algemene LIPO vraag

hallo,

op vlak van die lipo's ken ik dus echt bijna niks.

ik zou dus graag eventueel mijn helicopter voorzien van een lipo batterij ipv een NiCad batterij(gewoon voor de ontvanger hoor), omdat die lipo volgens mij minder plaats en gewicht inneemt. en als ik later op full digitale servo's overschakel, dat ik niet blok zit met die nicad's waar ik dan misschien maar 2 vluchtjes mee zal kunnen doen ofzo. enige probleem is dat de aanschaf van zo lipo's vrij kostelijk is voor die hele installatie(regelaar, balanceerder, lader, lipo's zelf).

nu had ik graag wat info gehad over die lipo's. een 1700mah lipo zal evenlang meegaan als een 1700mah NiCad? laden die lipo's sneller?

en over die regelaars dan. is dat een specifieke regelaar per merk, en per hoeveelheid mAh van de lipo? of kan ik een zekere regelaar bv gebruiken voor zowel een 1700 als voor een 3000 mah bv?

wat is het voordeel van een 3 cel boven een 2cel's lipo? geven die meer voltage alleen?

als je nog nuttige info hebt die me nuttig kan zijn, laat zeker iets weten.

alvast bedankt

Eum beetje een domme vraag: wat zijn lipo's nou precies? :P ik weet dat het batteryen zijn maar wat is er goed/speciaal aan? Werken ze anders ofzo?

Hoi Maxime,

Ik heb 2 helicopters zo uitgerust als jij van plan bent om bijna dezelfde reden.

Vraag: Laden lipo's sneller - NEE, lipo's mogen normaliter met max 1C geladen worden(hoewel dit ook weer ter discussie staat).

De regelaar die je bedoelt is waarschijnlijk een voltage regulator.
Ook hier heb je weer een paar opties. V.b. 6 volt limiter van Robbe, Helitron varianten etc. De capaciteit van de accu heeft hier niets van doen (dus een 1700mah of 3000Mah is niet relevant).
De regulator zal het voltage terugbrengen naar b.v. 5.1 volt (een lipo heeft een nominaal voltage van 7,4 volt geloof ik). De helitron regulators kan je zelf instellen of je b.v. 5.1, 5.3, 5.6 of 5.9 Volt wil hebben.

Vraag 3 cel boven 2 cel lipo's - Hier zie ik niet echt een voordeel, 2 is meer dan ok. Weet niet eens zeker of alle regulator's met 3 cellen kunnen werken.

Ik heb op dit moment een regulator van Helitron in mijn Airskipper zitten.
Deze heeft 2 uitgangsstromen(instelbaar). 1 is 5.3V en de ander is 5.9.
De 5.3 Volt aansluiting gebruik je voor de gyro/staartservo combinatie(de servo's worden vaak afgegeven voor 4.8Volt). Hierdoor heb je dus wel het maximale voltage voor de swash(lees meer snelheid/kracht) en een correct voltage op je staart. Hier zit verder ook een liposaver in(indicatie status van de lipo accu) en een digitale switch(kapot is aan).

Kost wat maar dan heb je ook wat :)

Levensduur van lipo - tja volgens mij is dat nog niet echt duidelijk maar ik zou verwachten dat voor deze toepassing de levensduur vergelijkbaar met nicd/nimh is.

Groet,

Marc

dus die regelaar komt dan gewoon uit op een normale servo fiche die ik in mn ontvanger kan steken? dus dan krijgen al mijn servo's een constante toevoer van 4.8 volt elk? zo bedoelde je het toch eh?

de voltage toevoer van een lipo is ook constanter dan een nicad, nimh had ik gehoord?

en hebben alle lipo's(zelfs meer dan 5 cellen) 7,4 volt? of is het aantal cellen gewoon puur voor het aantal mah relevant? want bij nicad is het aantal batterijen ook verantwoordelijk voor de toename in voltage.

PS: die 1C, voor wat staat dat(coulomb?)? of hoeveel ampere is 1C?

alvast bedankt

Maxime,

Ja de regulator heeft een aansluiting die je direct in de ontvanger kan stoppen en ja daardoor krijgen alle servo's dezelfde constante spanning.

De voltage toevoer is zo constant als de regulator het kan aanbieden maar in de basis heb je gelijk.

Een lipo cel heeft een nominale voltage van 3,7 V. Voor jouw toepassing zou je er 2 in serie(lees: tel de voltages bij elkaar op) doen. Dit zijn bij voorkeur identieke cellen. Zo kom je aan de 7,4 volt.
Sluit je de cellen parallel aan dan verhoog je de capaciteit(de Mah's)

De 1C indicatie laat zich als volgt uitleggen(ik kom even niet op de naam van C)

Stel de accu heeft een capaciteit van 1000Mah. 1C = 1 ampere laden
Stel de accu heeft een capaciteit van 1500Mah. 1C = 1,5 ampere laden
Stel de accu heeft een capaciteit van 2000Mah. 1C = 2 ampere laden
etc.
Zo heb je dus ook accus (b.v. Nicd of NIMH) die met een hoger aantal C geladen kunnen worden. De laadstroom wordt dan bepaald door de vermenigvuldiging van de capaciteit * C.

Men stelt ook regelmatig dat een wat lagere laadstroom (b.v. 0,5C) ten goede van de accu komt. Ik weet dat niet uit eigen ervaring.

Groet,

Marc

Pfff, veel vragen. Dacht dat ik het nooit ging zeggen maar: "lees eerst de FAQ eens door!"

en hebben alle lipo's(zelfs meer dan 5 cellen) 7,4 volt? of is het aantal cellen gewoon puur voor het aantal mah relevant? want bij nicad is het aantal batterijen ook verantwoordelijk voor de toename in voltage.
één enkele LiPo cel is 3.7V, elke cel die je er in serie (naast mekaar) bijzet tel je gewoon 3.7 bij. Bij deze opsteling blijft je capaciteit dezelfde, Alleen je spanning wordt hoger.
2 cellen parallel (over mekaar) blijven 3.7V, maar de capaciteit verdubbelt dan.

Back