algemeen teamC topic

Foto's, van die fan?

Ik heb er nu al een ander type schroef in zitten, dus het zit wel vast, maar ik heb een soort van afwijking dat ik er een originele in wil hebben, snap je? Mooier, en ook praktischer, anders zit je steeds met ander gereedschap in je handen, kruiskopje hier, inbusje daar, dan weer een platte schroef, etc.

zo 1 keer 25mm

5921_1.jpg

Laatst bewerkt:
Nee, nu halen we wat door elkaar. Die inbus m3 x 25 mm is voor de Jekyll, in de transmissie-box. Daar miste 1 originele schroef, en die is momenteel vervangen door een ander type.

De fan is voor de Minion, en die zit inmiddels prima op zijn plek.

Geen foto's nog, accu van de camera bleek leeg. Wel een keer testgereden met de fan. Motor temp kwam nu niet boven de 55 graden, gemeten op de collector, ook niet . Buitenkant kwam niet boven de 50. Eerder was dat tussen de 65 en de 70 en leek dan nog verder op te lopen. Buitentemperatuur was ongeveer 23 graden, ongeveer hetzelfde als tijdens eerdere testritten.

Beste mensen,

Ik wil graag een 2wd hyde bouwen. Ik heb zelf al een zender en 2s4000mah lipo 25c
Nu vroegik af wat voor motor, regelaar en servo heb ik nodig.
Mijn budget voor de electronica is ongeveeer 80 euro.

Ik heb momenteel in mijn Jekyll deze servo: HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo (EU warehouse)

Niet supersnel, maar zeker sterk genoeg voor een 2WD, centreert goed, dubbele kogellagers op de as, en iets meer dan 5 dollar ex verzenden. Nog geen ervaring met de duurzaamheid, maar gaat het vast wel uithouden totdat er budget is voor een snellere servo, mocht daar behoefte aan ontstaan.

EZRun 8.5T setjes vind je op eBay voor tussen de 70 en 100 dollar, kunnen nog wel verzendkosten bij komen.

Oke leuk en aardig zo'n ezrun maar een brushed motor van 16t is toch een
Aardige concurent. Weer iemand of die absima
Motoren goed zijn?

Ik weet dat je met de ECO 15T motor ongeveer 40 rijdt op LiPo. Tot nu toe geen klachten over die motor, alleen lijken de borstels vrij snel te slijten, gezien het laatje koolstof aan de binnenkant van de kap, al is de motor nog niet merkbaar langzamer te worden. Maar jij doelt vast op de serie motoren met verwisselbare borstels, of niet?

Die regelaar zou het wel moeten aankunnen, bij de Minion zit die 15T ECO op deze regelaar:

62263a8fae.jpg

Deze zou tot 15 turns gaan en kan de ECO 15 makkelijk aan.

Zoals eerder beloofd, foto's van de ingebouwde lipo-saver en de koelventilator voor de motor:

liposaverminion1.jpg

liposaverminion2.jpg

Leds zijn door de heldere ramen van de kap goed te zien, en het tie-wrapje waarmee de saver vastzit, helpt ook om de accu-stekker van de cardan-as weg te houden.

motorfanminion1.jpg

motorfanminion2.jpg

De 25 mm fan wordt gevoed door de ontvanger:

motorfanminion3.jpg

Ik zou toch maar eens upgraden naar deans connectors of iets dergelijks als ik jou was :) Heb al veel troubles gezien met tamiya connectors en lipo...
Overigens wel een interessante manier van je motor te koelen.
Ik zet ze altijd op een click-on heatsink en die uiteraard op de can van de motor.

Met deze motor blijft de stroom onder de grens van wat de connector kan hebben, maar als er problemen ontstaan komen er wel Deans, of goudpluggen 3.5 of 4 mm op.

De kap van de Minion is nogal laag, de motordraden komen er al tegenaan. Dus een ventilator op de can zal niet zo makkelijk passen. Voordeel van deze oplossing is dat er frisse lucht op het heetste gedeelte komt, de collector en borstels.

ligt eraan of je de aanknijpversie hebt of soldeerversie.
die stekkers die gesoldeerd moeten worden ben ik goed te spreken over!

dit is de versie welke je aanknijpt met een amp tang... deze moeten dus als extra gesoldeerd worden om beter contact te maken en dan is het nog niks met dikke accu's
12052012071.jpg

Er zit ook verschil in kwaliteit tussen de Tamiya pluggen van de verschillende merken. Bij de LRP auto's heb ik de connectors een paar keer weer wat dicht moeten buigen, bij de Minion en mijn oude Kyosho's tot nu toe nog geen enkel probleem. Waarschijnlijk iets beter metaal.

Voorlopig heb ik te weinig problemen om het gemak om in mijn boten en auto's dezelfde pluggen te hebben, te overstijgen. En met brushed gaat het nog wel. Met de brushless auto's is het minimaal Deans of 3.5 mm goudplug.

Trouwens, de in de handleiding van de Minion genoemde H380 fan blijkt niet leverbaar. Maar de fan van de A10 brushless regelaar zou ook moeten passen, die is ook 25 mm. Deze is te bestellen onder nummer 2110033. Ik heb deze inmiddels in huis, binnenkort eens vergelijken met de LRP fan die er nu op zit.

Ben van plan een Jekyll te gaan bouwen binnenkort, wat zijn de fijnste upgrades?

Keramische kogels voor de ball diff neem ik aan, aluminium schokdempers wil ik ook (hoewel ik in dit draadje lees dat de plastic shocks het eigenlijk prima doen), en aluminium hex meenemers. Verder nog tips?

Wat zijn de functionele verschillen tussen een TC02 Evo en een Jeckyll? Met de aanpassingen die ik wil, kruipt een TR02 Jeckyll qua prijs aandrig richting een TC02 Evo, alleen bij de laatste moet je zelf van banden en inserts voorzien, wat het gat weer groter maakt. Als de TC02 voor mij echt een meerwaarde heeft, geef ik liever iets meer geld uit namelijk...

Wil hem met een Ezrun 9T 4300kv ofzo gaan rijden, en geen wedstrijden :) Thanks voor de hulp alvast...

Laatst bewerkt:
Had je al kogellagers meegenomen in je "upgrade-lijstje"? De Jekyll is een goede kit, maar helaas zijn alle lagers glijlagers.

Back