Algemeen Traxxas E-maxx Topic

rajeev zelf ben k dr zeer tevreden mee
vooral de mamba monster esc ben k heel tevreden over
die is mooi af te stellen via de computer zodat je ook een goede controle hebt over je vermogenkurve.
heb die van mij onderin laag gehouden en sneller laten klimmen naar boven toe.
kwestie van offroad te kunnen crawlen
en dat lukt heel goed

wel een aanrader de assen te versterken met de stalen assen van traxxas of mip

Trouwens nog even een vraagje. Kan de E-Maxx alleen gereden worden op 2x 2s (dus 4s) en op 2x 3s (dus 6s) of kan hij ook op een enkele 2s of 3s?

En kan ik ook 5s doen? 1x 2s erin en 1x 3s?

De MMM combo kan 6S aan, maar je gaat wel meer onderhoud/slijtage krijgen aan de auto.
Als je daar mee kan leven kan je zeker op 6S rijden.
Maar de vraag is of je zo snel wilt rijden offroad, dat is erg zwaar voor de auto, en de auto zal moeilijk rijden.
5S kan je gewoon mee rijden, dat heb ik ook met een MMM ESC gedaan..
EDIT : Als de LiPo´s maar wel dezelfde specs hebben, en even vaak ontladen zijn ( het liefst nieuw )

De MMM combo kan 6S aan, maar je gaat wel meer onderhoud/slijtage krijgen aan de auto.
Als je daar mee kan leven kan je zeker op 6S rijden.
Maar de vraag is of je zo snel wilt rijden offroad, dat is erg zwaar voor de auto, en de auto zal moeilijk rijden.
5S kan je gewoon mee rijden, dat heb ik ook met een MMM ESC gedaan..
EDIT : Als de LiPo´s maar wel dezelfde specs hebben, en even vaak ontladen zijn ( het liefst nieuw )

Ze zijn niet even vaak ontladen. Ik heb 1 Zippy 3s 5000mAh 30c en 1 Turnigy 2s 5800mAh 30c-60c.

Het kan dus niet? Ik heb de een stuk later gekocht.

Het is beter om 2 LiPo´s die samen worden gebruikt ook alleen als set te gebruiken.
Dit ivm interne weerstand, waardoor de ene sneller zwakker word, en dus kapot gaat.
Het kan wel, maar het is dus niet goed, en je lipo´s gaan er sneller aan stuk.

Juist door de MMM, die heeft een laag Kv, waardoor je minder hard gaat dan bijvoorbeeld dezelfde auto met een motor met een hoger Kv.
Voer de gegevens van de auto hier eens in:

R/C Calculations

Dan heb je een idee.
Maar ga nou gewoon op 4S beginnen, dat is voor basher meer dan zat, en op 1 LiPo krijg je onbalans bij het springen, en je LiPo word heel erg belast door de zware auto, en de zware set up..

Juist door de MMM, die heeft een laag Kv, waardoor je minder hard gaat dan bijvoorbeeld dezelfde auto met een motor met een hoger Kv.
Voer de gegevens van de auto hier eens in:

R/C Calculations

Dan heb je een idee.
Maar ga nou gewoon op 4S beginnen, dat is voor basher meer dan zat, en op 1 LiPo krijg je onbalans bij het springen, en je LiPo word heel erg belast door de zware auto, en de zware set up..

Hmm oke. Ik wil de auto wel ff op 3s proberen, dit is puur omdat ik geen 2 kabels heb voor mijn 2s. In mijn 2s (Turnigy nano-tech 5800mah 30c-60c) moet ik een kabel stoppen maar de andere is bij mijn neef die zou hij solderen.

Maar kan ik de 2s wel af en toe gebruiken voor mijn Rustler offroad?

Alhoewel ik nu wel weinig ga rijden met de Rustler ben ik bang. Ik denk dat de E-Maxx echt veel beter is maar weet ik dus nog niet zeker.

Ik kan dus nu of op 2s + 3s = 5s rijden of enkel op 2s of 3s. 2s lijkt me sowieso te zwak, dus dan wordt het 3s.

En 2s + 3s is geen goed idee toch? Ivm dat mijn 2s een stuk nieuwer is dan mijn 3s en mijn 2s is 5800mAh 30-60c en mijn 3s 5000mAh 30c.

Kan 5s dan zonder problemen of niet?

Hoe hard zal zo een E-Maxx eigenlijk gaan op 4s? Op filmpjes maakt hij echt veel wheelies, zelfs boven de 75.

Btw, ik ga de auto alleen op 3s rijden om te kijken hoe hij rijdt. Niks bashen enzo. Hier kan ik niet bashen. Daarvoor ga ik altijd naar m'n neef. Maar dan zal ik zeker 4x 2s accu's moeten hebben en 2x 3s om langer dan een uurtje te kunnen rijden? Dan kan ik dus 3 runs vol rijden. 2x 4s en 1x 6s. 6s lijkt me wel vet, ben er echt benieuwd naar.

Je kunt alleen 2S en 3S mengen bij cellen van gelijke capaciteit, C-rating, liefste merk/type en leeftijd. In jou geval kan het dus niet. De aandrijving van een E-Maxx is vergelijkbaar met een E-Revo, op 4S gaat het rap zat om te wennen. Zo'n 60-70km/u met inderdaad erg veel wheelies.

Of een E-Maxx beter dan een rustler is, beter weet ik niet, anders is het zeker wel. Gewoon een heel erg ander type auto. Wel is het zo dat een stock E-Maxx makkelijk stuk wilt gaan, en een wat mindere wegligging heeft stock. Maargoed, dan heb je weer wat om up te graden ;).

Wat betreft accuduur:
Op 4S (2*2S 5800mAh) rij ik varierend van 30 minuten tot 2 uur. Als ik op een ondergrond met veel weerstand veel gas geef zijn de accu's zo leeg(30 min), als ik meer wat rondrij terwijl ik door een bos loop of iets dergelijks is 2 uur prima mogelijk, ook met veel snelle stukken er tussen.
Op 6S rij ik eigenlijk ook net zo lang, maar dan met 5000mAh, maar omdat je een hogere spanning hebt zal je minder relatief gezien minder gas geven in vergelijking met 4S, hierdoor ga je wellicht zelfs wat langer mee op een accu, tenzij je constant vol gas geeft. Maar pas op met 6S in een e-maxx, er zal het een en ander stuk gaan ;).

Je kunt alleen 2S en 3S mengen bij cellen van gelijke capaciteit, C-rating, liefste merk/type en leeftijd. In jou geval kan het dus niet. De aandrijving van een E-Maxx is vergelijkbaar met een E-Revo, op 4S gaat het rap zat om te wennen. Zo'n 60-70km/u met inderdaad erg veel wheelies.

Of een E-Maxx beter dan een rustler is, beter weet ik niet, anders is het zeker wel. Gewoon een heel erg ander type auto. Wel is het zo dat een stock E-Maxx makkelijk stuk wilt gaan, en een wat mindere wegligging heeft stock. Maargoed, dan heb je weer wat om up te graden ;).

Wat betreft accuduur:
Op 4S (2*2S 5800mAh) rij ik varierend van 30 minuten tot 2 uur. Als ik op een ondergrond met veel weerstand veel gas geef zijn de accu's zo leeg(30 min), als ik meer wat rondrij terwijl ik door een bos loop of iets dergelijks is 2 uur prima mogelijk, ook met veel snelle stukken er tussen.
Op 6S rij ik eigenlijk ook net zo lang, maar dan met 5000mAh, maar omdat je een hogere spanning hebt zal je minder relatief gezien minder gas geven in vergelijking met 4S, hierdoor ga je wellicht zelfs wat langer mee op een accu, tenzij je constant vol gas geeft. Maar pas op met 6S in een e-maxx, er zal het een en ander stuk gaan ;).

6s kan ik best begrijpen. Wat zal de top op 6s zijn met de beste vertanding? Over de 100 denk ik? Maarja, topsnelheid maakt me niet echt uit aan de andere kant. Maar de E-Maxx is wel sterk toch neem ik aan? Als ik 6s erin stop verdraai ik niet zomaar wat toch met volgas? Tenzij ik crash natuurlijk.

Ik heb geen E-Maxx, maar van wat ik lees hier en daar lees zijn er toch wel wat dingen die gemakkelijk stuk gaan, maar daar kom je vanzelf achter ;).

Mijn E-Revo met hetzelfde mamba monster systeem gaat zo'n 100-110 op 6S :). Dat kost je wel je diffs en aadrijfassen hehe.
Verder is het aan te raden om een castle link te kopen, daarmee kun je je ESC instellen, punch control op 30-40% zetten is zeer aan te raden bijvoorbeeld!

Wat voor banden heb je erop? Zijn ze getaped?

Ik heb geen E-Maxx, maar van wat ik lees hier en daar lees zijn er toch wel wat dingen die gemakkelijk stuk gaan, maar daar kom je vanzelf achter ;).

Mijn E-Revo met hetzelfde mamba monster systeem gaat zo'n 100-110 op 6S :). Dat kost je wel je diffs en aadrijfassen hehe.
Verder is het aan te raden om een castle link te kopen, daarmee kun je je ESC instellen, punch control op 30-40% zetten is zeer aan te raden bijvoorbeeld!

Wat voor banden heb je erop? Zijn ze getaped?

Gewoon de stock banden. Ik heb de auto zelf nog niet maar wel al gekocht :D

Wat is punch control trouwens? Kan de MMM veel hebben?

Punch control is een functie om de kracht bij het optrekken ietswat te beperken, hierdoor gaan je diffs en aandrijfassen een stuk langer mee. En echt merken in de rijervaring doe je het niet vind ik zelf, heb het op 30%(0% is punch control uit, 100% is heel veel punch control, dus veel beperking) staan en trek nog steeds wheelies, soms is het zelfs fijner omdat je dan niet compleet weg slipt.

Stock banden zullen gigantisch hard balloonen op 6S, wel iets om rekening mee te houden. Ik weet niet hoe het bij de E-Maxx zit, maar zelfs op 4S had ik de stock banden in 5 runs stuk op mijn e-revo, worden gewoon uit elkaar getrokken.

In mijn ervaring wel, maar je lees net als elke andere ESC ook weleens over MMMs die in rook op gaan. Maar is gewoon een gevalletje garantie, en als je een goede hebt gaan ze niet zomaar stuk :). Zorg wel voor goede accu's, daarmee verlaag je de kans op een stukke ESC. En verder je vertanding goed in de gaten houden, met dit soort systemen kan het andere in of je motor, of je ESC te warm worden, met defecten als gevolg.

Oke bedankt! Vind het wel raar dat de auto's op 3s weinig power/snelheid hebben (rond de 25 gaan zoals hier werd verteld) en met 4s direct tegen de 70-80 aan :p

Op 4S moet je meer denken aan 60-65 zoiets. Op 3S gaat hij ook echt wel wat rapper dan 25 hoor, iets van 35-40, maar 3S is niet zo praktisch in deze wagen, omdat je 2 lipo's gebruikt. Dan zou je al 2x 3S parallel moeten zetten, maar daarvoor moet je de bedrading aanpassen.

Het is ook maar net hoe je het geheel vertand, daar is ook veel snelheids winst mee te behalen, maar dan krijg je weer een te warme motor, zijn allemaal dingen die je zelf zult moeten gaan proberen om te kijken wat je het beste ligt uiteindelijk.

Op 4S moet je meer denken aan 60-65 zoiets. Op 3S gaat hij ook echt wel wat rapper dan 25 hoor, iets van 35-40, maar 3S is niet zo praktisch in deze wagen, omdat je 2 lipo's gebruikt. Dan zou je al 2x 3S parallel moeten zetten, maar daarvoor moet je de bedrading aanpassen.

Het is ook maar net hoe je het geheel vertand, daar is ook veel snelheids winst mee te behalen, maar dan krijg je weer een te warme motor, zijn allemaal dingen die je zelf zult moeten gaan proberen om te kijken wat je het beste ligt uiteindelijk.

Ik heb nog mijn tweede aansluitkabel nodig voordat ik op 4s kan.

Dus ik ga de wagen even testen op mijn 3s als ik hem binnen heb.

Nog een vraagje. Maakt het wat uit als ik nu nog een dezelfde 3s aanschaf en deze combineer met mijn huidige 3s voor een 6s setup? Deze 3s is al een jaartje oud maar omdat ik sinds pas een lader heb heeft mijn neef hem 2x geladen. Hij is nu dus 5x geladen geweest. Zeg maar, dus nog net als nieuw. Hij is wel in de Rustler VXL geweest met 3s en een 31/76 vertanding waarop hij snelheden boven de 100 haalt., weet niet of dat wat uitmaakt?

Hoe vaak is je dat nu verteld van de lipo's ? , lees je wel de adviezen ?, daarbij ga eens :google: gebruiken , je doet toch wat jezelf wilt .........
:bye:

Laatst bewerkt:
Back