Align 35A esc biept niet bij verlies signaal

Hey,

Toen ik gisteravond rond 20u30 met mijn E4 ging vliegen boven de velden, gebeurde het ondenkbare. Tijdens een simpel maneuver sloeg mijn tail plots op hol (achteraf bleek het om een afgebroken vijsje (???!) te gaan), waarna ik hem op throttle hold heb gezet en wat op autorotatie schade heb proberen te beperken. Gevolg: heli gecrasht op een redelijk grote afstand, midden in een graanveld (graan stond ca 1m hoog).

Gevolg: gezocht en gezocht tot ik hem uiteindelijk met de zaklamp om middernacht heb teruggevonden (ze gaven onweer vannacht, dus ff doorgezet).

Nu had ik me laten vertellen dat mijn align 35A esc normaalgezien na 30sec signaalverlies zou moeten beginnen biepen, zodat ik mijn heli sneller kon terugvinden. Ik had dit uiteraard voordien nog nooit getest (DOM DOM DOM), en eens gecrasht, bleek dit toch niet zo'n groot succes.

Om een lang verhaal niet nog langer te maken: Kan dit aan een of andere setting liggen, of eerder een defect, slechte combo met mijn T14SG+R7008SB transmitter/receiver,...?
Zijn er andere dingen die ik nodig heb?

Alvast bedankt voor jullie (gouden) raad.

die van mij maakt geen geluid bij signaalverlies...

Daarnaast moet je dan natuurlijk wel een failsafe ingesteld hebben...
Sommige heli's gaan er volgas vandoor met de standaard instellingen zodra het signaal wegvalt

Betreffende afgebroken schroefjes, hoe oud was deze?
Wanneer voor het laatst gecontroleerd? crash meegemaakt?
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat er brak in de staart...
Nu ben ik ook wel een grote zeikerd als het om dat soort dingen gaat :mrgreen:
en soms heb je gewoon pech..

Thanks voor je antwoord.

Failsafe staat idd ingesteld, geen zin om mijzelf/iemand/iets pijn te doen :-)

De heli is 2 maanden oud, dus door de leeftijd kan het niet zijn. Feit is wel dat ik recent mijn eerste crash heb mogen incasseren. Heb toen alles wel nagekeken, maar misschien idd niet nauwlettend genoeg (lesson learned). Ga het geheel vanavond nog eens goed bestuderen (gisteravond had ik er écht geen zin meer in), om te zien of ik de oorzaak kan vinden.

Los daarvan, als die esc idd niet standaard geluid maakt bij signaalverlies, wat raden jullie aan qua buzzers etc? Ik vind een en ander in de hobbywinkel in de buurt en bij hobbyking, maar lees regelmatig "niet compatibel met futaba".

Aangezien het een 450size heli is, heb ik niet té veel plaats om veel extraatjes te monteren, maar een buzzer MOET er nu op voordat ik opnieuw opstijg :(

gewoon niet over dat veld vliegen, zolang je nog niet zeker bent..
buzzer is niet echt standaard op een heli

je hebt volgens mij wel buzzers die op de ontvanger aangesloten kunnen worden, en reageren op een signaal van de ontvanger
je zou bv via een y kabel de buzzer op het throttle kanaal kunnen zetten, waardoor hij wanneer gas 0 is gaat piepen
dus ook als de fail safe inslaat

alleen dan piept hij dus ook met aansluiten en met naar het veld lopen. en tijdens een autorotatie.
maar misschien werkt hij ook op kanaal 7..

bijvoorbeeld:
http://www.4rc.nl/shop/#http://www.4rc.nl/shop/plane-finder-grasmais-pieper-p-2990.html

dit soort dingen zijn wel redelijk normaal op vliegtuigen..
graspiepers, maispiepers..

De ESC van Align (en waarschijnlijk doen meerdere, zo niet alle ESC's dat) gaan piepen als de puls wegvalt aan de ontvanger uitgang.

Echter..... ALLE PCM systemen, houden bij uitval van het zendersignaal de laatst correct ontvangen puls vast aan de uitgang, OF gaan naar fail-safe, en in dat geval is er OOK een puls (namelijk de vooraf door jou ingestelde) aanwezig op de uitgang. En dus gaat die vermaledijde ESC ook niet piepen

Met de meeste 35 MHz PPM ontvangers had dit gewerkt (maar er zijn ook PPM ontvangers met failsafe, en dan dus ook al niet meer), met 35 MHz PCM en 2.4 gieg ook niet dus.

Wat je zou kunnen doen is een schakelbare pieper op een vrij kanaal zetten, en dan de failsafe zodanig programmeren dat hij gaat piepen als het zendersignaal wegvalt.

Mischien zit er in moderne zenders een mogelijkheid om de puls weg te laten vallen aan de throttle uitgang, bij zenderuitval, dat weet ik niet. In dat geval zou het moeten kunnen werken om het model te lokaliseren door de zender uit te zetten.

Groet, Bert

de align esc doet dat als je de zender uitzet, dit na 30 seconden geen signaal.

2de punt 8 van pagina 1 van de manual

http://www.horizonhobby.com/pdf/AGNE35X-Manual.pdf

3887.png

;);););););););););););)

de align esc doet dat als je de zender uitzet, dit na 30 seconden geen signaal.

2de punt 8 van pagina 1 van de manual

http://www.horizonhobby.com/pdf/AGNE35X-Manual.pdf

En wat staat daar als laatste zin onder? This option will NOT work for PCM or low noise resistant PPM.....

En dat sluit dus alle 2.4 gieg setjes uit....

Als je RTFM zegt, moet je TFM wel zelf eerst goed R-en.... ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Groet, Bert

Die van mij deed het niet... Wel eens getest nl
Hij gaat gewoon in fail safe, dus stuurt de ontvanger nog een signaal.
Regelaar ziet blijkbaar geen verschil

nu kan het zijn dat mijn regelaar een beetje raar was, hij resette zichzelf zo af en toe ook wel eens..
Als je op een gegeven moment uit je hoofd de complete instelmenu's doorloopt, weet je dat het te vaak gebeurt ;-)

Die van mij deed het niet... Wel eens getest nl
Hij gaat gewoon in fail safe, dus stuurt de ontvanger nog een signaal.
Regelaar ziet blijkbaar geen verschil

Nee, waarom? het is gewoon een 1520 us signaal wat qua vorm niet afwijkt van wanneer er wél signaal ontvangen wordt....

nu kan het zijn dat mijn regelaar een beetje raar was, hij resette zichzelf zo af en toe ook wel eens..
Als je op een gegeven moment uit je hoofd de complete instelmenu's doorloopt, weet je dat het te vaak gebeurt ;-)

Nee.... niet raar... een heel enkele keer doen/deden die Align ESC's dat.
Waar dat aan ligt weet ik niet, want alle drie deden ze dat bij mij in het begin, de laatste anderhalf jaar is het niet meer voorgekomen, bij geen van drieën. Het gekke was, dat het tussen vluchten door gebeurde.
Als het nu na 6 maanden stilstand gebeurt, kan ik me voorstellen dat het condensatortje wat het geheugen onder houd, leeg raakt, maar tussen twee vluchten door????

Ik had wel om die reden op alle heli's een klein stickertje met 1-2-1-3-2 er op, en onbewust let ik op de piepjes bij initialiseren....

Groet, Bert

Pieper kopen, op kan 7, 8 of hoger, failsafe in de stand pieper aan en lekker vliegen met uit, tenzij je indruk wil maken met een hoop lawaai;)
De piep uit de esc komt doorgaans uit de motor en is afhankelijk van de stand van de magneten t o v de stator en niet erg geschikt hier voor.
Groet Johan

Haha strak plan! Anyway, ga es horen om toch zo'n graanbieper te kopen. De kans is klein dat ik iets soortgelijks ga meemaken, maar de stress die ik had, wil ik niet opnieuw meemaken. Baat het niet...

Anyway, thx voor jullie replies!

Back