Aldi Camera - Luchtfotografie

Hilbren,

Niets "moet", maar kwaliteit kost geld. Zeker bij mini cameras is het zo! (Mijn eerst experimenten waren met behulp van een Conrad camera op 12 volt, maar dat gaf electronisch nog al wat problemen door interferentie vanuit de DC-DC switcher die van 5 volt 12 volt maakte). Voor de prijs die Conrad vraagt krijg je alleen een CMOS camera OF een type dat op 12 volt werkt. Omdat ik de voedingsspanning laag wilde houden (gewicht) EN een kwalitatief goede camera wilde hebben koos ik het beste dat er voor de genoemde prijs te koop was: Panasonic cameras.
Helaas heeft Panasonic besloten deze niet meer te maken hetgeen reden was een tweede te kopen toen ik de kans kreeg. Toen ik er eenmaal twee had heb ik ook maar een video switcher gebouwd waarmee ik vanaf de zender kan wisselen van camera in het vliegtuig.........

Hans Delemarre, PH7JDE

@delcam

Aha, ja ik verwacht ook geen wonderen van het setje hoor.
Ik nam de specs al met een korreltje zout ( een pakje zout eigenlijk ) :lol:
Maar je zit er niet ver naast hij is 50Mw , de zender bedoel ik.
Jij denkt dus dat ik hem gewoon 9V batterijen kan voeren zonder problemen :?:
Ow ps. hij stond op ebay.de

:lol: als hij inderdaad 50meter haalt ben ik al tevreden. :lol:

Maar jullie vliegen in Boskoop, wij vliegen achter de Brandweer in Zoetermeer samen met de Haagse modelvlieg club.
Nog moet ik zeggen want dat is een aflopende zaak :cry:
Wel een mooi veld, maar het heeft weer een andere bestemming :?

Jacques,

Ik ben er zeker van dat je hem gewoon op 9 volt kan aansluiten. Die batterijen leveren namelijk onder belasting een lagere spanning zodat 8 volt zeer dicht bij de werkelijkheid komt. Ik denk dat ik recent een soortgelijk setje kocht bij Q te P dat ook 50 mw levert en ook op een 9 volts batterij werkt. Ik heb dat alleen nog maar thuis getest en het werkte prima. Allen het beeld toonde een zeer lichte ruis hetgeen opviel in de vergelijking met een eigen combinatie. 50 meter haal je zeker!

Hans delemarre, PH7JDE

...ik kom over de A12 en de N209 naar ons veld, en dan zie ik jullie vliegtuigjes achter de neuwe spoordijk vliegen....het moet mogelijk zijn dat je mijn videospullen eens ziet als je daar in geinteresseerd bent.

Hans Delemarre PH7JDE

mooie foto's Joost en Halmar
( Alex ik heb je paktje ook werkt alleen even
inbouwen)

Grt Han

...dus toch maar een filmpje op mijn site gezet: www.delemarre.cistron.nl
Ga naar de pagina met de downloadable files en onderaan de lijst vind je een kort windows media filmpje van iets meer dan één minuut. Dit worden wel grote files! Weet iemand welke compressie ik zou kunnen gebruiken en toch een redelijke kwaliteit behouden? AVI wordt zeer groot en MPEG eveneens. Als ik het formaat terug breng kan ik van hetzelfde filmpje een 400Kb file maken maar die is zo slecht van kwaliteit dat je daar echt niet naar wil kijken.....

Wat je nog ziet is dat het beeld iets vervormd langs de rand en met name bij licht (bovenaan) naar donker (onderaan). Dit was een probleem waar ik niet goed raad mee wist. UIteindelijk bleek dat er een impedantie aanpassingsfout bestond tussen camera en video ingang van het zender moduul. Door een kleine weerstand in serie te zetten was dit probleem verholpen.
Nu nog mooi weer en dan opnieuw vliegen met video.

Hans Delemarre, PH7JDE

@Delcam

Als je het met windows moviemaker eventueel gaat bewerken met wat effecten erin(dit hoeft natuurlijk niet ) en je het weer weg zet als een video-file kun je nog verschillende dingen selecteren om hem wat kleiner te maken :wink: maar het moet wel een beetje herkenbaar blijven als je het verkleind :D of misschien omzetten in quicktime :roll: maar niet iedereen heeft die player op zijn P.C. zitten :cry: .

Grtz,
Heino

@delcam

Ja, leuk we kunnen wel een keer een soort gastvlieg actie doen over en weer.

Ik ben benieuwd

heino zei:
@Delcam

Als je het met windows moviemaker eventueel gaat bewerken met wat effecten erin(dit hoeft natuurlijk niet ) en je het weer weg zet als een video-file kun je nog verschillende dingen selecteren om hem wat kleiner te maken :wink: maar het moet wel een beetje herkenbaar blijven als je het verkleind :D of misschien omzetten in quicktime :roll: maar niet iedereen heeft die player op zijn P.C. zitten :cry: .

Grtz,
Heino

Ik vindt Quiktime ook een Kwalitatief UitermateTeleurstellende speler. het is veel slimmer om daar een goede codec van te maken zonder zelf een speler erbij te gaan verzinnen, die speler is ook waardeloos (wel eens geprobeert om je filmpje fullscreen af te spelen?)

een goede optie is Xvid, net even iets beter als Divx.

btw ik vindt het wel een heel gaaf filmpje, vooral leuk gemonteerd!!

Halmar zei:
hoi ik heb nu een paar foto's met beter weer :D
de lucht was knalrood maar daar zie je niets van, iemand nog sugesties voor wat dat betreft betere foto's?
ik denk dat ik mijn lens maar eens iets moet verdraaien, voor misschien scherpere foto's
Groeten Halmar

De foto's die je laat zien zijn onderbelicht... zeker de nieuwe Medion versie (3 megapixel) vraag veel licht om een mooi plaatje te schieten.

hey Delcam, die conrad cmos camera die werkt wel degelijk op 5 volt, misschien is het een nieuwe...
iig ik heb ook zo'n ding thuis liggen, alleen die doet het nu niet meer (onverklaarbare rede)

was ook al later op de avond, toen ik mijn eerste accu leeg had ben ik maar gestopt, werd te donker. dat verklaart het onderbelichte.
vandaag weer gevlogen, met een bijgestelde lens, komen superfoto's uit, veel beter.
somige hebben alleen een hele gele waas, alsof de kamera een gele film eroverheen heeft gelegt of dat de foto's al meerdere jaren out zijn. maakt verder niet uit, zijn er drie van de 41 :D
ik denk dat ik de film optie maar eens uit ga proberen...

Groeten.

Iedereen hartelijk dank voor de suggesties! Ik ga komend weekend nog het e.e.a. proberen en als het wat lijkt plaats ik het filmpje weer op mijn site wat ik dan ook hier weer laat weten!
Full screen afspelen viel mij inderdaad erg tegen....

Hans Delemarre

Halmar zei:
was ook al later op de avond, toen ik mijn eerste accu leeg had ben ik maar gestopt, werd te donker. dat verklaart het onderbelichte.
vandaag weer gevlogen, met een bijgestelde lens, komen superfoto's uit, veel beter.
somige hebben alleen een hele gele waas, alsof de kamera een gele film eroverheen heeft gelegt of dat de foto's al meerdere jaren out zijn. maakt verder niet uit, zijn er drie van de 41 :D
ik denk dat ik de film optie maar eens uit ga proberen...

Groeten.

ik weet wel (ik heb die hele lens er af gehaald namelijk) dat er een IR filter in zit.
dit doen ze wel vaker omdat de camera's anders te gevoelig worden voor IR, dit gaat echter ook ten kosten van de lichtgevoeligheid.

als je deze filter weghaald dan kun je dus IR foto's maken. ik heb het ooit eens geprobeert met een camera van de gamma (toen 99 gulden). Een leuk effect is dat je door sommige plastic folies kan fotograferen alsof ze niet bestaan. en ja ook door sommige kledingstukken :twisted: (tenminste dat zeggen ze op internet) op GOT heeft ooit een topic gelopen over dit effect

Hoi Halmar,

Dat klopt, ik heb het ook een paar keer gehad en denk dat het door de kou komt. hoe hoger hoe kouder en daar kan denk ik de elektronic niet tegen. Zeker weet ik het niet, het is maar een vermoeden.

De eerste keer toen ik de opnames maakte was het minder koud, dit probleem had ik toen niet.

Hans.

toen ik foto's maakte toen er wat sneeuw lag (= koud), was de kaliteit ook erg slecht. Grijs/groene foto's... beetje het idee van de beelden van kruirakket o.i.d. net voor impact.

Hallo luitjes,
Ik kijk al geruime tijd met bewondering naar jullie luchtfoto's.
Het is zodanig gaan kriebelen dat ik or ook wat mee wil spelen.
Op marktplaats heb ik de volgende camera gekocht voor 30 euro's, lijkt me ook goed geschikt.
heel klein, 1,2 echte Mpixels en 40 gram.
m-mini2.jpg

Tot mijn verbazing zat er een echte lipocel in!
m-m2-lipo.jpg

Op internet vond ik iemand die ook al luchtfoto's met zo een camera gemaakt had. zie:
http://www.zajic.cz/rcfoto/rcfoto.htm
Mooie resultaten, alleen ik kan geen tjechisch lezen.....
Weet iemand hoe ik dit vertalen kan?
Is er ook iemand die ervaring heeft met het rechtstreeks aansturen van deze camera? Ik ben speciaal benieuwd naar hoe de automatische uitschakeling (na 1,5 minuut) te omzeilen.
Als er 5V op de USB poort wordt gezet, gaat de camera in webcam-mode.
Het schema dat ik eerder in dit draadje tegenkwam, lijkt wel geschikt voor dit toestel, maar zover ik kan zien lost die ook niet die Auto-off op.

als er op jouw camera een drukknopje zit dat door middel van 1x drukken de camera weer in 'foto maak stand' zet, denk ik dat de schakeling van Alex zeker bruikbaar zal zijn.
Je moet echter wel zelf de juiste punten op je printje lokaliseren, maar dat lijkt mij niet zo'n probleem.

mooi is dat he hoe modelbouwers altijd alles meteen van de binnenkant gaan bekijken he, ik herken mezelf :wink:

Back