Alfajet van Hoellein

• Topicstarter Topicstarter Marten Zeeland
  • Startdatum Startdatum
Hey.

Inmiddels heb ik een goede ontvanger.
Over de multiplex pico heb ik namelijk veel slechte dingen gehoort.
Verder is er een redelijke kans dat de motor versleten is aangezien ik geen idee heb hoe oud deze is.
Dus mischien is dat de oorzaak.
Het vliegtuig kwam ook best under powert over maar dat kan ook aan de storing gelegen hebben.
Eens kijken waar ik eventueel een betere motor kan vinden.
Iemand daar nog tips in aangezien er vele soorten sp480's zijn.
Nu heb ik een 8cellen 2/3a pakket maar maximaal passen er 12cellen in de alfajet.
een 10 cellen pakket lijkt me mooi omdat ik die ook in mijn picojet kan gebruiken. Maar dan moet de sp480 motor dat weer wel aan kunnen.

Groeten Marten

Hallo Marten,

Na het vervangen van de multiplex pico, heb je toen nog gevlogen?

Met een speed 480 en 8 cellen (9,6V) heb je ongeveer 360 gram stuwdruk volgens wemotec (zonder uitlaat conus)

Je vertelde ook dat je een uitlaatje op de fan hebt. Wat is hier de uitlaat diameter van? Als je namelijk de uitlaat dicht knijpt, dan krijg je een hogere uitlaat stroom van de lucht (Hogere topsnelheid). Haal je de uitlaat eraf, dan heb je de veel stuwdruk.
Als de uitlaat namelijk te veel klein is, en je gooit als start. Dan kan het kloppen dat je de prestaties te laag vind. Want hij heeft dan tijd nodig om op snelheid te komen. En als je dan al storing krijgt voordat hij op snelheid kan komen. Dan weet je dus niet wat hij echt presteert.
Zelf heb ik een sniper, met een hetrc 2w. De uitlaat opening is 48mm. Dit ongeveer het allerkleinste wat kan voor een minifan. Dit toestel kan je niet gooien, maar moet je dus starten met een stiek, anders is hij bijna zeker ten dode opgeschreven. Zou ik de opening vergroten naar 65mm (als dat kon). Dan kan ik hem ook gooien. Maar dan heb ik een lagere topsnelheid.

Zie de volgende data gegevens. Dan zie je ongeveer wat jouw motor zou moeten presteren.

pi_t_2_1_2.gif

Wat voor motor heb je op dat ander toestel zitten, waar je die 10 cellen gebruikt?
Is het geen mogelijkheid om die ook in die minifan te stoppen. (mits het past en je regelaar het aankan)

Ik weet dat een speed 400 6V maar een paar euries kost. Een speed 480 heb ik geen idee. Maar het lijkt mij dat die niet heel veel duurder zal zijn.
Als de ontvanger het probleem niet oplost, dan zou ik het toch eens proberen om een nieuwe motor erin te doen.

groeten Paul

Hoi,

Nee ik heb de ontvanger sinds gister dus daar heb ik nog geen kans voor gehad.
Bedankt voor de tabel die ga ik even goed bestuderen.

Groeten Marten

Hoi,

Als vervanging zal het wel een sp480 race moeten worden lijkt mij.
De sp480 BB race draait iets meer toeren op 8 cellen maar kost dan ook euro 8.50 meer.
De sp480 race kost 18.50 en de sp480 BB race 27 duzzz.
Verder heb ik gezien dat iemand anders met de zelfde fan, 10 cellen en ook een sp480 BB race vloog.
Sowieso eerst kijken hoe het vliegt met de nieuwe ontvanger.

Groeten Marten

Even een vraag/opmerking, voordat je een nieuwe motor gaat halen.

Ik weet of je een borsteloze regelaar hebt?
Want als die nieuwe motoren 18,50 kosten.
Misschien is het dan een overweging, om i.p.v. een sp480 aan te schaffen. Even door te sparen om een het 2w aan te schaffen. Maar die overweging zou ik alleen maken als je een regelaar hebt. Anders lopen de kosten flink op.

groeten Paul

Hoi,

Het is zelfs zo dat ik een HETrc 2w aangeboden kreeg voor een leuke prijs samen met een regelaar die 33A aan kan.
Maar 33A is volgens mij helaas te weinig anders had het inderdaad erg leuk geweest.
En een regelaar voor meer A's is me te duur.

Groeten Marten

33A is inderdaad te weinig.

In de sniper, met een uitlaat opening van 48mm. Trekt de motor 52A. Op een 3s1p 3200 lipo pakket.

De regelaar van 33A zou wel goed zijn als je een 3W hebt. Die trekt op 11 cellen 30A. Dus als je dan met 10 cellen vliegt zit je zeker goed

groeten Paul

Hoi,

Ik heb net mijn fan uit elkaar gehaald.
Kan je aan de motor zien of je koolborstels versleten zijn?

Verder staat er niets op de motor.
Dus ik weet niet of het een sp480 race is of een speed 480 BB race, Of misschien zelfs wel wat anders maar van de afbeeldingen die ik gezien heb lijkt het op een speed 480 race.
Klopt het dat een sp 480 BB race zwart gekleurt is en een sp480 race (zonder BB) metaal kleur?

Waar staat BB eigenlijk voor?

Verder is de uitlaat diameter ongeveer 5cm.
De uitlaat is niet helemaal rond, dit zorgt er voor dat de uitlaat recht achter de jet zit want de ''fan'' zit iets uit het midden ivm bevestiging.
Klopt dit?

Over die 10 cellen, die heb ik nog niet maar die zou ik eventueel wel willen aanschaffen omdat die dan in 2 van mijn toestellen bruikbaar is.

Groeten Marten

Hoi,

Ik heb de antenne al op 2 verschillende manieren gelegt en getest maar dit hielp niet.

Ow ja nog een klein vraagje.
De vorige eigenaar zei dat hij de prop gebalanceerdt heeft.
Hij heet dus een klein tape'je op een v/d 5 bladen geplakt.
Is dit zinvol?
Volgens mij heeft dit meer negative invloed op de luchtstroom dan dat het effect heeft.
Of heeft het echt zin?

Marten

@ marten,

De uitlaat van 5cm is mogelijk. Het is vrij klein, misschien met een hele goeie worp, dat hij genoeg snelheid krijgt om een fatsoenlijke snelheid te hebben.

Als je een sp480bb hebt (die is inderdaad zwart) daar zitten de koolborstels aan de buitenkant. En zou je ze uit de motor kunnen halen om te controleren.

Heb je een sp480 dan zitten ze in de motor, en dan zie je van buiten niets. Dan moet je hem openslopen om het te zien, maar of je hem dan nog dicht krijgt is een tweede.

Ik zou niets aan de uitlaatconus doen. Omdat hij niet helemaal rond is, dat is ervoor om de uitlaatstroom zo goed mogelijk door het midden te laten gaan, dit niet veranderen.

De tape moet je ook laten zitten. Deze zorgt ervoor dat de fan is uitgebalanceert. Als je hem koopt heeft hij onbalans, en die is met die tape eruit gehaald. Maar normaal plakken ze de tape niet op de fan, maar binnen in het ronde gedeelte. (waar ook de motor tegen aankijkt). Dit kan je wijzigen maar ik zou hem wel uitbalanceren.

Heb je al gevlogen, met de nieuwe ontvanger ??

groeten Paul

Hoi,

Nee ik heb nog niet kunnen vliegen want het waait hier op het moment te hardt, het is ook veel te vroeg donker. :-(

Oke dan laat ik het tape'je lkkr zitten want ik heb geen idee hoe je een propellor goed uitbalanceerd.

Ik heb dus wel een speed 480 Race.
Geen BB want die motor van mij is zilver kleurig.
De koolborstels kan ik d'r dus wel uithalen.
Want ze zitten wel aan de buitenkant.
Hoe doe je dit?
En wat zou je er dan aan moeten zien of ze goed zijn of niet?

Groeten Marten

Hoi,

Oke ik heb ze d'r inmiddels uit gekregen.
D'r is echt niks aan te zien.
Het is gewoon een massief stukje metaal.
Waar verder niks verkleurt verhit of wat dan ook uit ziet.

Hoe zou het er eigenlijk uit moeten zien?

Groeten Marten

Slechte borstel kan verschillende dingen zijn.

- Meestal ziet dan het oppervlakte (dat in dat halve rondje zit) vol met diepe krassen.

- Is de koolborstel links en rechts gelijk afgesleten. Of is de borstel scheef afgesleten

Meestal zitten er achter de koolborsteltjes ook veertjes, die de borstels tegen de rotor aanduwen. Hoe voelde deze veertjes aan, drukte ze nog goed tegen de borstels. Want als deze niet goed tegen de borstels zitten, dan kan er ruimte tussen de borstels en rotor ontstaan, wat weer vonkjes kan veroorzaken.

Zijn er nog meerdere leden die bij jouw op de club met elektro vliegen? Zo ja, hebben ze ook al eens naar jouw toestel gekeken? Misschien dat je zelf iets over het hoofd ziet. Wat de oorzaak van de storing kan zijn.

groeten paul

Hoi,

Ik ben zeker niet de enige die electro vliegt.
En inderdaad heb ik het er met meer mensen over gehad.

Verder zou het goed kunnen dat de koolborsteltjes versleten zijn want er zitten wel wat krasjes op.
Maar niet echt extreem diep of zo dus of dat de oorzaak is?

Verder zijn de veertjes nog wel goed genoeg.

Dus ik denk dat ik alles weer in elkaar zet en gewoon ga testen met de nieuwe ontvanger.

Groeten Marten

Hoi,

Afgelopen zaterdag is de test vlucht geweest.
De storing is vrijwel weg. :-)
Dus de ontvanger doet goed zijn werk.
Na de vlucht gaf de ontvanger aan dat er ongeveer 1 glitch was geweest. (schulze onvanger met LED)

Maar echt snelheid zit er niet in.
Een upgrade naar brushless gaat vrij prijzig worden in dit geval dus dat doe ik voorlopig even niet.

Volgende week ga ik testen of een jamara 480 HS een verbetering is.
Met dank aan Theo Coenen.

Marten

@marten,

Gelukkig dat je nog maar 1 glitch hebt gehad.
Vliegt een stuk prettiger, als hij doet wat jij zegt dat hij moet doen.

Wat is de snelheid die je ervan verwacht? Omdat je zegt dat hij niet echt veel snelheid heeft.

groeten Paul

Hoi,

Ik hoopte dat hij sneller zou vliegen als mijn picojet.
(8cellen sp480)
Maar achteraf is het logische dat de alfa jet niet sneller is dan de picojet, de picojet is lichter en heeft een prop en geen fan.

Maar nu is het gewoon traag rondjes vliegen met de alfa jet, echt stijgen op commando is er ook niet bij, je moet dus heel voorzichtig met up zijn.

Verder vind ik het vliegbeeld van de alfa jet wel heel mooi door de felle kleuren enz.

Weet iemand toevallig een filmpje van een vergelijkbare edf met de zelfde setup zodat ik weet wat ik ongeveer verwachten mag.

Marten

Back