1/8 rally, yes!
Zojuist een middag aan het spelen geweest bij RC nitroteam Schiedam , een baan uitgezet op zand, met mijn slash omgebouwd naar
rally, overtray er op, gewoon straatbanden, ook op het zand werkte dat (goedkope lowgrip banden van Conrad) en gaf het rally rijbeeld, genoeg snelheid (novak 550 5.5T op 3 cellen), handeling zoals ik wil zien/ ervaren bij een rally rijden.
Er staat alweer een wr8 rally flux op martplaats te koop, uit de beschrijving maak je op dat de reden is zoiets van niet geschikt voor offroad, ik vrees dat dit het lot van deze nieuwe klasse. Offroad als zijnde overal doorheen en overheen bashen, daar is een rally auto niet direct de auto voor. Terwijl ´streetbashen´ juist goed gaat door zijn rijhoogte en dikke brushless brushless. En door formaat en gewicht een prachtig realistisch rijbeeld. Waar dat bij bv een tt01 voor mij gauw te beperkt is en bv een shortcourse te snel op zijn dak gaat. Qua ondergrond om het even stoep, straatstenen, steltonplaten/ open beton, asfalt, een wat gladdere onverharde weg of zoals vanmiddag compact zand, daar heb je baan aan die geschikt is voor 'rally'. leuk en spannend, knallen, op hoge snelheden overdwars, het komt echt op sturen aan. Zet wel een parcourtje uit met wat blikjes, met een beetje heen weer scheuren heb ik het na een kwartiertje ook wel weer gezien, met een parcourtje en als het even een paar andere rijders vliegen de uren voorbij.
Ik hoop dat nu met die opkomst van deze nieuwe 1/8 rallyauto's van het van de grond gaat komen. En dan niet de ´fout´ maken door gelijk over te stappen op hoge grip banden, dan ben je in één keer dat typische rally karakter. Juist met lowgrip banden zoals traxxas toen gedaan heeft met zijn rally 1/16 of zoals bij de rallycup met de Tamiya rallyblock. Iedereen de zelfde handycap, het komt aan op gasgeven en sturen dus het lijkt mij ook voor de ervaren RC´er meer dan uitdagend, juist door het het wat ogelimiteerde brushless geweld. 2 of 3 cellen, mijn ervaring is dat het niet uitmaakt met lowgripbanden, op 2 cells zal het juist makkelijker zijn en de rijder met de minste stuurfouten is vaak toch de winnaar.
Met een groep mee doen aan de rallycup, winnen kan een doel zijn maar dan wel gecombineerd met echt 'rally rijden' overdwars door de bochten knallen met die 1/8's....
Eens kijken of ik na deze post meer rally fanaten ga tegenkomen op circuits en meetings!