De keuze van mijn motor.
Omdat ik veel berichtjes ontvang over de keuze van mijn motor, zal ik mijn keuze eens uitleggen.
Laat ik eerst eens beginnen met het feit dat ik
niet op zoek ben naar een toestel dat razend snel is en vertikaal omhoog gaat vanaf de start!
Dit omdat ik het toestel zo ligt mogelijk wil houden en geen extra versterkingen wil gaan aanbrengen, wat ook weer extra gewicht met zich mee brengt! (tipstalling snel en hard landen!!) Het is een warbird en geen multiplex funjet!
Hij vliegt gewoon het lekkers wanneer hij licht is! Punt uit!
Normaal is dit toestel uitgevoerd met de volgende motor gearbox configuratie: GW/EPS-400C /BB
Leuk, want bij nader onderzoek blijkt dat als je het motortje een beetje
timed en een LiPo (3s 1350mAh) gebruikt en een G type gearbox installeerd, je de volgende prestaties kunt bereiken:
9x7 prop
5400 rpm/ 7 amps +/- 100W
350 gramm thrust
35 mph = 56km/h
Volgens de amerikaanse en britse gebruikers vliegt dit TOP!
Dat kun je ook zien op de filmpjes die ze laten zien op het internet.
Hun vuistregel voor WARBIRDS: 75W per 450 gram klopt dus redelijk!
Geen warme accus
Geen twee componenten poxi met glasmat.
Gewoon een standaard GWS Mustang P51 zonder intrekbaar landingsgestel!
Nu mijn motor! Fietsbel
1100KV
9X7 prop
5670 rpm/ 9 amps +/- 108W
+/- 380 gram thrust
37.59 mph =59 km/h
Nu de brusslessmotor die de fabrikant neemt voor sublime prestaties.
GWBLM002
Dit met een 9X5 prop
7830 rpm 9.5 amps +/- 105 W
600 gram thrust voor als je het intrekbaarlandings-gestel installeerd!
Volgens mij ben je een snel monster aan het creeren wanneer je praat over 18-t/m 25 Amp continu!
Daarbij dat je verstevegingen moet gaan maken, zwaardere Lipo's gaat monteren die je ook nog eens moet zien te plaatsen in een ruimte van 16 mm hoogte. (dat wordt snijden)
Alternatieven voor mijn 1100KV fietsbel zijn er meer dan genoeg.
Zo kun je een 1250 KV een 1500KV en een 1750KV gaan monteren.
Allemaal leuk, maar of het echt nodig is....mag je zelf beantwoorden.
Let wel op je montage. hoe ga je je motortje bevestigen?
Ik vond dat speciaal meegeleverde stukje plastic bij RC technics niet zo'n slecht idee! (let op hij is wel anders als de standaard motorsteun van GWS, hij heeft een iets breedere circels om de fietsbel beter vast te schroeven).
Gevlogen met mijn setup heb ik nog niet, kan dus ook nog geen ervaringen melden. Misschien iemand anders?
Ik laat spoedig weten hoe het vliegt!
Tip, Lees anders ook eens de buitenlandse forums.
Daar zie je veel voorbeelden van minder leuke "afgebroken en gescheurde modellen"...met foto's en de Gouden Tip: dat je veel moet verstevigen of een kleinere motor kan gebruiken. Want het blijft immers een parkflyer van Styropor.
Succes,