Algemeen Traxxas E-maxx Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Off-Road Racer, 5 okt 2005.

  1. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Hmm oke. Dat zal dan, iig bij mijn twee motoren heel minimaal zijn. Ik merk er eerlijk gezegd helemaal niets van. Wel ff een vraagje. Voor mijn gevoel wordt hij op 17/68 en 4s best heet maar voor de motor zelf zal dat toch niks zijn. Ik weet dat ik een tempgun nodig heb, die heb ook besteld die jij zei van Turnigy van 16 euro ofzo maar ik ben nu op vakantie van daar, en hij was nog niet binnen...
     
  2. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Een motor kan beschadigen als hij te heet wordt, de magneten kunnen dan oa hun kracht verliezen. Probeer de temp maximaal 70 graden te houden, het liefste wat lager, 70 graden is echt wel erg warm. Daar kun je je handen niet lang op houden ;). Maargoed, simpel gezegd: doe rustig aan, kijk daarna met je tempgun als je hem binnen hebt anders blijft het natte vinger werk.
     
  3. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    En wat als hij op deze vertanding te heet wordt? Kan dat wel? En wat moet ik dan doen aangezien ik niet lager kan gearen? Miss dan toch dat koelertje aanschaffen, zal tijd beter zijn dan niks denk ik.
     
  4. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Met elke gearing kan de motor te warm worden, als je maar vaak genoeg vol gas geeft en remt op een ondergrond met veel wrijving. Bij normaal rijden zou ik zeggen dat met 17/68 de motor niet te warm kan worden. Nu is het natuurlijk wel ERG warm buiten, maar op mijn revo had ik met 18/54 op 6S geen problemen(65 graden max gemeten) met warmte met mijn rijstijl en badlands als banden.
     
  5. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Je motor mag veel warmer dan 70 graden worden zeker de castle motoren. Rij al gelange tijd (jaar of 2) met een castle motor en altijd gegeared rond de 80 graden celcius (niet in een emaxx). De castle dient nog steeds als motor in mn 1/8 buggy en doet het nog steeds goed.

    Op het circuit bij ons hebben we motoren van andere gezien die met regelmaat de 90-95 aantikken (zeker met zo een warme dag als vandaag), degene die rijdt al 2 jaar rond met deze motor (is een hobbyking dingetje van een euro of 30 :)).
     
  6. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik hou zelf 80 graden als max aan, dan ga ik toch echt wel rustiger rijden. Maar 70 graden vind ik wel een mooi streefpunt. Het staat ook wat scheef in mijn post, ik bedoelde te zeggen dat 70 graden "echt wel warm" aanvoelt voor je vingers, niet dat het te warm voor een motor is. Gewoon een mooie temperatuur :).
     
  7. thomass1

    thomass1

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    2
    ik zal met dit weer niet constant vol gas rijden en gewoon na een minuut of 10 en je auto 5 min laten af koelen. Vorig jaar heb ik me 755 moter in me e-maxx helemaal verbrand want er kwam zwarte rook onder de kap vandaan. toen heeft toeme me verteeld dat ik dan beter zo kon doen plus dat het ook wel handig was om er koelvin op de moter te plaatse voor extra koeling van de moter maar gaten in de kap maken kan ook natuurlijk om de warmte onder de kap beter te kennne afvoeren.
     
  8. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Hmm oke thanks allemaal. Ik geloof ook wel dat de castle motoren meer kunnen hebben zeker meer dan de titan motoren. Maar gewoon afwachten. Voor mijn gevoel zal het heet zijn maar als ik het straks met een tempgun opmeet zal het misschien maar 60 graden zijn ofzo. Ik zie het wel wanneer ik de tempgun heb. Ik hou het nu iig een beetje rustig.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2013
  9. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Heb m'n tempgun binnen en toevallig had ik zin om te gaan rijden. Moet van m'n Rustler nog meten. Maar met deze setup, dus 4s, 17/68 en behoorlijk veel gas erop wordt de motor op z'n hoogst 55,7 graden en de ESC op z'n hoogst 48,8 graden. Zijn dat goeie temps voor deze setup? En ik zat lekker te offroaden ook erbij.

    Owja. Sinds vandaag stuurt hij wel helemaal naar rechts maar niet meer helemaal naar links...

    Hij stuurt eerst half naar links, als ik dan in de bocht volgas ofzo geef dan gaat hij wel. Als ik de wielen in de lucht hou hetzelfde verhaal. Alleen als ik dan een tikje geef gaat hij vol. Heel irritant als ik even een scherpe bocht wil maken...enig idee wat dit kan zijn?
     
  10. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Jup zou zelfs nog een tandje(tot 2) omhoog gaan :)
     
  11. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Hmm oke. 6s is ook geen groot probleem denk ik op deze vertanding? En 6s met 20/68 (wat ik wil gaan rijden)? Hopelijk is dat geen probleem.
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dat zijn prima temperaturen inderdaad.
    6S zou je met deze vertanding die je nu hebt kunnen proberen, maar hou het een beetje in de gaten.
    Maar wat ik zou doen is eerst omhoog vertanden, zoals Wondertiger al zegt, dit in verband met ontzettend veel toeren, en veel slijtage, en je rijd nu al het een en anders stuk ;)
    Als alleen de hevel op de servo hebt, en verder niets, draaien ze dan allebei wel goed allebei de kanten op?
     
  13. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    6S vergeet het op de stock emaxx dan blijf je delen vervangen :(. Gewoon 4S en minimaal 2 tandjes omhoog(20/68 op 4S moet prima gaan)
     
  14. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Onderdelen vervangen is geen probleem aangezien ik van plan ben nu van alles upgrades te kopen ipv de originele onderdelen. Daarmee kan ik m'n E-Maxx dan een stuk sterker maken. Maar wat m'n stuur betreft, het ligt niet aan de servo...ik heb de hendel losgehaald en het draait allemaal prima.

    Maar als ik mijn wielen dan (los van de servo geschroefd) draai gaat hij naar de ene kant veel makkelijker dan de andere kant. De servo heeft dus moeite met doordrukken, maar dit had ik hiervoor niet? Het ligt dus bij het draaien van de wielen los van de servo...waar kan ik het beste kijken?
     
  15. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Voor heb je de knuckels waar twee pivot balls in zitten deze. Deze pivot balls worden vast gehouden door een grote plastieken schroef aan de kopse kant van de knuckels. Als je deze wat losser draait helpt dat al?

    P.s. ik snap dat je alles wilt vervangen, maar ten eerste gaat dit je een bak met geld kosten en ik denk dat je ook weleens wilt rijden ipv de hele tijd sleutelen :p
     
  16. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Ik ga gewoon vervangen wat stuk gaat :p

    En heb al best veel gereden en tot op heden 1 ding gebroken wat me 10 euro ofzo heeft gekost! Maar ik zal ernaar kijken straks.

    Btw heeft hij op 6s zoveel power dan? Op 4s maak ik al zonder moeite een backflip!
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Als je op 6S gaat rijden krijg je meer dan een derde meer toeren ( 15000 ongeveer ).
    In totaal krijg je op 6S in theorie 48840 toeren, dus dan gaat alles hard, heel hard, en dus ook hard stuk.
    Als je nu ergens tegen aan rijd zal de schade minder zijn, omdat je minder hard gaat, terwijl als je op 6S ergens tegen aan rijd, je harder ergens tegen aan knalt, en de krachten en brokken dus groter worden.

    Ik zou het lekker op 4S houden, of als je echt op 6S wil rijden een motor kopen met minder toeren..
     
  18. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Die power op 6s lijkt me juist leuk! Als ik een andere motor koop kan ik toch beter op 4s rijden, komt toch op hetzelfde neer (ongeveer)? :p
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Niemand verbied het je ;)
    Maar houd er rekening mee dat je meer slijtage en brokken krijgt.
    Het voordeel van een motor met een lager Kv is dat je een veel efficiëntere set up krijgt, waardoor je langer kan rijden, maar bovenal veel meer trekkracht krijgt, en alles minder heet word, omdat alles minder amperés door zich heen krijgt, en dus koeler blijft.
    Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een 1800Kv motor, dan krijg je toch nog 40000 toeren, 8000 meer dan de stock motor op 4S.
    Maargoed, het kan uiteraard wel gewoon met de 2200Kv motor.
    Je moet zelf die afweging maken, wij kunnen alleen tips geven..
     
  20. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Die 2200KV heeft al meer dan genoeg trekkracht :D

    Wat bedoel je met brokken? :confused:
     

Deel Deze Pagina