Alfa Model FW190

Na lang erover nagedacht te hebben kon ik het niet weerstaan hem te kopen: De Alfa Model Focke Wulf 190.
Het model is perfect uitgevoerd en van super kwaliteit !
Echt dit is de beste ARF parkflyer kit die ik tot heden gezien heb.

Hieronder een paar foto's die ik jullie graag wil laten zien ;)

DSC02078.jpg

DSC02079.jpg

DSC02080.jpg

DSC02081.jpg

DSC02082.jpg

DSC02083.jpg

DSC02084.jpg

DSC02085.jpg

DSC02086.jpg

DSC02087.jpg

DSC02089.jpg

DSC02090.jpg

Er zat zelfs een piloot bij (die uiteraard nog geschilderd moest worden) maar deze maakt het helemaal af.

Ik heb het vliegtuig met het volgende uitgerust.

MPJet AC 28/7-30D Brushless Motor (rode)
Castle Creations Phoenix 25Amp ESC
APC 9x6SF Prop
Jeti REX 5 Plus ontvanger
2x GWS 120BB servo's

Dit allen word aangedreven met een 2cell 1500MAh lipo en straks met een 3cell 1700MAh lipo voor verticaal vliegen ;)

Nu nog de maidenflight 8)

Kweil..kweil..kweil... Erg mooi.

Ruil je wel je SF propje om voor een APC E 9x6 als je op 3cellen overschakelt? Anders loopt het stroomverbruik te ver op.

Vanmiddag was het zover, samen met mijn buurman de eerste vlucht gevlogen....
DAMN !!!! wat een superkist en met 2cell lipo ging die al verticaal omhoog.
Ik moest de expo wel op 60% zetten want hij is super gevoelig.
Ook had ik de lipo te ver naar achter gelegd waardoor hij niet super strak vloog. Even naar voren geschoven en het euvel was opgelost.

Paar keer om de as heen gevlogen en op de kop.
1 woord GEWELDIG !
Ik kan niet wachten tot morgen ;)

imre43 -> Ik heb hem bij Modelbau Bichler besteld samen met die motor en ontvanger.

Prop-er -> Ik heb voor de 3cell een 8x6SF prop gehaald.
Wat is het grote verschil tussen een SF of een E prop (behalve de omvang)
Zover ik weet praten ze met deze motor alleen maar over een SF prop.

Het verschil tussen een SF en E prop is dat de SF meer bedacht is voor lagere toerentallen, en lagere vliegsnelheden. Hij heeft een hoger propprofiel, en een groot bladoppervlak.

De E bereikt zijn maximale efficientie op hogere snelheden.

Beide props zijn in de meeste gevallen op dezelfde motoren te monteren, maar zullen een verschillend gedrag vertonen:

Op www.flyingmodels.org kun je zien wat het verschil is:

28/7-30D "Red" op 10 cellen:

Code:
SF 9x6 - 887 gram - 7.330rpm - 20,7A - 67 km/u - 213 Watt 
E  9x6 - 838 gram - 8.530rpm - 15,8A - 78 km/u - 167 Watt

Je ziet dat de E-prop beduidend minder vermogen vraagt (scheelt wel 5A), dat de stuwkracht vrijwel gelijk blijft, en de tipsnelheid met 11 km/u is toegenomen.

Als je dus een redelijk snel vliegend model hebt, is het altijd raadzaam te controleren of een E-prop een betere keuze is.

Thx Prop-er !
Dit is intressant :)
Wat kan jij me als prop adviseren voor 3 cell lipo op de FW190 ?
Ik dacht zelf iets van 8x6E prop.

Trust van: 625 gram
Snelheid: 83 Km/h

Dat scheelt ook even 5A tussen de SF en de E prop.

Ik haal gewoon 2 props

1x 9x6E
1x 8x6E

Dan kan ik gewoon even uitproberen wat het beste vliegt.
Het word wel een aardige raket met die 3cells als die nu al super hard gaat met 2cells :)
Het vliegtuig weegt zonder accu en met elektronic 332 gram.

Ik ben erg te spreken over die motor, hij loopt erg mooi.

Trouwens, kan ik ook met die 9x6E met 2cellen vliegen ?
Anders moet ik steeds de prop veranderen.

prachtig vliegtuig om te zien, en ook goed te horen dat hij mooi vliegt.
uit welke materialen is het vliegtuig gemaakt, hout en depron? wel mooi afgewerkt zo te zien.

zijn al die parkfly ALFA modellen uit dezelfde reeks (en dus ook kwaliteit)?
de F4U-1Corsair, en de MUSTANG B-TYPE vind ik ook erg mooi namelijk (ben meer van de amerikaanse modellen :wink: )

groet oscar.

Hallo Aviador,

Het is gemaakt van een soort samengeperst depron-achtig schuim en de binnenkant is bewerkt met balsa hout.
Alle Alfa modellen zijn op dezelfde wijze gemaakt.
Het is echt waar voor je geld want ze zijn niet echt goedkoop in vergelijkenis met bv. GWS maar wel van betere kwaliteit.
Op de plaatsen waar het vliegtuig het snelste zou beschadigen hebben ze plastic aangebracht.

Vanmiddag nog even "geprobeerd" te vliegen, maar het waaide zo hard.. pfff ging alle kanten op.

Ik heb aan de voorkant de lamellen uitgesneden en aan de achterkant een opening gemaakt voor meer koeling. Het werd nog best redelijk warm.

Heeft dit eigenlijk effect op het vlieggedrag ?
Ik heb namelijk gewoon de handleiding opgevolgt.

hy

prachtige kist die er mooi uitziet.

Ik heb enkel een vraagje over dit soort modellen.
Als je hier een slechte landing mee maakt en er staat een deuk in krijg je die er dan uit en hoe?

alvast bedankt :P

grtn

www.airmodels.ontspant.nl zei:
hy

prachtige kist die er mooi uitziet.

Ik heb enkel een vraagje over dit soort modellen.
Als je hier een slechte landing mee maakt en er staat een deuk in krijg je die er dan uit en hoe?

alvast bedankt :P

grtn

Ik denk dat dit vliegtuig minder snel schade heeft dan bv. GWS omdat Alfa Model de beschadigpunten heeft versterkt met plastic.
Deuken eruit halen, ik heb geen idee.
Ik heb nu een keertje of 8 geland en er is nog geen schade of deuken te bekennen.

deuken kan je er uit halen door er heet water over heen te laten stromen dan zet de lucht die in het schuim zit weer uit en verdwijnd de deuk

Heb de focke wulf ook besteld bij Bichler, samen met een AXI 2212-34. ben benieuwd.......alleen, ik wacht al 2 weken en nog steeds geen pakje uit duitsland :evil:

Mijn idee is om een 3s1300 Lipo te gebruiken of 3s1000 met voorlopig de bijgeleverde prop (9x6SF volgens mij). een kennis van mij vliegt de Alfa Thunderbird met een 11x7SF als ik het wel heb (met de zelfde AXI). Haalt een vliegtijd van 40 min op een 3s1500 accu! 8O

Dit moet mijn winter-doorvlieg-kistje worden.

Ik gebruik zelf een 8x4.3 prop met 3cellen lipo op ALFA modellen. Voordeel is dat de stroom binnen de perken blijft en je lipo dus gespaard blijft, EN dat 40-50% gasstand overeenkomt met een rustige stabiele horizontale vlucht. Ik hou er zelf niet van om met 20% gas al genoeg power te hebben, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Kijk wel uit voor de warmteontwikkeling bij teveel gas met een 9x6 met 3 cel!

Hey !

Ik vlieg nu momenteel met een 3cell 1700 lipo met een 9x6E prop.
Wat blazen dat ding :)
Ik heb de lamellen aan de voorkant en het achterwiel aan de achterkant wel uitgesneden voor extra koeling.
De lipo word handwarm.

Arjen > Er zit geen prop bijgeleverd !

Nog een tip:

Hou bij de ALFA modellen de roeraansluitingen in de gaten! Ik heb die van mij toch nog met een 'Z' tangetje gebogen EN de buitenmantel extra vastgezet met epoxy. Deze zijn bij mij een paar keer losgekomen tijdens de vlucht, en dat is toch wel even lastig vliegen op dat moment.

Back