Algemeen Tamiya TT-01 Chassis Topic

Zoals vermoed wellicht een stroomleverprobleem van de borstelregelaars.
Zit nu een lichtere Sanwa servo in en die reageert wel goed.

Wel jammer, Savox servo is wat krachtiger en preciezer.

Combo's die problemen leverden:
- Savox SC-1258TG
- LRP IPC 3.1 en HPI SC-15 regelaars
- Orange en Spectrum SR300 ontvangers

Met een HobbyWing EZrun 60A brushless werkt de Savox servo wel goed.

TT-01 is nu opgebouwd met LRP regelaar en SR300 ontvanger.

Waarom deze keuze?
HPI regelaar heeft geen uitschakelbare achteruit en Orange ontvanger is toch ff wat minder goed dan het Spectrum origineel.

Auto komt nog best van zijn plek met de licht getunede 28T Tamiya motor.
Deze gaat vervangen worden door een Carson CupMachine (ivm wedstrijdreglement).

Komend weekend even proefritten en daarna op jacht naar de beker :-)
 
TT-01R type E heeft zijn maiden op de baan gehad.

Aan de wegligging moet nog wel gewerkt worden, achterkant breekt snel uit.
Is wel handig voor korte bochtjes (omgooien), maar nadelig in snellere bochten en rondetijd.

Oorzaak is het stroeve achterdifferentieel.

Is het standaard differentieel soepel te krijgen, of beter een kogel differentieel (onderdeel 53663) monteren?
 
standaard diff is zo soepel te krijgen als je maar wilt.
mijne rolt zonder enige weerstand.
Hoe dit komt weet ik niet,is een 2dehands wagen.
Heb redelijk dik vet gebruikt de laatste keer dat ik hem open heb gehad.
Kan het misschien zijn dat je onderdeeltjes een beetje op elkaar moeten inslijten?
Teveel vet erin gedaan?
Dit komt wel inorde denk ik naarmate je een paar keren hebt gereden.
Nieuwe banden willen ook wel eens geen grip hebben,je moet ze eerst wat inrijden.
Soort band en merk kan ook serieus verschil maken.
Misschien ook veren anders afstellen.
 
Hmmmmm:confused:
Ik heb hier ook een TT01E-R staan maar daar loopt het diff perfect soepel van.
Er zit toch geen AW grease in?
Of dubbele shims?
Hij moet standaard nieuw zelfs soepel lopen.

mvg Roy
 
Het is een kant en klaar chassis, dus geen idee welke meuk Tamiya in de diffs gedaan heeft. Omdat de boel toch los moet, vanmiddag een ball-diff gehaald.

Mij benieuwen wat dit met de wegligging doet ;)
 
waarom niet eerst even de oude geardif uit elkaar gehaald ?
Persoonlijk nog nooit een tt-01 beter zien worden van een balldif,
Sterker nog.. volgens mij gaat dit heel veel onderhoud vergen.
 
Ball-diff achter is dus niet de meest briljante upgrade.
Zag er sowieso al tegenop om de halve auto uit elkaar te trekken..

Soepele diffwerking met het huidige achterdiff kan ik triggeren door warmdraaien.

Eerst maar eens overige afstellingen proberen, rijhoogte kan lager en ook de meegeleverde schokbrekers zijn niet de meest briljante volgens mij.
Heb nog een setje instelbare 3-racing alu dempers liggen van de M-03.

En ook de camber-instelling kan negatiever, is ook meer grip volgens mij.
 
Als je een onderdeelnummer hebt zal ik het niet doorvertellen :cool:

Edit: zie net dat deze er al op zit.
Woensdag toch maar even testen wat de rijhoogte en andere schokbrekers doen met de achterkant grip.
 
Rijhoogte voor 5MM en achter 5.5 tot 6
Standaard shocks doen het prima.
Toe-in zitten achter op de R standaard.
Voor boven draagarmen vv door de standaard niet verstelbare.
Achter camber op 2.
Diff uit elkaar halen en schoonspoelen en met een lichte silicone vet weer opbouwen.
Geen dubbele shims gebruiken of dik vet.
Ik heb er een dif in zitten dat bijna net zo soepel draait alsof het er niet in zit.
Let er op dat je niet met te veel camber rijd daar dit er voor kan zorgen dat de aandrijfassen in de cups gaan drukken.
Ook de rubber O-rings in de as cups in de wielen of dif zijn niet altijd aan te raden.
Check gewoon of je met 1 O-ring per as weg komt.
Indien ja gewoon zo houden.

mvg Roy
 
Je hebt de auto dus nog niet uit elkaar gehaald omdat je er tegenop ziet?
Of begrijp ik jou nu verkeerd?
Ik kan je alleszinds zeggen dat dat je niet mag tegen houden hoor,met 5 vijsjes los te maken van de bumper plaat en 2 van het diff huis krijg je normaal het diff eruit.
Dit is in nog geen 2 minuten gebeurd.
Als je dan doet met je diff wat tazman zegt en hem terug steekt ben je op een kwartiertje klaar :)

Je diff "warm" draaien is trouwens niet gezond voor de diff gears als je het doet zoals ik denk dat je het doet. (1 wiel tegen houden en volle gas geven zodat het andere wiel er bijna in stukken af vliegt?)
Haal hem gewoon eruit,maak hem open,maak hem proper en doe er nieuw vet in.
De tt01 is echt de meest simpele auto om aan te werken,profiteer hiervan ;)
 
Dan heb jij vast nog nooit je spur vervangen ;) Dat is echt een drama met de TT01, voor de rest een prima auto.

Toch wel hoor,tis maar hoe je eraan begint.
Als je te lui bent om je diff er ook even uit te halen en denkt dit effe snel te doen door gewoon de cardan eruit te trekken en zo te wisselen,dan is het drama.
Zo gauw de gearcase open is en je kan spelen met je diff is er niets moeilijk aan :)
Mijn mening natuurlijk :)
 
@Tazman
Thanks for the info :thumbsup:
Wat betreft de vraag in het MACH topic: Ride32 indoor bandjes en een Nismo GT body.

@all
Had nog geen uitgebreide bouwtekening, overzag dus niet goed hoe de achterkant in elkaar zit. En "don't fix it, if it aint broken" :cool:

Ondertussen wel een goede bouwtekening gevonden:
RC Manual & Setting Sheet Download

Twijfel nog wel tussen het standaard diff soepel maken met schokbreker-olie of het ball-diff monteren..

Waarom is een ball-diff achter af te raden?

Edit: differentieel aan de voorkant wel "zwaar" houden, of ook soepel maken?
Gesperde voorkant levert volgens mij onderstuur op omdat het wiel aan de binnenkant "zwaarder" trekt, auto wil dus rechtuit. Mijn probleem is overstuur (uitbrekende achterkant).

Gesperde achterkant levert overstuur op omdat het binnenwiel de boel naar buiten drukt.

Correct me if i'm wrong.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier een TT01R-E staan die dit jaar voor het eerst is ingezet bij de DTC.
Begin van het jaar met een Honda Accoord gereden en de standaard breedte(non offset) velgen en banden.
Omdat het mijn petekind betrof en ik hem niet de BE/NL finale met een afgeragde kap wilde laten rijden heb ik de Audi R8LMS kap gekocht.
Dit op aanraden van een aantal mensen die ook reeds met de kap reden en hem een prima wegligging vonden hebben.
Snel na aanschaf begonnen met de kap te monteren en daarna uitgevonden dat de kap een stuk breder is als de normale Tamiya Kappen.
Voor moet je met 2MM offset velgen rijden en achter is het helemaal feest.
Daar heb je niet alleen de 2MM offset nodig maar ook nog eens brede wiel meenemers:confused:
Na dit allemaal gemonteerd te hebben en er een hard hoofd in hebbende dat zo een brede achterkant uberhaupt nog een beetje grip genereerd, was ik toch aangenaam verrast dat de auto vanaf de eerste meter toch erg netjes rond wilde sturen en dit met de standaard uit de doos slicks:smile:
Let op deze afstelling is/was voor buiten en is dus voor de Audi kap.
Shocks: Voor en achter Tamiya 800 olie met voor blauwe veren en achter de donker gele.
Rijhoogte voor 5MM en achter 5.5.
Voor droop, geen, achter 2MM.
Voor camber is, standaard draagarmen boven en Typr-R onderdraagarmen(ivm droop afstellen)
Achter boven en onder de Type-R draagarmen met toe-in blokken en een camber van 2MM
Body: Audi R8LMS
Banden voor Porsche velgen met 2MM offset
Achter brede wielmenemers en 2MM offset velgen
Standaard slicks uit de doos maar wel gesmeerd.
Dit wilde op Rucphen prima rondgaan, ook zelfs in de regen.

Mvg Roy



 
Mooie kap en veel te mooi voor de MACH binnenbaan. Is immers rammen en raggen :)

Ondertussen het TT-01R chassis uit elkaar getrokken. Ball-diff gaat niet passen met de standaard stalen aandrijfassen. Iets met te lang.

Wordt dus toch het standaard diff gebruiken. Diff zit inderdaad vol met vaseline-meuk. Even goed schoonmaken en een drupje schokbrekerolie lijkt me de beste optie voor nu.
 
Ik heb een TT01 opgebouwd voor een 5 uurs race. En daarmee samen met mijn collega's gewonnen. Deze auto was vrijwel standaard. Er zaten alleen kogellagers, alu middenas en olie gevulde dempers op. We reden met een standaard motor. Met deze auto hebben we nooit het probleem gehad van een uitbrekende achterkant. Ik heb het diff helemaal schoon gemaakt en alleen een paar druppies naaimachiene olie in laten lopen. Het zelfde heb ik ook met de lagers gedaan. Uitgespoeld in remmenreiniger en een druppie naaiachiene olie erop. Alles draaide erg soepel. En er was goed mee te rijden, ook door mijn collega's. En het heeft 878 ronden volgehouden. Daarna uitmekaar gehaald en er was totaal geen slijtage te zien.
Dus ik zou zeggen maar dat diff schoon en hou hem soepel.
 
Achterdiff draait nu soepel, morgen even testen op de baan en zondag gaan met die TT-01 banaan op de wedstrijdbaan.

Het BlingBling kogeldiff gaat er ooit wel in als ik de juiste aandrijfassen heb.
 
Back
Top