algemeen mod topic

  • Topicstarter Topicstarter neoblader
  • Startdatum Startdatum
N

neoblader

Guest
hoi iedereen,

ik zie soms wel eens op het forum wat onderdelen langskomen die iemand zelf heeft gemaakt, omdat ik zelf ook wel eens iets maak leek het mij leuk om een topic te maken waarin iedereen zijn Mod's kan posten.
laat ik dan maar aftrappen


dit is een onderdeel van mijn Academy SP3 ik heb deze gemaakt omdat ik al 2 plastice varianten hiervan heb gebroken, en deze tot nu toe nog nooit.
het is gemaakt van 5MM dik alu
DSCF0046%20%28Small%29.JPG

DSCF0044%20%28Small%29.JPG



dit is een onderdeel van mijn tt-01
het is op de eerste foto nog niet helemaal af maar op de 2e wel.
alu%20achterplaat%20%28Small%29.JPG

dit is gemaakt van 1.5MM dik alu
alu%20achterplaat2%20%28Small%29.JPG



dit is een onderdeel voor mijn Academy SP3
het is gemaakt van vrij dun epoxy maar het is wel steviger dan het plastic.
de volgende 4 foto's zijn wat onscherp vanwege mijn brakke webcam :wink:
Afbeelding%20015%20%28Small%29.jpg

Afbeelding%20016%20%28Small%29.jpg


dit is mijn eerstvolgende project dit maak ik na aanleiding van de winkelprijs( 52 euro en 50,40 euro :teacher: )
dit onderdeel ga ik van 5MM dik aluminium maken en ik ga hem zo maken dat mijn eigen kogellagers erin kunnen ipv de originele academy lagers á 17 euro voor 2.
Afbeelding%20013%20%28Small%29.jpg

Afbeelding%20014%20%28Small%29.jpg
 
dat is het onderdeel dat het hoofd chassis verbindt met de achterkant van de auto
 
aah oké

heb zo geen auto dus kon het me niet voorstellen :lol:
 
Ik heb al eerder een topic gestart over het bewerken van mijn Schumacher mission 2:
Linkje

Verder heb ik voor de Radio Control (die inmiddels niet meer bestaat) een verslag geschreven over het bewerken van de onderdelen. Ik zal deze ook proberen te publiceren.

Groet Robo
 
Hier het verslag wat ik al een tijd terug getypt heb:

Het modificeren van de Schumacher mission 2.

De blaadjes vallen van de bomen, de straten nat en vies, het word kouder. Niet echt lekker weer om nog buiten te rijden. Dus word het voor ons elektro rijders om de auto’s schoon te maken (zie Radio Control ….. uitgave). Maar ik zelf ben meer van plan.

Zo als jullie hebben kunnen lezen in de September uitgaven van de Radio Control heb ik een Schumacher Mission 2 aangeschaft. Ik heb nu al vele dagen er mee getraind en ook al vele wedstrijden mee gereden. Natuurlijk praat ik op de club e.d. veel met andere rijders, en zo kom je nog wel eens op leuke ideeën. Ik ben deze winter van plan, mijn auto een stuk lichter te maken. Dit wil ik gaan doen, door mijn Bodemplaat en Bovenplaat te gaan ontwerpen en maken van Carbon. Ook wil ik verschillende onderdelen lichter gaan maken.

Img_1088.jpg


één van de eerste foto’s van mijn auto

aller eerst, waarom zou je je auto lichter willen hebben? Ik wil dit omdat de auto dan sneller kan accelereren en een hogere top kan halen. Ook kun je door middel van plak lood je auto beter in balans krijgen, als jij minder gewicht hebt dan het toegestane gewicht kun je door plak lood je auto op het minimale gewicht brengen en beter in evenwicht brengen. Voor de meeste Club wedstrijden en het NK geld een minimum gewicht van 1500 gram. De Schumacher Mission 2 weegt rij klaar uit de doos een 1640 gram. Ik zit dus 140 gram boven het minimale gewicht, en eigenlijk is dat best veel, maar we praten hier ook over de FRP versie.
ik wil dus mijn “platen” van Carbon gaan maken, maar wat is carbon nou eigenlijk. carbon is een gangbare benaming voor een composiet materiaal dat bestaat ui koolstofvezels en kunsthars. Het onderscheidt zicht door de grote sterkte en stijfheid, en laag gewicht. De carbonnen platen die wij gebruiken zijn geweven. RC-Pitstop te Zoetermeer was zo vriendelijk om mij een Carbonnen plaat van 30mm bij 11mm bij 2 mm te schenken.

Dit heeft me aan het denken gezet, ik kon van deze plaat behoorlijk wat maken.

Ik moet jullie allen er wel op wijzen dat Carbon een zeer gevaarlijke stof is, het geeft je stoflongen en is op den duur kankerverwekkend. Ook kan het jeuk veroorzaken. Draag duur genoeg stofwerende gelaatsbeschermingen, en ventileer de ruimte waar in je werkt ook!
het is zeer gevaarlijk spul wat ook erg veel stof achter laat

Img_3561.jpg


Ik ben begonnen met mijn transponder houder, ik had een plastic versie op mijn auto zitten en deze werd nog al zwak, ik heb een simpel rechthoekig plaatje uit gezaagd en 1 kant rond gemaakt, daarna met een klein boortje voor boren en dan de juiste maat boren, lekker simpel om te beginnen. deze houder is sterker, lichter en ziet er mooier uit.

Img_3560.jpg


de transponderhouder en ook meteen de servo aanpassing

daarna ben ik eens naar mijn bumper gaan kijken, ook omdat ik een bredere bumper had besteld in de United States of Amerika. De bumper word bij de Mission 2 vast gehouden door 2 plastic delen. Deze wheb ik vervangen door Carbon. Ik heb eerst de onderste gemaakt. Deze heb ik boven mijn bodemplaat geplaatst, omdat de originele houder ook verhoogd was.
Daarna heb ik de bovenhouder ontworpen. Hier in zit een inkeping voor mijn One Way differentieel. Dit is een stuk lichter en een stuk stijver. Als ik nu een botsing maak word dat door mijn volledige chassis opgevangen, en niet alleen door een plastic houdertje. Ook vind ik het er een stuk beter uit zien. Helaas kan ik het oude body steunen systeem niet meer gebruiken. RC-Pitstop heeft mij toe de body steunen van de Kyosho Evolva gesponsord. Deze zijn goed sterk en ligt.

Img_3557.jpg


de onderste bumper houder

Img_3568.jpg


de bovenste bumper houder

Daarna ben ik aan mijn boven plaat (ook wel Upperdeck) begonnen. Eerst ben ik daarover met andere rijders in overleg gegaan. Ik vond dat het Schumacher mission 2 chassis nog al wat “chassis tweak” had. Dit houd in dat het chassis om zijn eigen as kan kantelen want een scheve symetrie oplevert en uiteindelijk dus minder stuur. En om dat laatste ging het mij nu juist. Als ik de schumacher mission 2 afstel voor een circuit dan mis ik bijna altijd wel een beetje stuur. Nu hoop ik dat ik het kan op lossen door mijn chassis tweak weg te halen.
Hoe ga ik dit doen. Het originele upperdeck van de mission 2 heeft nog al veel gaten en is daardoor erg zwak. Nu wil ik mijn eigen upperdeck gaan maken wat bijna helemaal dicht is. Ook is Carbon stijver dan FRP dus die 2 dingen zullen zeker mee helpen.
ik zaag aller eerst een rechthoek uit dat groot genoeg is voor mijn upperdeck. Daarna heb ik met papier-tape getekend hoe het nieuwe deck er uit kwam te zien. Qua maten kon ik gewoon mijn oude upperdeck over nemen en hoefde ik alleen geen gaten in het Carbon te maken.
dus zo gezegd zo gedaan. Ik klemde mijn oude upperdeck precies juist op de nieuwe plaat carbon. Daarna ben ik met zaag, dremel en een heleboel vijlen aan de slag gegaan.
eerst alles grof uithakken met de dremel en de zaag, en daarna met de vijlen alles netjes precies op maat maken. Daarna met een boor de gaten door boren terwijl het oude upperdeck er nog op zit. Zo heb je een precies replica van je oude upperdeck, maar dan uit Carbon. De plaat was nu nog helemaal dicht. En ik heb voor mijn hoofd tandwiel en mijn snaar spanner gaten moeten maken. Dit heb ik simpel weg afgetekend en daarna uitgevijld..
nu met een verzink boor de schroeven laten verzinken en kijken of hij past. Ik was blij toe hij paste in één keer.

Img_3562.jpg


het upperdeck geklemd op een stuk carbon

nu was er al een aardig stuk van mijn Carbon af. En ik zat verder te denken en te ontwerpen wat ik nog meer kon gaan maken van al dat Carbon. Schumacher heeft voor de Mission 2 speciale lagere demper steunen gemaakt. Deze wou ik wel eens na maken. Dit is een erg secuur klusje, als je namelijk maar 1 ding onsymmetries maakt kloppen de afstellingen van je auto niet meer. Dit is mij dus ook over komen, alleen bij het uitzagen van de demper steun kwam ik er al achter dat het niet goed ging. Dat heb ik dus maar opgegeven.

Toen zat ik verder te denken. Ik heb ooit op het internet een foto gezien van een Mission 2 waar de achter body steunen verwerkt waren in de achter dempersteun, dit scheelt een heleboel gewicht. Dus ook dat heb ik gemaakt. Ongeveer het zelfde als het upperdeck, je klemt de oude demper steun op het plaatje carbon en gaat hem precies na maken, ik moest alleen even 2 stukken laten zitten voor de body steunen. Dit is erg goed gelukt, zeker ook omdat ik steeds meer handigheid in het bewerken van Carbon kreeg.

Img_3573.jpg


links de oude, rechts de nieuwe dempersteun

Toen ben ik verder de auto gaan bekijken. Toen vond ik in de stuur inrichting een turnbuckel. Deze heb ik vervangen door Carbon, aangezien je deze turnbuckel niet kon instellen, hoeft dat dus ook niet te kunnen bij het plaatje Carbon.

Zo het Carbon is nu op, maar ik heb de smaak goed te pakken. Ik ben de auto verder onder handen gaan nemen. Zo heeft de Schumacher mission 2 vier tal differentieel houders van aluminium. Deze ben ik gaan uitboren en uit vijlen. Ze behouden hun stevigheid en worden tegelijkertijd een stuk lichter. Doe dit wel secuur, ze zijn erg mooi paars geanodiseerd en als je uitschiet is dat weg.

129_2946.jpg


Bulkhead’s links oud, rechts nieuw


De auto word al lichter en lichter en nu moest ook de houder van mijn accu er aan geloven. Deze bevat een dwars plaatje, maar dat plaatje is eigenlijk nutteloos, deze heb ik er dus ook uit gehaald. De accu blijft onder het rijden gewoon op zijn plek zitten.

Img_3577.jpg


hier is goed te zien hoe de accu op de nieuwe manier bevestigd word

Ook mijn differentiëlen moesten er aan geloven, de “dust caps” die er in zaten heb ik er uit gehaald. Een one way diff heeft deze helemaal niet nodig en mijn achter differentieel werd niet snel vuil. Dit scheelde dus ook weer ietsjes in gewicht.

Als laatste heb ik mijn servo verdraaid. Hierdoor word de stuurbeweging soepeler en reageert de auto ook wat feller op zijn servo. Helaas is hierdoor mijn gewichtsverdeling ietsjes in de war gegooid.

De auto is nu al erg veranderd en haast niet meer te herkennen als een Schumacher Mission 2.
Nu ben ik van plan om in het programma AutoCAD mijn eigen bodemplaat te ontwerpen. Deze wil ik dan door een computer gestuurde frees laten maken. Maar ik ben meer van plan met die bodemplaat. Ik wil niet één op één kopieren, want dan zou ik net zo goed naar de winkel kunnen lopen en die kopen. Nee ik wil aanpassingen er in maken die tot een verbetering lijden van de auto. Maar daarvoor ben ik nog in overleg met enkele andere rijders, hier horen jullie natuurlijk meer van.

Img_3599.jpg


De tekening

Het eindresultaat. Ik heb dit alles natuurlijk veranderd om mijn auto lichter te maken. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar het gaat om het gewicht. Door al dit te veranderen ben ik op een gewicht van 1640 gram gezakt naar 1572 dat houd in dat ik 68 gram verloren ben van mijn auto, en dit is voor RC begrippen erg veel.

Img_3574.jpg


Img_3580.jpg%20gedraaid.jpg


Img_3564.jpg


hier het eindbeeld van de auto

Robert Krens
 
hier heb ik eindelijk de damper stay voor mijn academy griffin af


http://img334.imageshack.us/my.php?image=dscf0038v28gy.jpg
eerst hierboven klikken en dan nog een keer op het plaatje, voor de wat slechterziende mensen :wink: :wink:

is gemaakt van 5MM dik alluminium, moet hem nog instaleren op mijn griffin pro, tegen die tijd post ik wel nieuwe foto's
 
Mag ik je wat vragen hierover stellen?

Hoe weetje of de demper gaatjes e.d. gelijk zitten? en zo dat je set-up dus niet scheef is/wordt.

Waarom 5 mm dik allu, allu is een stuk zwaarder dan Carbon, en al helemaal zwaarder dan plastic. het zal dus een negatief effect op je wegligging hebben, je voorkant zal zwaarder zijn, en makkelijker de grond raken, hierdoor krijg je ook meer druk op je voorwielen waardoor je set-up volledig door de war gegooit word. Ik snap dat dit een zwak punt van buggies is, maar waarom nou zo zwaar? Ook kan Allu buigen bij een klap, dan is eveneens je set-up scheef.

Groet Robert
 
ik ben niet al u robert :wink:
ik maak heet lieft jumps met dat ding en dan het liefst ook nog 20 meter doorrollen over de grond, daarom moet mijn buggy stevig zijn, ik geef dus niks om die halve seconde die ik sneller zou zijn op een circuit, ook het gewicht maakt mij niet zo heel veel uit. ik ben gewoon een simpele modelbouwer die een beetje wilt raggen :P
en dit alu buigt niet zo snel, het is snel in het proces na het smelten en walsen snel afgekoeld zodat het eerder zou breken dan buigen, en dat breken gebeurt ook niet zo snel.



edit: vraagje van u over het hoofd gezien, die gaatjes enzo dat teken ik van te voren heel preciec af, ook heb ik mooie boortjes en een mooi setje om schroefdraad te maken, dus dat is opzich geen probleem.
 
Hahah, duidelijk.

[zeur modus] Dan nog blijf ik er bij, als je auto nu neer komt, heb je meer druk op de voorkant (ik neem aan dat het onderdeel eerst plastic was). Dan zou het nu dus betekenen dat je het breekpunt verplaatst. Mensen die jou auto ontworpen hebben, hebben niet voor niets een zwak punt in de auto geplaatst om te voorkomen dat alles aan snot wordt gereden. Waarschijnlijk breekt er nu iets anders bij een harde klap.
[zeur modus]

Verder vindt ik het alleen maar leuk dat mensen zelf dingen maken. En ik neem aan dat een ieder er ook lol in heeft. Ik ben benieuwd hoe het op de auto staat.

Groet Robert
 
daar heb ik inderdaad over nagedacht over dat breektpunt. maar die ontwerpers hebben het breekpunt geplaatst op een nogal duur onderdeel,ik heb toen gekeken waar het als de kracht dan naartoe werd verplaats en dat onderdeel bleen makkenlijker te vervanden en wat goedkopen. ik heb inmiddels wat foto's van het eindresultaat gemaakt

http://img265.imageshack.us/my.php?image=dscf00393ki.jpg
http://img265.imageshack.us/my.php?image=dscf00409xi.jpg
http://img265.imageshack.us/my.php?image=dscf00410wp.jpg
 
Back
Top