algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Bertus, 25 feb 2009.

  1. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.461
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.978
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Vliegtuig kwam van rechts, had absoluut voorrang.

    Overigens zie je dat de piloot werkelijk alles goed doet.
    Probeert in de landing nog naar links uit te wijken, brengt de kist precies op tijd vlak en na bodemcontact vol op de linkerrem om van de snelweg weg te blijven. Kist is tot impact nog helemaal onder controle.
    Had dat @#$bord er niet gestaan, dan was de kist nog heel geweest.
    Ik kwam al nooit bij McKots, maar nu is het ook nog eens een principekwestie geworden.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Rotterdam
    Piloot wou FF door de Fly Tru van de Mac Donalds zo te zien.
     
  4. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Lunteren
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Lunteren
    Trouwens geen fijn gezicht. De wetenschap dat er 7 mensen op dat moment omkomen....
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.258
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij vertrekt zonder flaps ??
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Lunteren
    Zo te zien valt er 1 vleugel weg. Stall lijkt me.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.258
    Locatie:
    Nootdorp
    Je ziet duidelijk dat hij zijn flaps niet uit heeft staan. Een stall is dan onvermijdelijk. Of zie ik het verkeerd ?
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Lunteren
    Dat ligt natuurlijk aan de snelheid op dat moment......
    Je zult niet ver naast de waarheid zitten
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.258
    Locatie:
    Nootdorp
    @arnold, wat voor toestel is dit ?
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Lunteren
    Een Beech King Air 250 (moest ik even opzoeken)

    Je vraagt het niet zonder reden denk ik?
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.258
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou,kijk naar de wing setup als deze opstijgt.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Lunteren
    Die heeft flaps op 20-30 procent denk ik....
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.433
    Locatie:
    Woerden
    Veruit de meeste grotere vliegtuigen hebben de flaps absoluut nodig als ze opstijgen. Hoeveel graden de flaps uit moeten is afhankelijk van het type vliegtuig maar 30° komt niet vaak voor. In veruit de meeste vliegtuigen is het niet meer dan rond de 20°.
    Een vliegtuig als dit kan op de baan niet voldoende snelheid bereiken om zonder flaps voldoende lift te krijgen.
    Het vliegtuig komt los van de baan en gaat vliegen omdat het in het "grondeffect" zit. Zodra de piloot de neus verder omhoog trekt komt het vliegtuig uit het grondeffect en raakt dan veel lift kwijt. Door allerlei verschillende oorzaken zal vrijwel altijd één van de vleugels als eerste de lift kwijtraken, overtrekken dus, en valt het vliegtuig over die vleugel weg.
    Als de piloot het in de gaten zou hebben gehad kon hij een stuk vlak boven de baan blijven vliegen. Hij blijft dan in het grondeffect maar wel met minder weerstand dan met de wielen aan de grond. Hij kan dan snelheid opbouwen en dan pas de neus omhoog trekken. Je moet dan natuurlijk wel voldoende ruimte hebben.
    Toen ik zelf nog vloog (>20 jaar geleden) heb ik het met een Cessna 172 (met instructeur!) een keer op de baan in Lelystad uitgeprobeerd. Het is echt eng om zo vlak boven de grond te blijven vliegen en je de snelheid maar langzaam op ziet lopen. Het einde van de baan met een vervelend hek kwam snel in zicht! Alles verliep perfect en nog vrij ruim voor dat hek was de snelheid hoog genoeg om veilig te gaan klimmen. Al met al had ik misschien iets van 15 seconden zo laag boven de baan gevlogen maar het leek veel langer!
     
    Arnold 85 en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina