Algemeen Tamiya TT-01 Chassis Topic

Ik weet niet of er nog mensen actief zijn op dit Forum, maar zijn er ijzeren tandwielen voor een Tamiya TT-01? Ik heb nou een 6 Turns motor en regelaar gekocht van Carson maar ik weet niet of dat wel helemaal goed gaat komen zonder slijtage.

maar zijn er ijzeren tandwielen voor een Tamiya TT-01? Ik heb nou een 6 Turns motor en regelaar gekocht van Carson maar ik weet niet of dat wel helemaal goed gaat komen zonder slijtage.
Wat bedoel je met ijzeren tandwielen. Pinion of Spur / Motor-tandwiel of Hoofd-tandwiel

Stalen pinion's zijn er van carson.
Zover ik weet zijn er geen stalen spur's.

Als je een 6 Turns sensor-less Carson bedoelt dan mag je wel een van de kleinste Pinions met origineel Spur gaan rijden. (20T Pinion / 61T Spur)

19T Carson bestel nummer 13427
20T Carson bestel nummer 13428 << Advies
enz.

Zelf laatst met de 12T en 10T Carson motoren getest in de TT-01 en dat gaat best goed.
Zorg er wel voor dat je het rem vermogen van de regelaar niet op maximaal hebt staan of draai dit terug op de zender.
Tandwielen slijten wel erg van deze rem acties.
Kijk mamma zonder tandjes :rolling:

Andre

Ik bedoel het hoofdtandwiel. Ik kan nog niet zo overweg met die termen: Pinion en Spur, als je me dat even uit kan leggen. Ik gok dat Spur het hoofdtandwiel en Pinion de tandwiel op de motor. Maar op internet kan ik niks vinden over de hoofdtandwielen van de TT-01. Ik vind alleen de standaard tandwielen niet een ander hoofdtandwiel van ijzer of meer of minder tanden.

Hoofdtandwiel oftewel spur hoeft niet van metaal te zijn !
Geen enkele on-road tw heeft dit nodig ook niet bij gebruik van een 3.0T.

Wat wel handig is zijn gehard alu of stalen motortandwielen oftewel pinions.

Andere spur's zijn te vinden onder Tamiya 53665

Maar deze heb je met een 6T Carson echt niet nodig.
Wel als je met een 14T sensor-less ,13.5T sensored (of hoger 16T, 17.5T, 18T) of bouwdoos en verglijkbare motoren gaat rijden.

Zoals al aangegeven zou ik beginnen met 20/61 en misschien 22/61. Zelf buiten gereden met 22/61 met een 10T sensor-less Carson motor en dat was al snel genoeg voor op het circuit.
Op extreem lange circuit's zou je lager kunnen gaan maar probeer het eerst eens uit.

Andre

Superr bedankt. Ik begrijp dat jij ook een Carson motor hebt. En hoe hard in km/h denk je dat een 6 Turns gaat.

Dylan

Mijn 10 turns carson zorgde voor een snelheid van 63km/h in de tt01. Die 6 turns van jou moet dan toch de 70 halen of meer denk ik.wel op je temperatuur letten bij zulke snelheden!

Voor de mensen die nog een 2e auto of iets dergelijk zoeken heb ik nog een Tamiya TT-01 te koop staan op Marktplaats voor 80 euro. Mail me voor meer informatie. Zie Marktplaats.

Dylan

Zit net voor het eerst op dit forum en zag dit voorbij komen.

Ik zelf heb een TT-01 en TT-01 drift, aangezien ik ze weer te voorschijn hebt gehaald om het een en andere aan te passen dacht ik, ik ga eens op google zoeken, toen kwam ik hier terecht.

Mijn TT-01 heeft de lagers al vervangen naar de kogellagers.
De motor is een Tamiya Sport tuned motor.

Maar wat kan ik nog meer aanpassen om het wat leuker te maken en ook het liefst sneller.
Zag al wat met tandingen, maar zoveel heb ik hiervan nog niet echt geleerd. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt.

Wil je sneller, neem dan een brushless motorset en lipo accu's. Is een wereld van verschil! Om te driften heb je dit niet nodig in principe. Wel een aluminium middenas steken dan.
Bij tandwielen is de regel: hoe groter de pinion (motortandwiel) hoe sneller. Hoe kleiner, hoe meer trekkracht. En bij de spurgear (grote tandwiel) is het net andersom.

Voorbeeld: stel je hebt vertanding 19/61 dan kan je sneller rijden door bijvoorbeeld een 21 pinion te steken. Of je kan de speedgear set kopen en die bevat 57 tandwiel en 55 als ik mij niet vergis.Bij tandwielen veranderen wel goed uitkijken dat je niet teveel in 1 keer aanpast dus per 2 tanden ofzo, anders kan je motor snel te warm worden.

Wil je toch brushless, dan raad ik een ezrun 9t setje aan. Zeker goed genoeg voor een tt01 en redelijk van prijs.

Ik weet niet hoe ver je met je ervaring in de rc wereld staat maar bij tandwielen wisselen moet je bij de motormount ook andere gaten nemen om de motor te bevestigen.Eerste pagina van dit topic heeft die tabel staan waarop de verschillende vertandingen te zien zijn alsook welke gaten je dan moet gebruiken.

Nog even een vraagje: waar kan ik de aluminium veren uit de aluminium set kopen voor de TT-01 ? Op welke site

Dylan

Ik heb onlangs een one way aandrijas gekocht van (square STD-22W), maar die past niet in de alu propeller joints van mijn TT-01R Type E. Hij schijnt wel te passen in de propeller joints van de originele TT-01. Is er iemand die nog zo'n setje heeft liggen?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ik wil over naar een andere kap (deze is 'op'!), en ik heb daarvoor andere kapsteunen nodig. Dien ik nu een setje 51217 te bestellen en de spullen die ik dan over heb op voorraad te houden, of is er een setje met alleen kapsteunen?

51217:
header_51217.jpg

Dank,

Hugo

Hugo, dat is idd het makkelijkste. Dan heb je gelijk extra delen op voorraad. Je zou ook kunnen kijken naar de alu body posten. Deze gaan niet door de kap. Maar bevestigd met klitteband aan de binnen kant.

@Opgezetfan; pm maar even, die heb ik nog wel voor je.

@frankvs; dank je wel, dan doen we die. Stealth posts doe ik niet, ik rijd Tamiya Cup dus alles moet redelijk origineel zijn.

Nog een vraag, ik zoek dunne vulringetjes voor tussen de wielmeenemers en de lagertjes in de fusees, om de speling te verminderen. Heeft Tamiya daar iets voor, of hoe doen jullie dat?

Dank,

Hugo

Dat zijn toch 5mm assen (5x11 lagers)? Dan moet je een setje Centax shimringen regelen, dat bevat shims van 0.1 tot 0.5mm

vraagje

Hallo allemaal ik had even en klein vraagje :

Ik heb en tt01 alles alluminium maar zoek en motortje dat rond de 60km/h gaat.
Heb nu en tandwiel van 56 tands erop en op de motor en 23 tands wiel.

Alvast bedankt.

Ezrun 9turns met 19/61 vertanding :)
Reed ik zelf ook mee wanneer ik nog tt01's had. 63km/h

Ik heb ook een Ezrun 9T 35A, nu is mijn vraag wat de maximale overbrenging is voor:
max koppel(drift) en max top snelheid(race)

Zonder dat ik mijn motor omsmelt.

zenesymu.jpg

Laatst bewerkt:
Back