Align 430xl bearing failure

Gister een nieuwe motor geplaatst align 430xl
Meteen na het opstarten loopt de motor vast, muurvast.
Motor losgemaakt en met de hand proberen te draaien, na vele pogingen schoot te motor los.
Hoorde al een vreemd geluid. Nogmaals aan de ESC gehangen en opgestart.
De metallieke splinters vlogen uit de motor vandaag.

Is dit wat ze noemen een " Bearing failure" ?

Het betreft hier een splinternieuwe motor, op het net lees ik wel meer problemen met de 430xl.
Iemand ervaring hiermee?

Ik heb nog een 430xl liggen, maar ik vertrouw ze meteen niet meer.

Iemand een tip voor een ander merk motor? betere kwaliteit?

Ik zit te denken aan een scorpion 222-8

Laatst bewerkt:
Een nieuwe motor, waarbij dit meteen voorkomt?

Dat lijkt mij eerder een punt schroef in de motor..
Een lager moet wel eerst wat uren voor zijn rekening genomen voor deze in elkaar kan lopen
oftewel, dit kan gewoon niet gebeuren in de eerste keer optoeren

Align motoren zijn wel eens wat berucht ivm met voortijdig stoppende lagers
maar dit is doorgaans toch wel na een zeer stevig aantal vlieguren
Gemiddeld hebben ze het best goed voor elkaar, iig degene die ik heb zijn nog goed
De ene die ik aan de kant heb gelegd, was al 3 jaar oud en echt helemaal versleten (dan mag het wel eens een keer)
Een bearing failure is wat het is, een lager wat stopt. te zien aan overmatige trillingen, of als het al echt heel erg is en je al meerdere uren met een kapot lager gevlogen hebt, kan het volledig uit elkaar spetteren.

Punten voor jou om te checken:
- bel je leverancier, leg je probleem voor. Als er idd iets in de motor zit en jij mist 100% zeker geen schroeven, kan het gewoon een garantiegevalletje zijn

- als je leverancier meteen zegt dat het absoluut geen garantie is (wat me stug lijkt, maar kan altijd), kun je hem eens uit elkaar halen om te zien waar de staalsplinters vandaan komen.
Meestal kwestie van een imbusje lossen, een ringetje verwijderen en het spul komt zo uit elkaar.

- Let nu op losliggende magneten, grote gaten in de magneten (oftewel, zijn ze in contact geweest met iets hards, bv een schroefje).
Als 2e naar de lagers, als er staalsplinters uit komen zou de retainer, oftewel de zijkant/ring in de lager welke de balletjes op zn plek houdt compleet weg moeten zijn.

In het geval van losliggende magneten, garantiegevalletje. kun je nu ook aantonen bij de leverancier.
in het geval van schroef, dan natuurlijk niet.
zijn de lagers total los, garantie. Dit mag niet bij een nieuwe motor, zelfs niet bij een 5 eur chinees ding (al verwacht je het dan eerder)

PS: als je nog eens zoiets hebt, NOOIT aan je regelaar hangen!!!!!!
een regelaar kan ontzettend slecht tegen motoren die hij niet rond kan krijgen. Al hou je de gasstick maar op 10% gas, als de motor niet rond gaat heb je kans op vlammen uit de regelaar..
Vraag me niet hoe ik dat weet btw :mrgreen:

ik heb de 430 XL ook gevlogen. Probleemloos over de 400 vluchten!!!!

Dus misschien een maandagmorgen model??? Ik zou hem terugbrengen voor garantie.

Waar heb je hem gekocht?

... Nogmaals aan de ESC gehangen en opgestart. ...
NOOIT meer doen. Motor verwijderen en kijken, handmatig draaien, voelen.

... Is dit wat ze noemen een " Bearing failure" ...
Uit jouw verhaal word nog niet duidelijke waar de splinters vandaan komen, ik durf/wil het (nog) geen lagerprobleem te noemen hier. Bovendien, een lager gaat beschaafder kapot dan wat bij jou gebeurd is. Kun je zien waar de splintes vandaan komen?

Zou het kunnen zijn dat je ergens te lange schroeven hebt gebruikt?

@ Student, bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord :yes:

( uiteraard andere reaguurders ook bedankt :p)

Het is mij niet gelukt de motor uit elkaar te halen, geen idee ook waar ik zou moeten beginnen.

Maar ik weet zo goed als zeker waar het probleem vandaan komt.
Het boutje/inbusje dat de pinion op de motorshaft houdt, zag ik in de bovenkant van de motor zitten :Fade-color
Waarschijnlijk met het wisselen van de pinion per ongeluk in de motor terecht gekomen.

Een andere vraag, ik lees veel over het "smeren"van de lagers. Scorpion geeft het advies dit om de 10 vluchten te doen. Ik heb echter geen idee hoe dit moet? Kan de 430xl nergens openmaken

Als ik splinters lees, verwacht ik net als Herman hierboven ook eerder de resten van een magneet (keramiek) dan van een kogellager (staal).

Innov8tiveDesigns.com
-> New howto videos

1. How to oil bearings
  2. How to remove a stuck bearing
  3. How to exchange a bearing

Allen bedankt voor de reacties

Conclusies

- Motor probleem eigenschuld ( mini inbuschroefje is de boosdoener)
- 430xl uitelkaar halen gaat m niet worden, teveel gedoe

Vragen
- Gevaho geeft aan de lagers niet te olieën, waarom geeft scorpion dan wel het advies voor zijn motoren?
- Klopt he tdadt er maar 2 lagers in de motor zitten?
- Wat zijn kwalitatief de betere motoren? Scorpion & Hyperion?

Hyperion schijnt bijna idem te zijn als scorpion, alleen schijnt hyperion betere lagers te hebben.

Zowieso zijn beide goede motoren.

en brushless motoren hebben idd maar 2 lagers. boven en onder, meer is ook niet nodig. de beweging komt uit de spoelen en magneten, dus verder is er geen contact tussen de motoras en de behuizing.

Qua smeren
Een lager heeft af fabriek in principe een lading vet meegekregen om zijn levensduur mee uit te zingen
en dan hebben we het nog steeds over erg lang 50.000 toeren draaien oid.
in principe zou je ze dus helemaal niet hoeven smeren.

Maar dat is in principe.
Mijn 430 xl heb ik over heel zijn looptijd (3 jaar regelmatig vliegen) misschien een keer of 10 een drup gegeven.
En dan nog is de vraag wat voor nut het heeft, je smeert dan doorgaans alleen het voorste lager, het achterste lager kom je niet bij..
En dat drupje slingert er bij 500 rpm al uit, dus laat staan als we 3500 kv * 11.1 toeren gaan draaien.

wat ik meestal smeer, en dan nog steeds een drup in de 10 of 20 vliegdagen, is de swash, en dan met name het binnenlager wat over de hoofdas heen schuift
wel proberen een vuilafstotende olie te pakken hier, een beetje stof wat blijft plakken en je hebt meer schade gedaan dan goed door te smeren.
En de tail pitch slider, op dezelfde manier.

en de rest een beetje op gevoel. Komt niet zo kritisch
mn trex 600 hoef ik helemaal niet te smeren, die smeert zichzelf (in ieder geval, sinds ik op zn kop probeer te vliegen, is alles een stuk vetter dan ik het zelf zou willen hebben :mrgreen:)

En waarom scorpion alsnog dat advies geeft..
als ze geen frequentie geven (hoeveelheid olie erop in de ... uur looptijd) zou ik me er niet al te druk om maken
Zoals gezegd, een beetje smeren is op zich wel goed, zolang je maar geen liters tegelijk erdoor gaat gooien.
De theorie voor een goed lager gaat hier nog steeds op, en teveel smeren spoelt het originele vet uit het lager (en dat wil je dus niet)

ik ken piloten met scorpion motoren die ze nooit voorzien van olie en die gaan als een raket.

De nieuwste scorpions hebben betere lagers als voorheen en zoals eerder gezelgd olie er in doen spoelt het vet uit de lagers en gaan ze nog eerder stuk. Gewoon vliegen en tijdig vervangen is mijn advies.

Hyperion motoren en regelaars met een 's' in typenummer worden door Scorpion gemaakt. NipponDave/Aircraft-World/David Radford schrijft e.e.a. over Hyperion/Scorpion over:
New hyperion motors?? - Page 23 - RC Groups

Hoe lang blijft vet in een warm kogellager zitten? En verkeerde olie kan vet uit het lager spoelen. Dat schrijft Pontus Claesson (helivlieger en e-motor bouwer) works for SKF bearings:
How does part quality affect motor performance.. - RC Groups

SKF zelf over smering

1. Lubrication I - SKF
  2. Lubrication II - SKF
  3. Lubrication III - SKF

Methode voor smeren met vet
Oiling Motor - Page 2 - RC Groups

Scorpion heeft paar jaar geleden een batch slechte/imitatie lagers gehad, gen**id door een leverancier.

Some manufacturers add a third bearing to prevent shaft flexing from happening at high rpm's. E.g. the Kontronik 'Kora' and 'Pyro' series, the Torcman 'Triton' series, the Plettenberg Orbit, Xtra, Terminator(2huge, 3, 4?) and Predator(2huge, 3, 4?) series and a number of Scorpion motors.

pyro_gross.jpg
tm350-28triton_ov.jpg

Xtra_30_Evo.gif
40mmKit.jpg

Back