Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door kyoshodriver-->Bartje, 14 mrt 2010.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Koelgaten onder de uitlaatpoort of de zgn boostpoorten onder de 2 zij-spoelpoorten?
     
  2. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Uit het EFRA handboek:

    Dat lijkt me inderdaad vrij helder (even los van de talrijke taalfouten in het handboek...). Zo lang de gaten maar laag genoeg zitten (dus onder het laagste punt waar de bovenkant van de zuiger kan komen) mogen het er zo veel zijn als je wilt.

    Echter, het NOMAC regelement zegt:

    Op zich ook vrij helder, alleen zou dat inderdaad betekenen dat niet alle motoren die aan het EFRA regelement voldoen ook voldoen aan het NOMAC regelement.

    Alleen ben ik bang dat er best wel veel mensen behoorlijk zuur zijn als het NOMAC regelement in deze naar de letter van de wet gehandhaafd wordt.
     
  3. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Het ging volgens mij om de twee koelgaatjes onder de uitlaatpoort. Deze zouden in alle versies van de 353 vanaf 2007 zitten en volgens de letter van het huidige nomac reglement illegaal zijn. Het halve veld zou dan afgekeurd zijn geworden. De wedstrijdleiding heeft toen (in overleg) besloten om dat niet te doen.
     
  4. djiewie

    djiewie Guest

    ja Roelof, inderdaad die poorten, tenminste ze zitten onder de uitlaat in de bus . Ik denk om de zuiger te koelen.

    Groet Janwillem
     
  5. djiewie

    djiewie Guest

    Ja dat denk ik ook, en we moeten de geest van de sport in oog houden en niet de letter van het reglement. Of anders alle 353 09 niet meer gebruiken voor NOMAC. kan niet de bedoeling zijn in mijn ogen en meest verstandige keus is de regel toelichten en weer lekker verder racen. Groet JW
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Op dit soort vlakken is het slimmer om de EFRA 1 op 1 te volgen, omdat motorfabrikanten dat ook doen, doe je dit niet, zet je jezelf "buitenspel"
    Dus niet de regel verduidelijk, maar direct naar de EFRA verwijzen.
    De EFRA regel overnemen in het NOMAC regelement kan ook, maar dan moet je hem niet vergeten aan te passen indien de EFRA een wijziging doorvoert (ben bang dat dat dus precies is wat er is gebeurd)...
     
  7. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Er is toch ook de 4 minuten quali regel en de gaten in de body regel overgenomen en wat al nog niet meer, en dit allemaal om gelijke regels van de EFRA te krijgen?

    Er zal alleen SNEL SNEL een besluit overgenomen moeten worden want de volgende NK is al over minder dan 3 weken. En anders zijn al mijn motoren illegaal :(.

    Maar de NOMAC zal niet anders kunnen lijkt me zo, want er rijden idd veel mensen met Novarossi of Novarossi gebaseerde motoren.
    En zeker met in ogenschouw nemen de EFRA regels gelijk trekken met de NOMAC regels.

    Maar de NOMAC zal in al zijn wijsheid wel weten wat te doen, als het maar ZEEER snel gebeurd.
    gr.
     
  8. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Hmmm vind het dan weer jammer dat je zoiets moet zeggen, maar om dit soort reacties sta je bekend ;).
    Auto/motor waren super alleen jammer dat mijn pa er niet helemaal inzat. Ik verloor een hoop tijd in de pitsstraat. Voor de 1e tankstop lag ik op de 2e positie en na de tankstop weer 4e en zo ging het de gehele race :p. Volgende keer beter en het beloofd een spannend seizoen te gaan worden met Daan,Maxim,Pedro en ik.

    Op naar de volgende nk die hopelijk net zo spannend word als deze:D.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, die zorgen alleen voor meer koeling maar ook meer smering op dat punt. Die gaatjes doen totaal niet mee in de spoeling om de prestaties te verhogen (op een stukje betere smering na). Een ernstig vergrijp denk ik niet, discutabel ook niet en zeker niet volgens de EFRA regel (4 gaten zichtbaar met de zuiger op de onderste stand) en zal je het als land op zo'n technische regel verliezen als alle motoren volgens EFRA correct zijn.
    Het is dus aan de NOMAC om die regel gelijk te trekken of dan zo motoren te gaan verbieden waarmee je een aantal rijders die gesponserd zijn dupeert.

    De 4 minuten quali met de 3 snelste rondes is absoluut niet een EFRA regel.
     
  10. djiewie

    djiewie Guest

    Oorspronkelijk geplaatst door petertjes [​IMG]
    Er is toch ook de 4 minuten quali regel en de gaten in de body regel overgenomen en wat al nog niet meer, en dit allemaal om gelijke regels van de EFRA te krijgen?
    ----

    Klopt Roelof, is dit jaar ingevoerd wat niet EFRA is en wat mij betreft een hele goede beslissing. Mag blijven ook voor volgende jaren.

    Groet JW
     
  11. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    En nog kwalijker... nog veel meer rijders die deze motoren uit eigen zak betalen dupeert!
     
  12. Thrustmaster

    Thrustmaster

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    229
    Tja, zelf gebruik ik om te trainen ook een 5 poorter van STS een zgn 'Outlaw', de naam zegt het al...[​IMG] Maar echt sneller is ie niet als mijn Mega MF dus snap ik eigenlijk niet waarom deze motoren niet gewoon gehomologeerd gaan worden. Dan heb je ook het probleem niet meer van verdenkingen etc. ;)
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Slijp er bij de zij-poorten spijltjes tussenuit en je hebt 3 poorten en dus legaal, een bekende truuk die in het verleden al veel is toegepast. Maar timing doet meer dan het aantal poorten, alleen bij 3.5cc waar je motoren van 3 t/m 9 poorten kunt kopen zijn via de timingen ook de prestaties in die volgorde bepaalt wat bij veel mensen het idee geeft dat een 3 poorter niet hard kan gaan, hetgeen wat juist de 1:10 klasse het tegendeel heeft bewezen.
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Vond je hem niet leuk dan?.....
    Mijn reacties zijn ook voor mensen met een IQ hoog genoeg om ze te snappen...
    Zat snappen ze niet, maar dat is mijn probleem dan niet....:cool:
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2010
  15. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik moest er wel om lachen hoor ;)...
    Ziet er wel naar uit dat we een nieuwe koningsklasse hebben ;) (close racing that's the spirit)
     
  16. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)

    O, dan heb ik het fout, oops sorry.
    Maar het bevalt me wel trouwens.
     
  17. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    ws wel jammer dat er geen keuring spullen waren voor de 1/8 promo klasse.
    we moesten maar weer eens gaan gokken.
    GP is belangrijker dan het Nederlandse Kampioenschap blijkbaar, waar OOK de promo1/8 klasse onder valt.

    maar het andere, denk dat ik de juiste beslissing heb gemaakt, in het belang van de sport.

    tevens wil ik diegene bedanken die het met de beslissing eens waren, want die rijders hadden protest aan kunnen tekenen. en was dan ook terecht geweest.

    super mannen, bedankt !!
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Was uiteraard ook een reactie op Pieter zijn stelling.....


    Tja, hoe langzamer de autootjes, hoe closer het racen.... ;)
    (18 Juli denk ik het zelf eens te gaan proberen mits de Novarossi motoren dan niet zijn uitgesloten van deelname....)
    Over close racing gesproken, heb je de afgelopen 1/8 NK finale gezien?.....
     
  19. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Altijd lachen met Martin, vooral de conclusie op een onschuldige post :D
     
  20. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Onschuldig met een ondertoon Pieter.... ;)
    Grappig bedoelt, vast wel, maar zoals je ziet kan er ook een andere conclusie aan gehangen worden....
    En ik ben dan best bereid me daarvoor op te offeren....

    Ben weer weg, richting motor-forum.nl... ook erg leuk... :D
     

Deel Deze Pagina