Algemeen DB-01 topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door RCJS, 26 jun 2008.

  1. RCJS

    RCJS Guest

    Ik dacht laat ik maar een DB01 topic openen, want er zijn hier en daar nogal wat vragen van o.a. mijzelf;)

    Bij deze: Hoeveel mm hebben jullie de slipperclutch staan? Dus het stukje as die je nog ziet.. Ik heb hem nu op ong. ~2,6 staan..
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De afstelling van je slipper is vooral motor gebonden....

    De afstelling die met een 16 turns werkt zal niet voldoen bij een 5,5 brushless b.v. , ook hebben dingen als slijtage van je slipperplates de nodige invloed ;)

    Komt er dus op neer dat je zelf naar de juiste afstelling zal moeten zoeken die past bij jouw auto en aandrijving die erin ligt ...
     
  3. Frekkel

    Frekkel Guest

    Hee ik ga een nieuwe auto kopen, weet alleen nog niet welke. kan de db01 een burhsless set aan? mm 6900kv? niet dat de tandwielen dan extrem slijten ofso. dus gewoon of hij er ook voor gebouwt is.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    D'r zitten weinig tandwielen in .... Afgezien van de spur en pinion zijn het allemaal pulley's en 2 riemen ;)

    Brushless mag met de optionele slipperkit geen probleem zijn mits je hem goed afstelt natuurlijk :!:

    In z'n "grote" broer de TRF501X wordt bijna uitsluitend brushless gereden gok ik , aangezien de auto hier rechtstreeks van is afgeleid moet het dus wel goed komen ....
     
  5. Frekkel

    Frekkel Guest

    ik las net in een topic van iemand met mm5700kv in durga en die had last van gesmolten diff, maar toen hij een trf501x diff er in deed was het over.
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De truuk is niet het complete diff van een 501x maar de outdrives van de 501x , die zijn volledig uit staal wat de warmte gewoon beter geleid.

    De DB01 diffs zijn gedeeltelijk plastic wat de afgifte van warmte beperkt , en zo (volgens mij) zorgt voor diffs die smelten als ze niet perfect afgesteld staan...
     
  7. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Die warmte ontstaat omdat het plastic niet goed de metalen diff ring vast kan houden. Dat kan de stalen output van de 501 wel, zie nogmaals Chris zijn uitleg hierover. Hier door wordt die dan ook een stuk minder warm.

    Heeft dus weinig met warmte afvoer te maken. Want de warmte wordt ergens door veroorzaakt. Als er geen warmte ontstaat door zullen ook plastic outputs het prima doen. Maar door het slippen van de diff ring op het plastic ontstaat er warmte die de diff pulley doet smelten.
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De warmte die zo ontstaat zou eerder de plastic output plaat moeten laten smelten als de pulley ..... De pulley staat namelijk alleen in contact met de kogels terwijl de volledige diffring rust op de plastic plate , bij wrijving tussen die 2 zou dus de output plaat moeten smelten en niet de pulley.

    Dat is althans volgens mij de meest logische redenatie ....

    Update:
    De mijne wordt op de HongKongpost trackingsite als "in transit" aangegeven .....
    Morgen gaan we het spul dus eens aan een nader onderzoek onderwerpen ;)

    Volgens mij is het gewoon de warmte van een slippend diff die niet afgevoerd kan worden door de combi plastic/staal ...
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2008
  9. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Die warmte ontstaat, dat ontstaan moet je tegen gaan. Dat is volgens mij deels op te lossen door die metalen plaatjes vast te lijmen aan de outputs. Je zal met metalen ouputs de warmte wel afvoeren maar het blijft ontstaan/komen.

    Dan heb je ook met metalen diff outputs een gesmolten pulley als je diff blijft slipt.
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als je te lang door blijf rijden wel natuurlijk . maar doordat de volledig stalen outputs de warmte beter opnemen en afgeven zal het minder snel gebeuren als bij de plastic/staal combi van de DB01.


    Voor zover ik het logisch kan beredeneren kan de warmte die ontstaat tussen de diffring en plastic diffplate niet zorgen voor een gesmolten diffpulley ....

    De warmte die dan ontstaat moet eerst nog via de kogels doorgegeven worden en dan nog dusdanig hoog zijn dat de pulley smelt ... Voor het zover is moet dan in mijn ogen volgens de logische weg de plastic diffplate al lang weggesmolten zijn aangezien er altijd verliezen optreden bij de transfer van de warmte tussen diffring , kogels en uiteindelijk pulley ....

    Of denk ik nou op zo'n onlogische wijze ???
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2008
  11. RCJS

    RCJS Guest

    Nou, bij mij was het al gebeurd binnen 5-10 min. met een 19T motor, Maar niks was gesmolten behalve mijn pulley, zie cruiser's durga topic, daar heb ik een plaatje gepost hoe het eruit zag. Waarschijnlijk doordat de kogeltjes zo warm zijn geworden, want die vormen zijn er helemaal in gaan staan.. Het aanbod van de pulleys is helaas schaars in NL en daarom moest ik het vanuit HK halen.. En er komt vandaag een 12T motor binnen, en ik ken 2 mensen met een stock DB01 met een 9T motor erin, zonder slipper en dat gaat al heel lang goed;)
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als alleen je pulley is gesmolten zit het probleem dus in een slippend diff .....
    Anders kunnen je kogels nooit zo heet worden ;)

    De slipper is alleen om extreme belastingen op de aandrijflijn te voorkomen bij het springen b.v. , dat heeft verder weinig met een motor te maken.
    In de onroad rijden ze ook met riemen en 7~8 turns of vergelijkbare motoren.....
     
  13. RCJS

    RCJS Guest

    En als dat zo is, wat zou je er aan kunnen doen?;)
     
  14. Echelon

    Echelon Guest

    Ik heb een 5.5 in mijn DB'tje liggen en gelukkig tot nu toe nog geen gesmolten diffs. Ik denk dat je het beste ceramieke kogeltjes moet kopen hiervoor, want het zijn de balletjes die heet worden, althans van alle foto's die ik tot nu toe heb gezien, zie ik dat de balletjes helemaal in het diff een 'smeltspoor' hebben achtergelaten en helemaal in de diff zijn gesmolten.

    Het is eigenlijk nog een beetje een mysterie, ik vraag me af of Tamiya bewust is van de smeltende diffs, (denk het wel?), want meestal leveren ze dan een hop up die de problemen kan oplossen. Ik denk dat als je niet al te extreme burnouts gaat maken het wel ok is. Want ik heb al een paar keer een beetje te veel gas gegeven wat tot een burnoutje leidde, want ik was bang voor smeltende diffs, maar tot nu toe nog geen probleem, gelukkig.

    Als je met een 19T een smeltende diff hebt, denk ik dat er iets niet goed is afgesteld.
    RCJS schreef: 'Nou, bij mij was het al gebeurd binnen 5-10 min. met een 19T motor'
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Wat voor pinion gebruik jij op de 5,5 :?:

    Als het goed is komt vanmiddag de mijne binnen kan ik daar gelijk rekening mee houden met bouwen ;)
     
  16. RCJS

    RCJS Guest

    Ja, had o.a. diff plate nie gelijmt op de diff output.. denk dat dat de grootste fout was, inmiddels gelijmt, kijken hoe het nu gaat, anders heb ik er nog 3:)

    En REZ (tamiya importeur NL) wist nog niks van dit probleem af..
     
  17. Echelon

    Echelon Guest

    Je krijgt er twee pinions bij. Een 17t en een 23t. Toen ik nog in het begin met de 19t reed gebruikte ik de 23t, ging prima. Maar nu met de 5.5t LRP deed ik de kleinste erin, dus de 17T. Het gaat denk ik wel prima met deze. Hij wordt wel heet, maar je kan je er niet echt aan branden zeg maar, ong. 4 sec. lang vasthouden na een potje speed runs, (is dit oké, of te heet?). Maar je moet altijd voorzichtig zijn vind ik. Het is misschien wel handig om nog een 16t of als het kan een 15t te kopen, om te kijken hoe heet de motor word etc. Maar ik zou niet hoger dan de 17t gaan.

    Ik had gelezen dat je een vloot met hop-ups mee had besteld? Zaten daar ook keramieke balletjes bij? Want daarmee mag je denk ik wel wat minder 'voorzichtig' rijden,
    (Maar ik vind dat je altijd voorzichtig moet rijden, omdat ik bang ben voor fondu-pullies:).)
    Maar met stock balletjes gaat het nu prima.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2008
  18. RCJS

    RCJS Guest

    Ik had op aanrader van iemand gelijk de 20T en 21T pinion meebesteld, had/heb nu de 20T erop zitten..
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Pinion is meer voor een beetje een startpunt .. Pinions heb ik van geloof 14 tot ergens in de 20 voor de 48dp ;)

    De lijst met hop-ups is aardig inderdaad maar vooral noodzakelijke dingen zoals: TRF dempers , slipper , cvd's voor/achter , alu. suspension mounts voor/achter , carbon shocktowervoor/achter , alu. fusees voor/achter , 501x riemspanners ...

    Keramische kogels heb ik nog niet (waren er niet bij Stella) maar ben wel al aan het zoeken , hetzelfde geld voor de outputs van de 501X .....

    Had op E-bay wel betaalbare keramische kogels gevonden bij Walawalastore ;)
    Moet alleen nog ff uit zien te vinden of ze een beetje goed zijn.
     
  20. Echelon

    Echelon Guest

    Hoe heet moet btw een brushless motortje max worden? I.v.m. overkill:p
     

Deel Deze Pagina