Albatros DVa (Proctor enterprises)

Ik heb nog niets gezien aan antwoorden op mijn servo-vraag. Ik heb wel zelf wat bedacht. Ik zal proberen vanavond dat te fotograferen.
Bij deze dus:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Joris hoe wil je het een en ander met elkaar verbinden?
Heb jij al de vleugel verbinding van de struts met de vleugels gemaakt?

Ik weet het nog niet. Ik heb de onderste vleugels al wel min of meer klaar.
Ik ga me vandaag of morgen over het bovendeel buigen. Ik denk dat ik je idee van splitsing ga opvolgen. Aan de andere kant, het is "maar" 2,5 meter lengte...

Joris hoe wil je het een en ander met elkaar verbinden?
Heb jij al de vleugel verbinding van de struts met de vleugels gemaakt?

Ik weet het nog niet. Ik heb de onderste vleugels al wel min of meer klaar.
Ik ga me vandaag of morgen over het bovendeel buigen. Ik denk dat ik je idee van splitsing ga opvolgen. Aan de andere kant, het is "maar" 2,5 meter lengte...

betreft struts; Nee, maar een ding is zeker zoals het getekend is gaat het niet worden. Ik zal een deze dagen een schets plaatsen waar ik denk na toe te willen gaan.

De vleugels zijn in hout bouw af, als ik de bevestigingen af heb ga ik me verdiepen aansturing van de rolroeren.
Het splitsen van de boven vleugel heeft ( buiten dat het geen lap is ) als grootse voordeel dat het opbouwen stuk eenvoudiger is ( afgekeken van m,n Pup ) en de bevestigingen minder slijtage gevoelig zijn, en dus betrouwbaarder.

Alexander,
Ik zat op pagina 7 van dit draadje nog eens goed naar je topvleugel-oplossing te kijken. Er zijn , als ik het goed zie, 2 extra ribben bijgeplaatst, nl bdz een nieuwe wortelrib voor de vleugel na de splitsing. Dat klopt? Heb je bestaande ribben vervangen door steviger ribben? Als ik naar de foto kijk van de nieuwe ribben tel ik er 8, waarvan ik 2 als bestaande ribben aannam.

img0337detail.jpg

A zijn nieuwe multiplex ribben van +/- 2 a 2,5 mm
B zijn nieuwe ingedekte ribben 2 a 2,5 mm multiplex - 5 mm balsa - 1mm multiplex (welk is mee geleverd )

Er komt geen extra rib bij, alleen waar gestippeld is op tekening komen nu 2 x B ribben bij elkaar

Laatst bewerkt:
Dank, duidelijk.
Ik had ook al 2,5 mm multiplex in mijn handen. Wilde toch even een ervaren mening horen.
8 multiplex 2,5 mm ribben en 4 balsa 5 mm ribben en je laat 2 1mm multiplex ribben vervallen.(op plaats A)

Bedankt Paul alle hulp is altijd welkom.
De piloot kijkt een beetje chagrijnig een of ander heeft gaten in z,n toestel geschoten :-)

Oktober bijna om tijd om maar weer eens serieus te gaan bouwen

img1197int.jpg

De bestaande verbindingen van Proctor zijn echt te zwak om er regelmatig mee te gaan vliegen. Van oorsprong volgens mij puur als display ontworpen.
Dus de vleugel verbindingen maar iets verstevigd

img1198int.jpg

img1216int.jpg

Het begint ergens op een vliegtuig te lijken, "probleem" van de struts ook opgelost detail foto komt later wel eens

img1217int.jpg

ja er moet nog gestreken worden, maar vrouwlief spaart het graag op ;-)

Voor mooie foto,s van de New Zeelandse schone hier kijken
Albatros DV pictures by Jamo_kiwi - Photobucket

Afijn het tempo begint er in te komen maart 2011 af vliegen begin April

Fraai!.
Ik moet maar eens met de bovenvleugel beginnen, heb al wel alle extra ribben gemaakt voor de deling.
Wbt de struts en bevestiging: ik heb diverse DVa 's gezien die helemaal volgens tekening gebouwd waren en vlogen (Dick Hansen al bijna 20 jaar). Het kan dus wel.

Joris
nb. waar heb jij die fraaie extra meters vandaan in de cockpit?

Joris
Je moet het stukje maar over Chris Callow ( staat op cd die ik je heb toe gezonden ) lezen en op sommige bouw draadjes. Alle gebruiken wat zwaarder beslag, de mee geleverde messing boutjes zijn M1,5 daar ga ik geen vliegtuig aanhangen.
Alles wat op het veld in elkaar gebout moet worden minimaal M2 liefst M2,5 en van staal.
Zoals het er nu naar uitziet om op te bouwen op het veld 2 x 4 M3 tpv verbinding strut op onder vleugel, 2 x 2 M2 tpv verbinding strut boven vleugel. Ga nog onderzoeken of M2,5 kan. Dan nog 2 x 1 M2 tpv strut naar voor lijst. En nog 2 X 2 M2,5 naar de romp Dus in totaal 18 bouten om de boel in elkaar te zetten.

Laatst bewerkt:
Hoewel alles veel tijd kost zit het tempo als vanouds er in.
Onder vleugels zijn klaar , servo in gebouwd strut versteviger heeft ook zijn plaatsje, deze laat ik vast op de strut zitten gaatje in de vleugel waar de verbinding los in staat.

Volgende actie het in bouwen van de andere servo,s

img1223int.jpg

img1219int.jpg

Alles wat op het veld in elkaar gebout moet worden minimaal M2 liefst M2,5 en van staal.

Je gaat weer lekker Alexander,

Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor M3 gaan. M2 kan idd. niet veel hebben qua kracht.

Gr. Teus

Alexander,

Kun je me helpen?
Onderdeel 216 zou volgens de lijst een rond "iets" moeten zijn. Op de tekening is het een verstevigingsstukje aan de vleugel bij de buitenste rib 220. Maar ik kom nergens iets tegen wat daar op lijkt of iets van afmetingen zodat ik het kan namaken.
Dank

Joris

Goede vraag van je
Ik kom er ook niet uit , volgens de beschrijving zouden er 7 st aanwezig moeten zijn.
De omschrijving Compression Member zegt mij ook niks, als ik van mijn boeren verstand uit ga is het zoals jij zegt een versteviging stukje ten minste dat is getekend.
Zou ook niet weten wat daar voor ronds moeten zitten, kan ook niets terug vinden op foto,s of in de boeken.

Wat heb jij daar geplaatst? Zo'n stukje als aan de binnenzijde?
Op de foto's die ik van je kreeg kon ik ook niet goed zien wat er moest zitten.
Oplossing: Proctor mailen.
Je hoort van me

Alexander: Joe van Proctor en ik hebben wat heen en weer gemaild: 216 is waarschijnlijk een verkeerd nummer. Ze bedoelen daar in de hoek een vulstukje zoals 266. Op de vraag wat dan een compression member heb ik nog geen antwoord. Vulstukje mag uit de resten gemaakt worden.

Joris

Toegevoegd:

Joris,

The #216 compression members are glued between the front and rear spar in the top wing.

Thanks,
Joe

Laatst bewerkt:
Dat weten we dan ook weer Joris.

Ondertussen de inbouw van de servo,s en de tijdelijke bekabeling.

img1256int.jpg

Klein detail maar wel belangrijk, hier wijkt ik af van de tekening maar komt dichter in de buurt van de originele. Het grote voor deel is dat de bekabeling van de boven vleugel ( bij mij het middenstuk ) niet elke keer los gemaakt hoeft te worden.

img1257int.jpg

albdvadetails1int.jpg

Het past net.... de koeling kan nog een probleem worden.
img1262int.jpg

Zo moet het dan ongeveer worden.

img1261int.jpg

Back