algemeen waterkoeling

  • Topicstarter Topicstarter Alex e36
  • Startdatum Startdatum
A

Alex e36

Guest
Hoi allemaal.

Zat tedenken is het niet makkelijk om een algemeen topic temaken met info over de waterkoeling van de eletro motor.
Heb de zoek functie al gebruikt en ook al in andere topic's gevraagd, maar waarvoor niet alles in een overzichtelijk topic, is voor allemaal makkelijk.

Dus info over:

Welke snelheid heeft de boot nodig voor dat het werkt

Welke diameter inlaat

Plaats inlaat

Welke diameter uitlaat

Plaats uitlaat

Welke diameter slang

maximale lengte

Koel spiraal voor motor welke diameter

Maximale lengte van spiraal

Mag er ook verschil in de diameter zitten tussen slang en inlaat en uitlaat, bijvoorbeeld: een 3mm inlaat met daar aan vast een 3mm slang en dan een 4,5 mm motorkoel spiraal en dan weer 3mm slang en uitlaat of na de motorkoeling dikkere slang en uitlaat.
Wat mag en kan, dit inverband natuurlijk met het druk verschil van 3mm naar 4,5mm of wat dan ook.




Wil een duidelijk topic maken en niet allemaal van wat voor boot enzo, gewoon universele antwoorden met eventueel een goede toelichting.


Hoop op jullie medewerking en eventuele aanvullingen, weet niet of ik nu alle belangrijke dingen op heb genoemt maar daarvoor natuurlijk dit topic.


Alvast bedankt,


Alex
 
Kick!

hey, ik vind dat dit topic een schop naar boven verdient, er zijn naar mijn mening veel mensen op zoek naar info over waterkoeling, ik ook onder andere. je kunt uit een aantal topics wel een hoop info halen maar heel vaak is dit dubbele informatie en had dit ook maar 1 keer gepost hoeven te worden.

deel alles wat je weet over waterkoeling en maak hier een goed verzamel topic van en houd het vooral on-topic. desnoods maak je een nieuw topic aan om af te wijken van dit topic. als hier bijvoorbeeld eindeloze discussies komen over de beste slang-diameter is dit beter om in een eigen topic te zetten. en dit kun je linken aan dit topic. en wat ook een goede oplossing is: schrijf op wat je zelf denkt, de lezer kan zelf ook opmaken uit alle antwoorden wat het beste is.

de vragen die in de begin post staan zijn mooie richtlijnen om te beantwoorden en natuurlijk is het zou uitgebreid mogelijk het mooist, als je nog meer weet wat je graag wilt delen schrijf je het er gewoon bij.

ik hoop dat er een beetje leven in dit topic komt en dat we een overzichtelijk topic krijgen.
 
een beginnetje

ik snap het niet, geen leven in te krijgen hier, ik zal zelf maar beginnen, ik ben weliswaar een leek maar wat ik heb gevonden is:

waterkoeling werkt het beste als je je boot in plane hebt (als de boot op het water gaat liggen). De diameter van de slang moet ongeveer 3,5-5 mm zijn (binnenmaat).
De plaats van de inlaat is het beste achter de schroef maar dit moet je wel goed doen.
De inlaat moet groter zijn dan de slang, want dat schept makkelijk water.
Onder de boot kan ook maar dat remt af en geeft minder druk.
Ook moet je onder de boot erop letten dat de inlaat in plane nog wel water kan happen.
De plaats van de uitlaat maakt eigenlijk weinig uit, sommige werkschepen hebben hem aan de zijkant zitten omdat dat waarheidsgetrouw is.
Maar het beste is aan de achterkant op een plaats waar je kunt zien of er een straaltje uitkomt.
Zorg ervoor dat je slang zo kort mogelijk is, echter zonder knikken.
De spiraal om de motor moet ongeveer 5mm zijn (binnenmaat). volgens mij zit er geen maximale lengte in dit spiraal, gewoon een stuk of 5,7 keer eromheen wikkelen.
Er mag best verschil zitten in de in en uitlaat maar dit geeft altijd onderdruk of overdruk in de slangetjes.
Het beste is om gewoon de diameter hetzelfde te houden in de hele boot.
Werkschepen maken gebruik van een pompje om de waterkoeling toch te laten lopen.
Dit zijn vaak van die brandblusser-pompjes die erg duur zijn, een goedkopere oplossing is een ruitensproeierpompje,
Dat kun je voor een prikkie halen bij de Halforts en deze schijn je dan op 7,2 volt te moeten zetten anders word het pompje zelf te warm. (Zo'n pompje is niet gemaakt om continu op 12 volt te draaien)
Als hij dan nog erg warm wordd kun je natuurlijk ook het pompje zichzelf laten waterkoelen.
Het is het beste om eerst de regelaar te koelen, dan andere dingen als je die hebt en dan pas de motor. hoe sneller het water stroomt hoe beter de koeling ook werkt.

dit was ongeveer wat ik weet van waterkoeling. laat maar weten als er sommige dingen niet kloppen of als je nog dingen hebt die je wilt toevoegen.

Edit Roel: Weliswaar ben ik geen leraar Nederlands, maar deze lap aan elkaar geregen tekst heb ik even iets leesbaarder gemaakt en voorzien van de broodnodige interpunctie. Niet omdat ik daar op kick of zo, maar gewoon om het LEESBAAR te houden.
Hoofdletters en leestekens zijn ook op dit forum gratis, Furious...
Roel
Mod


@roel: sorry, heb ik altijd al last van. ik moet er toch maar is wat meer op gaan letten denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Een interessant topic hoor.
Zelf heb ik wat geexperimenteerd met een zelfbouw pompje, het eerste was een flop.
Zelfbouw, omdat de beschikbare modelbouwpompjes eigenlijk al te groot zijn voor het doel, om een regelaar te koelen, of een realistische uitloop op een schip te hebben.
Het was een messing wormpompje, het deed geen bal, misschien vanwege de slechte passing, het ligt in elk geval op het schroot.
Volgende proef zal een zelfbouw slangenpompje zijn, alleen is dat nog niet voor morgen, wegens te druk.
 
Waterkoeling wordt meestal op speedboten gebruikt. Enkele werkschepen zijn ermee uitgerust, maar vaak is het dan een kwestie van te grote schroeven op een te kleine motor. Motor wordt te warm, dus... koelen maar!
Wellicht krijgen jullie meer respons als dit topic verplaatst wordt richting speedboten? (Ik roep ook maar wat...)
 
heb je helemaal gelijk in, speedboten vind ik een betere plek om dit neer te zeten maar de toppicstarter heeft hem hier neergezet, zou een mod dit topic willen verplaatsen naar speedboten?;)

alvast bedankt

Jelmer
 
Hallo!!
Kent iemand van jullie de Academy Sea Dart?
Kan daar water koeling in?


grtzz
 
Hallo!!
Kent iemand van jullie de Academy Sea Dart?
Kan daar water koeling in?


grtzz

alles kan alleen niet altijd even makkelijk, ik zelf heb er weinig verstand van maar ik denk dat andere forumleden je wel graag willen helpen., misschien kun je eerst een plaatje posten. dan kunnen we wat meer zien
 
heej, er zijn verschillende manieren om waterkoeling te maken op een speed boot te zetten als je zelf een boot bouwt zit er 9 van die 10 keer al een water pickup in het roer en hoef ja aleen nog een siliconen buisje aan de boven kant te doen en je hebt alvast het water wat er naar binnen moet ;). Voor het beste te koelen heb je een koperen of een alu. buis nodig simpelweg omdat dit het beste geleid ik ben persoonlijk voor een koper buisje. Dit gaat meestal op bij mono/cat/rigger/crackerbox enz. enz.
hier een paar foto's van water pickup en een koel spiraal:
auxwaterpujt1.jpg
bjbackje2.jpg

exwccoilsonvz7.jpg
rudderyt1.jpg

silicwatergv2.jpg
transompickuprq8.jpg


nick,
 
Het vervolg op het begin

Om op Furious zijn begin het vervolg te laten plaatsvinden:
* Waterkoeling.... het beste als je je boot in plane hebt: Logisch, daar heb je naar alle waarschijnlijkheid de maximale snelheid bereikt die de boot kan halen en de snelste doorstroom van het water.....Maarruh een waterkoeling systeem werkt pas goed als je al op lage snelheid een straal naar buiten hebt en kunt zien....
* De diameter........3,5-5 mm zijn: Hoe groter je oppervlak des te beter voor de koeling alleen moet je niet overboord gaan....een te grote diameter geeft minder druk en kan dus de doorstroom tegenwerken.
* De plaats van de inlaat is het beste achter de schroef: Dit kan op diverse manieren om de weerstand te minimaliseren, als ik enigszins kan schuil ik het in de roer of net daarvoor. Een mooie en logische opzet is die van Pomplebed (Jan), hij voert een stukje buis schuin naar binnen tegen de richting van het water in zonder daarbij een stuk uit de boot te laten steken. Door de schuine opzet wordt water die tegen de romp wordt geduwd van onderen het buisje in geduwd en het water rond gepompt. Om daarbij de trekkracht van de water te gebruiken laat hij de uitlaat van het systeem schuin de andere kant ook van onder de boot "trekken". Ik vermoed, ik heb nog niet uitgeprobeerd, dat dit een redelijke krachtige stroming moet zijn.
* De inlaat moet groter zijn dan de slang: Het kan inderdaad als trechter worden opgezet maar dit hoeft niet een met een schuine hoek naar boven gaande pijp werkt ook prima.
* De plaats van de uitlaat maakt eigenlijk weinig uit: Ja en nee, kijk hierboven en maak zoveel mogelijk gebruik van de krachten die er zijn (natuurkunde!).
* Zorg ervoor dat je slang zo kort mogelijk zonder knikken: spreekt voor zichzelf vooral als er geen pomp achterzit.
* De spiraal om de motor moet ongeveer 5mm zijn (binnenmaat): Hoeft dus niet.
* Er mag best verschil zitten in de in en uitlaat maar dit geeft altijd onderdruk of overdruk in de slangetjes: Gebruik hiervoor de wetten van Archimedes die redelijk logisch zijn.
* Het beste is om gewoon de diameter hetzelfde te houden in de hele boot: Geadviseerd en sta je ook niet voor verrassingen.
* Hoe sneller het water stroomt hoe beter de koeling ook werkt: Ook logisch.
* Als je gaat koelen probeer daarbij de motor aansluitpolen (neg/pos) ook te voorzien van buizen om te koelen.

Verder moet je rekening houden dat je koelingsysteem goed binnenboord is afgedicht, anders kun je gaan zwemmen! Koper, aluminium, messing dit is de volgorde van geleiding van warmte op metalen, koper is dus beter dan aluminium en alu is beter dan messing. Roel heeft ook gelijk, voorkom warmte ontwikkeling door je spullen goed te gebruiken. In principe is warmte verspilde energie, die had je of in snelheid of in vaartijd kunnen gebruiken. Een grotere schroef betekent niet persé een hogere snelheid, het is wel een mogelijke formule naar blauwe rook!! Eugène
 
waterkoeling of luchtkoeling

hee, ff voor de duidelijkheid, ik weet echt niks van motoren, behalve een beetje hoe hij in elkaar zit, omdat mijn vroegere buurjongen (vorigjaar) en hij had een oude motor die vaak kapot maakte en die hij wel is maakte, en daar was ik bij.. maar srry, ik zal proberen on-topic te blijven..
(hier stelde ik mij even kort voor..)

maar dus: weet iemand het verschil en wat er beter is en waarom tussen waterkoeling en luchtkoeling??
bij voorbaat dank!!

M.v.g.

Bas van Hoogstraten
 
Het verschil:
Waterkoeling werkt met water, luchtkoeling met lucht (nogal logisch)
Water is de beste koeling omdat je dit constant uit de plaats waar je vaart haalt en voel maar eens, dat is redelijk koud en zeker om te zwemmen!
Water is wel gevaarlijker als er een lek is en probeer dus niet je bootje in bad uit ofzo als het warm is want dan pompt je boot zichzelf kapot!
 
Hey,

welkom op het modelbouwforum.

het verschil tussen luchtkoeling en waterkoeling is best wel groot. het is allebei koeling maar waterkoeling werkt als het goed is aangesloten veel beter, dat komt omdat water beter warmte op kan nemen.

steek je had maar is in een bak met water van 0 graden of in lucht van 0 graden, die in het water zal direct kouder aanvoelen maar na een tijd zal ook de hand in de lucht even koud worden, dat komt omdat lucht veel slechter warmte opneemt.

het voordeel van waterkoeling is dus dat het beter koelt dan luchtkoeling, dit is bij zware motoren dus een zeer groot pluspunt.het voordeel van luchtkoeling is dat het makkelijker te maken is, een groot koelblok erop zodat de warmte op een zo groot mogelijk oppervlak aan de lucht kan worden doorgegeven en klaar is kees. wel moet er dan luchtcircultatie zijn zoals bij een auto en een vliegtuig altijd het geval is, bij een speedboot die waterdicht en dus ook luchtdicht moet zijn zal na een tijd de lucht in de boot opgewarmd zijn en zal het niet meer zo effectief zijn. je zult dan met luchtkanalen moeten werken om de lucht om de motor heen te laten stromen en dan nog is hij niet goed gekoeld, er is dus ook geen enkele malloot die luchtkanalen gaat maken. een speedboot vaar namelijk in de beste koeling die hij zicht kan wensen, water! met een simpele waterpickup, een spiraal of bij zwaardere motoren een volmantelkoeling (dan stroomt het water over het motorhuis heen) en een wateruitlaat heb je al waterkoeling, bij koud weer blijft je motor heel erg koud (als je niet een al te zware hebt) en kun je dus ook een grotere prop voeren (er zijn limieten) maar je motor gaat dus wel langer mee omdat hij zichtzelf niet gaat demagetiseren van de warmte (gebeurt echt als hij te warm wordt!)

bij een auto of vliegtuig is het weer heel anders, daar heb je natuurlijk geen water bij de hand, daar wordt meestal luchtkoeling toegepast omdat dit makkelijker is en er circulatie is. als je echt waterkoeling op een auto og vliegtuig wilt maken zul je moeten werken met een radiator en een circulatiepomp maar dat gebeurt maar heeeeeel zelden.

@willodude: ik weet niet hoe groot jouw bad is maar ik krijg er geen koelwater in hoor om die meter die hij kan varen. hij zit dan gewoon zonder koeling en als dan de motor te lang heeft gedraaid raakt hij oververhit.

ik hoop dat het zo duidelijk is, zo niet dan hoor ik het wel

Groetjes,

Jelmer
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Handige topic is dit!
Ik had ook nog een vraag: Hoe kan je het beste zelf borstelkoeling maken? Heeft iemand hier tips voor?

Groeten,
Victor
 
Het verschil:
Waterkoeling werkt met water, luchtkoeling met lucht (nogal logisch)
Water is de beste koeling omdat je dit constant uit de plaats waar je vaart haalt en voel maar eens, dat is redelijk koud en zeker om te zwemmen!
Water is wel gevaarlijker als er een lek is en probeer dus niet je bootje in bad uit ofzo als het warm is want dan pompt je boot zichzelf kapot!
Lees jij je verhaaltje zelf eens goed
En dan moet je eens even nadenken van wat je heb geschreven
Met je boot pomp zichzelf kapot etc etc
 
Ik had ook nog een vraag: Hoe kan je het beste zelf borstelkoeling maken? Heeft iemand hier tips voor?
Groeten,
Victor

Zo doe ik het:

Met een rondbektang buig ik de aansluitlip voorzichtig rond, zodat het buisje er mooi in past.
Vervolgens vertin ik de lip en het buisje.
Met een gemodificeerde wasknijper houdt ik het buisje op z'n plaats en voer met een grote bout (80 - 100W) snel warmte toe om de boel vast te solderen.
Snel werken is een noodzaak, want als je te lang op de aansluitlippen gaat lopen 'bakken', zal de kunststof isolator, die de lip op z'n plaats houdt, vervormen door de hitte en kun je de motor weggooien.

full


Op de foto is het pijpje veel te lang, op de onderste foto hebben ze de goede lengte:

full


Op dezelfde manier prepareer je de aansluitdraden; met de knijper houdt je de boel op z'n plaats en soldeert de boel vast.

Als laatste komen (indien noodzakelijk) de ontstoringcondensatoren erop, isoleer de blanke delen met een stukje krimpkous, om sluiting te vermijden, op de foto de blauwe dingetjes, de pootjes zijn hier zo kort, dat er weinig gevaar voor kortsluiting is, ik heb alleen de onderste tussen + en - van krimpkous voorzien.
full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo doe ik het:

Met een rondbektang buig ik de aansluitlip voorzichtig rond, zodat het buisje er mooi in past.
Vervolgens vertin ik de lip en het buisje.
Met een gemodificeerde wasknijper houdt ik het buisje op z'n plaats en voer met een grote bout (80 - 100W) snel warmte toe om de boel vast te solderen.
Snel werken is een noodzaak, want als je te lang op de aansluitlippen gaat lopen 'bakken', zal de kunststof isolator, die de lip op z'n plaats houdt, vervormen door de hitte en kun je de motor weggooien.

full


Op de foto is het pijpje veel te lang, op de onderste foto hebben ze de goede lengte:

full


Op dezelfde manier prepareer je de aansluitdraden; met de knijper houdt je de boel op z'n plaats en soldeert de boel vast.

Als laatste komen (indien noodzakelijk) de ontstoringcondensatoren erop, isoleer de blanke delen met een stukje krimpkous, om sluiting te vermijden, op de foto de blauwe dingetjes, de pootjes zijn hier zo kort, dat er weinig gevaar voor kortsluiting is, ik heb alleen de onderste tussen + en - van krimpkous voorzien.
full


Groeten, Jan.
nu bekijk ik het meschien raar maar krijg je nu geen sluiting tussen de contacten door je koelwater?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Erik,

De geleiding van schoon zoet water is zó gering, dat je zelfs op die korte afstand geen sluiting zult krijgen.
Als je in sterk vervuild water (dat daardoor meer geleidt), of zout water vaart wordt het een ander verhaal; dan maak je twee aparte koelcircuits; een voor één aansluitlip en de mantel en de andere voor de regelaar en de tweede aansluitlip, door de grotere lengte slang (geen metalen buis gebruiken!) is de weerstand weer zo hoog geworden, dat je in de praktijk er geen last van zult hebben.

Groeten, Jan.
 
Back
Top