachten en dan ben je te ongeduldig.

img0274int.jpg

wel al volgens de bouw handleiding de vleugel steun in elkaar gelijmd maar daar doe ik voorlopig niets mee, eerst de vleugels maken en dan maar verder kijken

img0192int.jpg

Ik ben nog in dubio wat ik met de voorkant ga doen, sommige bouwers maken de mee geleverde kunststof kap in zijn geheel demontabel, ik weet het nog niet.

Dat indekken gaat op zich wel makkelijk met 5min expo. klemmen waar je kan en de rest met de hand vast houden.

Pas je wel op met e.v.t. knoeien van de epoxy op de zichtzijde! Dat zie je altijd terug met beitsen in de eindkleur en dat zou zonde zijn.

Gaat schitterend Alexander, heerlijk om te volgen :D

Gr. Teus

Jullie "moeten" me ff helpen

Ik ben vanmiddag naar de bouwmarkt geweest voor een bouwplank voor de boven vleugel, tot nu nu toe geen probleem , maar bij transport kom ik er achter dat 2,3 meter uit een stuk toch wel heel lang is. Ik wil dus net als bij mijn Pup de boven vleugel uit 3 delen maken, een klein (vast) tussen stuk met twee losse vleugel helften.
bij komend voordeel is ook dat ik de servo draden wat makkelijk weg kan werken
En daar heb ik jullie hulp bij nodig, daar ik dit nog niet eerder heb moeten ontwerpen. ( nee het kan niet het zelfde als bij de Pup want daar houden de span draden de boel bij elkaar)
Ik heb een foto gemaakt van de het midden stuk met daar in getekend waar ik de deling wil hebben.
Weet iemand een mooie oplossing om dit te verwezenlijken? zodat je zo min mogelijk er van ziet, waar/hoe de verbindings stang komt.
bij voorbaat dank

img0287int.jpg

essehouten balken in de vleugolhelften lijmen
die in het middendeel in alu kokers glijden
ik weet niet hoe dik de vleugol is
maar het moet kunnen

@ Joris en wie verder geinteresseerd is zie
Albatros DVa | The Vintage Aviator

@Teus
Ik zal voorzichtig zijn, misschien doe ik alleen de binnen zijde met epox. en de randen met houtlijm, alleen deze droogt niet zo snel.

@ Weel
Dat is net even te kort door de bocht voor me.

Alexander,

Dank, ik had de site ook net ontdekt. Ik loop een stukje "achter "ivm met je in de bouw. 2.3 meter maakte mij ook al niet blij. Ik dacht dat Doncoe ook de vleugels wilde delen, maar ik kan daar niets over terugvinden. Heb je alle romppanelen al gelijmd? Dan ga je wel heel snel. Ik denk dat ik 1 of 2 extra ribben zou maken en daar 2 koolstofbuisjes doorheen zou schuiven als verbinding tussen middendeel en buitenstuk vd vleugel. Met 1 redt je het wbt dikte niet. Maar je blijft wel met de spandraden zitten elke keer.

Laatst bewerkt:
Jullie "moeten" me ff helpen
Weet iemand een mooie oplossing om dit te verwezenlijken? zodat je zo min mogelijk er van ziet, waar/hoe de verbindings stang komt.
bij voorbaat dank

Nou Alexander dat betekend in ieder geval een hoop werk, maar ja daar zijn we hier niet bang voor. :mrgreen:

Het delen van de vleugel zal geen probleem zijn; ik zou er een standaard maat vleugelpijp voor gebruiken, maar waarschijnlijk is het profiel van de vleugel vrij dun, en kan je geen pijp van bijv 25mm kwijt, dan zul je moeten denken aan twee pijpen van 14 of 16 ofzo, ( Petrausch ) kwestie van alle ribben op elkaar leggen en gaten boren.
Vuistregel is dat de pijp minimaal voorbij drie ribben in de buitenvleugeldelen moet steken.
En belangrijk is dat je de beide ribben op de deling moet verstevigen zodat ze bij het bespannen niet naar binnen buigen, anders ontstaan er flinke kieren op de deling (don't ask me how I know :mrgreen:)

hoop dat je hier wat aan hebt,

gr.

Frank

Je moet even wat meer informatie geven Alexander :D
Wordt de huidige opzet door kabels verbonden, zijn deze ook werkend? (neem aan van wel)
Plaats dan als het kan wat details van de bevestigingspunten aan de vleugels op de tekening

In principe moet het mogelijk zijn
Het geheel van de bekabeling moet in evenwicht zijn
Affijn, dat weet je, is bij je Pup net zo ;)

Heb nu wat te weinig info voor een goed antwoord/advies van mijn kant :rolleyes:

Groeten, Ralf

@Ralf
Ik heb wat meer tekeningen - foto gepost
De hoogte van de rib is maximaal maar 23 mm
Ik heb ook en voorstel ingetekend voor eventuele verbinding , het grote voordeel van de positie is dat de ronde sparing al in de ribbe zitten.
Zoals je kunt zien is het toch wel een groot voordeel als je het middenstuk kan laten staan, schilt veel in (tijd) opbouw en dus ook betrouwbaarheid. Door de buis van de radiator (die van romp naar vleugel gaat) kan ik de servo draden leiden, ook hier dus veel voordeel.
Het doet wel pijn dat je het gaat zien dat de vleugel gedeeld is.

@Joris, maak je geen zorgen. De romp moet nog ingedekt worden maar ik ben vooruit aan het denken ook met het oog op de wijze van bevestigen vleugel n romp.
De spandraden laat je juist aan de romp zitten, deze hoef je dan alleen nog vast te zetten aan de vleugel.

@Frank, bedankt voor de laatste tip de mee geleverde ribben zijn maar 1mm dit boven en onder komt dan nog wel een balsa latje maar veel zijdelingse sterkte hebben ze niet.
Die Steckverbindungen zijn die ook in Nederland te koop?
Mag het ook carbon buis - buis zijn?

0279511vleugelint.jpg

img0291voorstelint.jpg

img0292vleugelint.jpg

Hoe is door Proctor nu de optuig procedure bedacht?
Lijkt het veel op die van je TC Pup?

Begrijp dat het bij je Albatros 2 vleugels zijn(?)
Hoe worden de kabels opgetuigd in het veld?
Verbindingen aan de romp schroeven en kabels blijven vast aan de vleugels?
Hoe worden de V-struts geplaatst? zitten hier reeds kabels aan vast?

In principe kun je zelfs met houten deuvel stompjes je vleugels in elkaar steken, de kabels houden dan de boel bijeen als ze zijn opgespannen.

Lijkt eng maar werkt in de praktijk perfekt :D
(mijn strutter en Camel hebben dit net zo en er is nog nooit 1 vleugel afgevallen :rolleyes:)

De manier van Frank heeft als voordeel dat de bovenvleugel gelijk goed uitgericht (lees recht) is, is in 1e instantie weer makkelijker met het spannen van de kabels

Groeten, Ralf

Van het een kom je in het ander , hoewel ik nog lang niet zover ben met bouwen wil ik nu wel voor mezelf hebben bepaald hoe het een en ander bevestigd gaat worden, dan kan ik daar alvast mee rekening houden.

Gevolg is dat ik erg in dubio ben;

A) Ik gebruik de mee geleverde bevestiging materiaal wat erg mooi is en redelijk schaal getrouw maar waar ik weinig vertrouwen in heb, mijn inziens totaal niet praktisch en te klein (zie foto) bijna alles word met 1,5 mm? boutje moertje vast gezet, buiten dat het erg veel werk is met opbouwen, kan je wachten dat het los gaat trillen op den duur.

B) Ik verzin iets wat ook bij de Pup van TC word gebruikt (wat redelijk makkelijk op te bouwen is en dus dan ook betrouwbaar is) of eventueel en voorstel van jullie :-)
Het middenstuk zou nog kunnen volgens methode A omdat dit niet elke keer gedemonteerd hoeft te worden zou je de verbindingen (moer) vast kunnen lijmen.

img0301int.jpg

De aansturing van de rolroeren wil ik wel graag volgens tekening (zie bijlage) maken, dus met de kabels naar de onderste vleugel, maar ook hier zou je dan elke keer met opbouwen alles af moeten stellen en met die klein moertje/ boutje vast zetten :-(

img0298int.jpg

@Ralf
Hoe is door Proctor nu de optuig procedure bedacht? zie foto,s
Lijkt het veel op die van je TC Pup? nee dus

Begrijp dat het bij je Albatros 2 vleugels zijn(?) je een boven vleugel van 2,3 meter die wil ik dus opdelen
Hoe worden de kabels opgetuigd in het veld? hier ligt dus het probleem alle 10 kabels zou je volgens Proctor op moeten bouwen met die kleine boutjes.

Verbindingen aan de romp schroeven en kabels blijven vast aan de vleugels? nee
Hoe worden de V-struts geplaatst? zitten hier reeds kabels aan vast? zie foto

img0296overzicht.jpg

img0294onderdetail.jpg

img0293bovemdetail.jpg

Toch heb ik bij Top Gun USA Dick Hansen met dit materiaal zien vliegen en wat ik heb gezien van anderen,idem. Maar die jongens hebben alle tijd.

Hallo Alexander,

In principe kun je prima het systeem gebruiken zoals ik op mijn Camel bedacht heb

De kabels blijven aan de vleugels zitten
top wing per helft 2 flying wire
bottom wing per helft 2x landing wire

Totaal aan schroefwerk op het veld:

4 M3 bouten aan de onderzijde voor de flying wires,
4 Mick Reeves forkends aan de bovenzijde voor de landing wires
en 2 servo stekers

Tussenvleugelstruts worden los in de vleugels geprikt met pennetjes, staan gewoon los en worden straks door de wires bijeen getrokken

Hier enkele foto's van mijn Camel als voorbeeld:

opbouw,
in de vleugels zitten 2 deuvels verlijmd, vleugels worden los in de romp gestoken
ondervleugels eerst met landingwires vastzetten
struts er los in prikken

struts met pennen

lippen aan de bovenzijde waaraan de forkends geschroefd worden

onderzijde 4 lippen (die aan de kabels vastzitten) aan de romp schroeven

Al met al is dit een hele simpele oplossing die erg goed werkt
Hij is snel op te tuigen en er hoeft verder in het veld niets afgesteld te worden

Kan begrijpen dat het niet helemaal duidelijk is zo maar als er vragen zijn hoor ik het graag

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

zoals Ralf beschrijft is het een simpele en snelle manier om het model op te bouwen
de vleugels zitten dan goed vast
bij de forkends aan de landingswire zou ik geen spanner maar alleen een oogboutje gebruiken m2 met borgmoer
bij de vliegdraden een draadbusje m2 of m3 in de romp lijmen en hier dan de draad met een beugel en m2/3 bout vastzetten

groet jacques

ps kan misschien wat foto's van mijn model hierover plaatsen

Back