Alfa Spitfire

Hallo,

Na een aantal uurtjes gevlogen te hebben met mijn Citabria hoogdekker wil ik toch iets snellers en wendbaarder.
Het vliegen met 3 kanalen heb ik al goed onder de knie en is niet moeilijk. Nou ben ik vanmiddag op een club geweest
in Gorichem en kwam dit modelletje tegen. Het vloog leuk en het is volgens de foto ook een 3 kanaals [hoogte,rol, gas].

Heeft iemand enig idee van welk merk dit model is, en eventueel een site/link?

Alvast bedankt.

Inderdaad ik dacht ook dat het een Focke Wulf was of een Messerschmidt.
Het is in ieder geval een volle romp die mij niet van depron o.i.d lijkt.

Heb denk ik het merk al gevonden. Het lijkt mij er eentje van Kyosho. Deze bouwt ook
P51D e.d met 3 kanalen en lijkt mij een beetje dezelfde opbouw. Alleen staat de Focke Wulf niet in de lijst.

LINK

Lijkt mij een mooi vliegtuig. Wil hem alleen op een 7,2V lipo gaan vliegen met een capaciteit van 1000MHA en een continu stroom van 20C in combinatie met een 1400KV motor met een 8*4 prop een stuwkracht bereikt van 343 gram. Deze combinatie in mijn Citabria werd niet eens handwarm, dus een 8*4,3 of hoger moet nog wel lukken voor meer stuwkracht. Zal dit een goede setup zijn, voor normaal te kunnen vliegen maar af en toe toch wat stijler te kunnen klimmen?

Het is in iedergeval een 100% Focke-Wulf en het meest waarschijnlijk een 190 ...

Voor dit soort modelletjes kom je met 2SLipo 1400KV motortje en een 8"x4" gauw in de snelheidsproblemen (te weinig airspeed) 3S lipo en meer spoed op de prop zou het kunnen oplossen (als de motor het red)

Met een 3S lipo en een 8*4 prop heeft hij al een stuwkracht van 600 gram. Dit lijkt mij dat meer dan voldoende voor een vliegtuig van 450 gram met de geadviseerde 280 motor, die meestal net wat zwaarder zijn dan BL, toch? @Lancer, de GWS vliegtuigen lijken mij toch van een mindere kwaliteit dan die van Kyosho, en zijn ook een stuk minder gedetailleerd, maar zien er toch erg leuk uit en lijken veel op die van de foto. Alleen staat er bij de link ''no longer available''.

Het gaat om dit toestel uit de Alfa-stal.

Heb het zelf ook maar ik heb nog niet veel vluchten met de FW190 gehad, mijn regelaar is momenteel in herstelling.

Bedankt, ziet er erg goed uit. Was net wat vroeger met het posten :wink: Heb je ook een site waar je hem gekocht hebt met wat specificaties? (liefst in NL)
De modelbouwwinkel in de link van je werkt namelijk niet, want dan krijg ik een of andere error :wink:

Maurits zei:
Met een 3S lipo en een 8*4 prop heeft hij al een stuwkracht van 600 gram. Dit lijkt mij dat meer dan voldoende voor een vliegtuig van 450 gram met de geadviseerde 280 motor .....

Een vliegtuig van 450 gram met één sp280 heeft weinig kans om te vliegen een SP400 zou wel kunnen .......
Overigens aan 600 gram stuwkracht heb je totaal niets als je onvoldoende airspeed hebt, komt het kist je ook echt niet van de grond .....

Vraag niet meer van toepassing, niet goed gelezen op de site van de fabrikant :wink:

Edit; heb de topic titel eventjes aangepast.

Vraagje; het intrekbaar landingsgestel spreekt mij wel aan. Dit gaat natuurlijk via het 4e kanaal met een extra servo. Maar op mijn afstandsbediening, een Futaba Skysport 4, is er maar 1 kanaal (linker stik) die ik vast kan zetten. Die gebruik ik zelf altijd voor het gas, omdat deze omhoog en omlaag kan wat eigenlijk wel logisch is. Maar hoe kan ik mijn landingsgestel ''vastzetten'' [zodat hij niet terugklapt]op het kanaal, zonder het kanaal van het gas te verwisselen wat dan een links of rechts beweging wordt? Met trimmen zal je denk ik niet ver komen...

Of begrijp ik het verkeerd? :wink:

Je zal een landingsgestel op een schakelaar moeten zetten.
Dit kan eventeel ook een aileron/elevator d/r schakelaar zijn als je deze toch niet gebruikt.

Om het verhaal van dirk nog even te onderstrepen:

Elk toestel heeft een bepaalde "airspeed" nodig om behoorlijk te kunnen vliegen, bij WW2 kistjes ed. is die snelheid veel hoger dan bij bijv. een shockflyer (die je op een 2S lipo en een 8x4 prop zou vliegen).
Als je deze setup op die Focke wulf zet is de kans zeer groot dat het niet vliegt, waarom niet vraag je dan:
De accu / prop / motor combinatie kan die benodigde snelheid gewoon niet leveren, een prop van dat formaat wordt op een gegeven moment als het ware "ingehaald" door het toestel en heeft daardoor geen effect meer.
Plus dat je het geheel op een 2S lipo wil draaien, hetgeen zorgt voor minder toeren, 1400 KV bij 7V (7,4V onder belasting) = 9800 toeren en 1400 KV bij 11V = 15400
dat kost je 5600 toeren.

De regel is: veel trekkracht en weinig snelheid = grote prop en weinig toeren / veel snelheid en (als resultaat daar van) weinig trekkracht = kleine prop en veel toeren.

Neem het aan van de mensen die weten waar ze over praten, dat scheelt een hoop teleurstelling achteraf, je wilt toch niet dat je met focke wulf alleen maar kunt prophangen :P

Groetjes, Jesse.

Een SkySport 4 is niet bepaald de meest geschikte zender voor modellen met intrekbaar landingsgestel ..... er zitten maar 4 kanalen op en die zijn vastgekoppeld aan de twee knuppels .....

Hiervoor heb je eigenlijk een 6 tot 8 kanaals (bij voorkeur een "computer")zender + bijpassende ontvanger nodig die standaard een schakelkanaal aan boord hebben ....

Dirk zei:
Een SkySport 4 is niet bepaald de meest geschikte zender voor modellen met intrekbaar landingsgestel ..... er zitten maar 4 kanalen op en die zijn vastgekoppeld aan de twee knuppels .....

Hiervoor heb je eigenlijk een 6 tot 8 kanaals (bij voorkeur een "computer")zender + bijpassende ontvanger nodig die standaard een schakelkanaal aan boord hebben ....

Op de SkySport4 is een 5de kanaaltje wel bij te bouwen.

Back