Aldi Camera - Luchtfotografie

Aha, ik dacht al

Het zijn wel fraaie plaatjes, ik ben zelf bezig met een draadloze video kamera.
Ik moet alleen nog een goede voeding vinden.

Wel een leuk speeltje volgend mij.

@Joost: Mooie foto's zeg.. leuk om ze hier te zien.
Heel scherp en mooi belicht. Valt me niets tegen van "onze" Medion.

CU,
Alex

Hoi Joost,

Gefeliciteerd met deze mooie opnamen. Van de zomer zal ik mijn beelden ook op de club maken, maar dan zal het ongeveer de zelfde omgeving zijn als die van jouw want dan zweef ik boven rilland-bad.

Je moet wel lef hebben hoor met zo'n klein ding en dan zo hoog.

Groeten, Hans.

Jacques,

Vertel eens iets meer over die draadloze video camera!? Ik ben zeer geinteresseerd omdat ik daar zelf ook mee bezig ben....mijn systeem werkt geheel op 5 volt. Ik heb een schakelende voeding gebruikt die 12 volt maakte maar die was zeer moeilijk zonder storingen in het video beeld te krijgen. De camera werkte op 12 volt, de zender op 5 volt. (2.4 GHz, 500 mW) nu gebruik ik een CCD camera op 5 volt dus heb ik de dc-dc switcher niet meer nodig. Eind vorige zomer de eerste geslaagde experimenten mee gedaan en nu het systeem weer wat verfijnt. Het wachten is op beter weer.

Hans Delemarre, PH7JDE

waarom staan er geen filmpjes op je site?? :wink:

gelijk een vraagje, waar heb je die 500 mW zender vandaan gehaald?

Alex Talsma zei:
Oh is er inmiddels alweer een nieuwere versie uit met hogere resolutie?

weet ik niet, ik bedoelde dat de camera die ik gebruikt heb van de Aldi actie een jaar geleden was. Verschilt iets in werking, de nieuwe is er vast niet slechter op geworden ;)

De zender komt van P3 security in Hongkong, ook wel bekend als Fels electronics. http://www.felsweb.com/p3/500mw.htm is de website
Bedenk wel dat je tenminste een C-licentie als amateur zender moet hebben om hiermee te mogen werken. Daarnaast komt de zender als een losse module waar nog al wat extra aan moet worden gemaakt om het werkend te krijgen! Kan je SMD solderen? De aansluitpinning zit op 2 mm raster in twee rijen. De voeding en het geluid (versterker) moet je zelf maken. Daarnaast is 2.4 Ghz een lastige frequentie om antennes voor te maken (liefst een groundplane zoals yb2normal op zijn site heeft staan). Alles wat je doet heeft invloed op het resultaat. Antennecoax een paar milimeter langer of korter kan al veel verschil maken. Je moet hier expliciet je hobby in vinden want anders wordt het m.i. een teleurstelling gezien de investering. De zender-ontvanger kost $150 plus invoerrechten (ieder pakje uit Hongkong wordt tegenwoordig gecontroleerd...) terwijl de camera ongeveer €160 kost voor je hem thuis hebt. De voeding, regelaar, de videoswitcher (kan je via twee cameras afwisselend kijken) en andere losse onderdelen (SMD) met printjes komen op ongeveer €40 voor een complete set.....Een veel goedkopere CMOS camera is kwalitatief echter duidelijk minder goed. Met name als deze overstraald geweest is (direct in de zon vliegen) duurt het lang voor je weer beeld hebt.
De cameras die ik nu gebruik komen van Wenger Consultancy in Duitsland en zijn een Panasonic KX-121 en een CX-161 5-volt CCD camera van yb2normal die meegenomen werd door een Duitser die ik leerde kennen via het web. Dat scheelde behoorlijk in de kosten! Dit zijn de enige type's CCD cameras die ik vond die op 5 volt werken.
Als je meer wil weten kijk dan op de site van Dennis Gratton uit Canada. http://membres.lycos.fr/vrflyer2/ is zijn webadrs. Kijk op het Engels talige gedeelte onder "miscelaneous". Ik heb enige tijd gecorrespondeerd met Dennis en daarbij veel va hem geleerd. Val Petrov uit de USA, die mij het nodige bijbracht over quad antennes, heeft ook een site met veel info http://www.cyber-flyer.com/ is zijn adres.
Als je wil zien wat ik gebouwd heb moet je eens kijken op de foto paginas van http://groups.msn.com/rccam/_messageboard.msnw pag 6-8. Mijn alias is Delcam.
Als je het een keer wil zien moet je eens komen kijken als ik ermee bezig ben op ons clubveld, de Goudse ModelVlieg Club bij Boskoop, of als je eens in de buurt (Wassenaar, tegen Den Haag aan) bent (na een afspraak natuurlijk, want ik werk vaak 's avonds).

MVrGr Hans Delemarre, PH7JDE

...Oh ja! Geen filmpjes... De huidige set-up die ik gebruik heb ik pas tegen het eind van het vliegseizoen 2003 voor elkaar gekregen. Hiermee heb ik nog geen nette video's gemaakt. Ook dat is weer een hobby op zichzelf. Ik gebruik Pinnacle Studio 8 en dat vraagt ook weer enige tijd om te leren doen..Zodra er een toonbaar resultaat is zal ik het posten, maar ik denk dat dat pas tegen de tijd dat er weer wat zon is, komt.

Hans Delemarre, PH7JDE

@delcam

Je was het @ vergeten, ik had je vraag ff niet gezien. :oops:

Ik ben een electro dummy, ik heb het hele setje gewoon compleet gekocht op ebay. :oops:
Voor 69 Euro, ik kan je dus niet zoveel zeggen over de technische details.
Ik heb het ook nog niet werkend gehad, er staat in de handleiding dat de zender op 8V werkt. :?:
Daar zit ik nu een beetje mee, waar haal ik 8V vandaan :?:

Grappig genoeg zit er een stekker aan voor een 9V batterij, dat suggereert dan bij mij dat 9V ook goed is. :idea:

Ik ben der nog niet uit :?

Maar ik houd je op de hoogte :lol:

die zender is aardig duur idd, alleen die camera,... moet dat zo duur? bij de conrad hebbie zo'n ding voor 50 euro 8)

Jacques,

Op e-bay heb ik nog nooit een bod gezien waarbij een CCD camera werd verkocht gekoppeld aan een goede zender. Daarnaast zijn al die zeer compacte zendertjes die je op e-bay ziet zeer laag vermogen zendertjes. Onafhankelijk van wat word gezegd is het vermogen nooit meer dan enkele milliwatt's. Kan ook bijna niet anders als je ziet dat ze uit een 9 volts batterij gevoed worden. Het vermelde vermogen is bijna altijd input vermogen.....Dergelijke batterijen leveren nu eenmaal niet de stroom die nodig is voor een groter vermogen. Een rijkwijdte van ongeveer 150 meter met nogal wat dropouts is het beste dat ik er ooit mee haalde in (vliegende) test situaties. Dat bracht mij ertoe om een andere route te kiezen. Ik heb mijn D-licentie opgewaardeerd door nog eens examen te doen bij KPN-telecom en ben daarna echt aan de slag gegaan en heb over de loop van de tijd wat spullen verzameld waarmee ik nu een goed tot redelijk goed resultaat haal. Zelfs met een 500mW zender zijn er nog dropouts maar wel veel minder dan daarvoor.
Knip die stekker er nooit af! Bijna zeker zit er een regelaar in die de werkelijke voeding op vijf volt brengt....

MVrGr Hans Delemarre

PS ik zie dat je in Zoetermeer woont. Wij vliegen vlak bij tussen Benthuizen en Boskoop.

hoi ik heb nu een paar foto's met beter weer :D

afb787.jpg

de ijssel stont zo hoog dat ik net nog een strook van 15meter breed had om te landen ziet er wel mooi uit.

afb788.jpg

de lucht was knalrood maar daar zie je niets van, iemand nog sugesties voor wat dat betreft betere foto's?
ik denk dat ik mijn lens maar eens iets moet verdraaien, voor misschien scherpere foto's

Groeten Halmar

Back