Albatros DVa (Proctor enterprises)

Ik was begonnen enkele delen te bespannen met Super Coverite Antique. Maar ik kom er achter dat dat niet meer leverbaar is. Wat is wijsheid?

Ik zou alles met nieuwe antique oracover bespannen, zeker als het naturel van kleur blijft.

: hoe zet ik dit goed vast op de messing buis?

Ik zou de Fokker methode gaan toepassen door eerst de buizen gaan omwikkelen met reepjes folie om een goede hechtlaat te krijgen.

Direct op het messing is lastig omdat de folie blijft "glijden" als de lijm nog warm is. k heb het zo wel gedaan bij mijn D-VIII maar heeft een hoop moeite gekost. Ik had toen deze methode van Fokker nog niet opgemerkt.

Zie hieronder twee foto's van Achim Engels bezig met het stabilo van een Fokker D-VIII.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@Joris,
Ben ff een paar dagen aan het fietsen geweest in Frankrijk ( puf) :-)
Zo te lezen bij jou geen bouw stop, heb je al het hout werk al af? foto,s?
Dawn Patrol 2010 ga je niet halen maar 2011 zeker met z,n 2en
Hou ons op de hoogte van je vorderingen.
grtjes

Laatst bewerkt:
Nou, opschieten doe ik absoluut niet, er is echte bouwstop, maar ook geen echte vordering. Veel te mooi weer, ik doe kleine dingen, zoals de stoel in het leer zetten.

Alexander,

Vraag of bekijk het even bij Ronald, die heeft de Glow-4 in gebruik op zijn Piper Brave.

Gr. Teus

Voor de motor die jij gaat gebruiken heb ik het nooit eerder gezien of iets over gelezen. De laser is erg betrouwbaar. Ik zou Neil Tidey gewoon bellen of mailen.

Groet

Joris
is de prijs nu echt zo "laag" van de Laser of is mijn geheugen minder?

Laatst bewerkt:
Voor de motor die jij gaat gebruiken heb ik het nooit eerder gezien of iets over gelezen. De laser is erg betrouwbaar. Ik zou Neil Tidey gewoon bellen of mailen.

Het is in principe niet nodig maar geeft toch een wat meer (nog)betrouwbare stationairloop op nog lagere toeren. Daarbij komt nog het gemak met starten wat misschien wel de hoofdreden kan zijn. Je hoeft dan geen externe/zichtbare toegang te maken om je gloeierij op de plug te kunnen zetten ;)

Ik zou zeggen: Altijd doen, krijg je geen spijt van.

Dat je het niet ziet of hoort is misschien wel omdat de gebruikers het niet van de daken blazen. Je bent wel afhangkelijk of iemand wil vertellen/delen of plaatsen in een forum o.i.d. ;)

Gr. Teus

Alexander,

Vraag of bekijk het even bij Ronald, die heeft de Glow-4 in gebruik op zijn Piper Brave.

Gr. Teus

Microsens

Die van mij is de Glow 2 LP voor 1 en 2 cyl. is er de Glow 4 lp,beetje verwarrend.

Ik maak nu gebruik van een 10Amp micro schakelaar gekoppeld aan een

ronde 7A Nicad accu simpel en het werkt subliem.(Piper Brave)

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een microsense op een 17cc 4-takt zitten. Als voeding 1 cel LIPO. Het werkt subliem. Grootste voordeel is dat je niet meer zit te rommelen met een losse gloeiaccu. alles zit in het toestel en het voordeel van LIPO is dat je nooit zorgen hoeft te maken of hij niet leeg is door zelfontlading.

Zie de site van Microsens die Ronald gepost heeft voor alle info. Microsens is wel een van de betere glowplugdrivers.

Alex

Bijgevoegd 3 foto's zoals de stand van zaken nu is. Ik heb, zoals in het addendum van de bouwbeschrijving staat gekozen voor een hulpframe om de motorkap met dummy-engine. Dat kan in 1 keer met een paar schroefjes losgemaakt worden. Oorspronkelijk moest je de kap met zo/n 30 schroefjes vastzetten. Daarna keek je op de spanten waar de dummy-engine opstond. Pas nadat je die had verwijderd, kon je bij de motor komen. Ik ben van plan de motor(Enya V-240) op een los motorschot te plaatsen wat ik voor het grote motorschot schuif en vastzet met 1 bout.

full

full

full

De laatste foto laat een klein beetje van de cockpit zien. Het zwart is de lederen bekleding van de stoel.

Joris

Gaat de goede kant op Joris,
Ook ik zal de motor kap afneem baar gaan maken, heb me allen er nog niet in verdiept hoe.
2 X 1450 LiFe accu als ontvanger accu,s aangeschaft, licht & snel te laden en bijna geen zelf ontlading.
Het makkelijk maken dmv een demonteerbare motor zie de voordelen nog niet van in.
Heb de Laser 360 toevallig gisteren in laten lopen, loopt als een zonnetje alleen de as is een beetje kort namelijk net zo lang als de dikte van de prop , daar moet dus een oplossing voor komen.

Ziet er gaaf uit Joris!

Alexander, ik heb evt. een M8 Laser propmoer voor je
Deze zat bij mijn Laser 200V en ik gebruik hem niet

full

M8 inwendig, buiten rond 13mm, sleutelwijdte 16mm

Als M8 ook op je 360V past is deze voor jou
Anders zou je iets dergelijks moeten laten draaien :rolleyes:

Groeten, Ralf

Het was een aardig en goed bedoelde gebaar van je Ralf, er zit een propmoer bij geleverd maar ook daar heb ik niet zoveel aan.
Ik zal vanavond even een foto plaatsen voor de verduideling.
Heel de dag en gisteren bezig geweest met het vervangen van m,n vertraging,s as van mijn Pup die ik bij Dawn Patrol krom heb gekregen , door m,n eigen schuld nog wel :-(

Het probleem is volgens mij op gelost , had eerste even na moeten denken maar dank zij Teus heb ik het licht weer gezien
Zoals je kan zien op de eerste foto komt er maar net wat schroef draad uit, maar als de gat in de prop groter word geboord dan past de propmoer er in waardoor je dus de draad eigenlijk verlengt. De plaat van de spinner ( 5 mm ) komt er ook nog eens bij.
Nu moet ik nog uit zoeken hoe de spinner op de achter plaat gemonteerd moet gaan worden. Het liefst een beetje gemakkelijk S-)

img0942int.jpg

img0943int.jpg

Weer een klein beetje verder. De motor heb ik nu op de bok en met motorschot in een profiel geplaatst in de romp. Zie onderstaande foto's. Ondanks tig-keer nameten zie je toch dat de motor niet 100% in het midden van de voorkant van de romp uitkomt. Links en rechts verschillen 1,5 mm. Maar dat kan ik corrigeren bij het plaatsen van de 1/64 inch triplex rompplaten....
Daarnaast steken de klepdeksels net wel/niet uit. Volgens de tekening moet ik bij de Enya V240 de klepdeksels weglaten. Of dat nu zo'n goed idee is weet ik niet. Ik heb dit ding op Top Gun 1992 zien vliegen in deze setting, dus het moet kunnen. Dan nog de uitlaten wegwerken naar de onderkant.

full

full

full

Nog heel veel te doen.
Joris

Die 1,5 mm zien we niet hoor, ook bij mij is het passen en meten om het geheel onzichtbaar in de romp te krijgen.
Het gaat net aan met +/- 3 a 4 mm speling, of er genoeg koeling is met zo,n krappe inbouw is nog de vraag.

Back