Align 700 Clutch liner - Koppeling lint: Nergens te vinden

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Ralphie, 3 jan 2019.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Rhoon
    Hoi Allemaal,

    Ik ben op zoek naar de koppeling lintjes welke in de Clucth-bell geplakt moeten worden.
    Vorig jaar heb ik een nieuwe complete koppeling assembly laten zetten bij RC Heliparts.
    En binnen een jaar is de koppeling al een stuk minder.
    Blijkbaar slijt het veel harder dan bij de 600N.

    Nu wil ik dan niet de hele bell gaan vervangen, maar alleen de liner (het lint).
    Align HA7040 is het onderdeel nummer.
    Maar ik kan die nergens vinden.

    Iemand een idee of er een alternatief is hiervoor?
    groeten,
    Ralph
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt koppelingsvoering vrij simpel maken uit gladde kurkfineer. Niet dat korrelige geperste spul wat je in wijnkurken of laminaatvloeren vind, maar gewoon gladde kurk.
    Laagje van 1 mm dik, ingelijmd met UHU Plus zou het aardig lang vol moeten houden. Heb dat ooit gedaan met een oude MFA sport 500 en dat heeft het jaren volgehouden.

    Gladde kurk word (of in elk geval WERD) ook in motorfietsen toegepast als voering voor koppelingsplaten.

    Destijds sneed ik het gewoon van de onderkant van kurken onderzettertjes (de bovenkant was van geperste kurk korrels, de onderkant van gladde kurkfineer).

    Als de koppelingsschoenen goed glad belopen zijn, wil simpel karton het ook nog best wel eens een tijdje volhouden. Niet zo goed als kurk, maar voor nood kan het een optie zijn.
     
  3. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Rhoon
    Kurk... das wel byzonder.
    Eens kijken of ik het ergens kan vinden. En dan moet het precies goed 1mm dik gesneden worden.

    Als de koppeling "te goed" pakt tijdens het starten dan krijg je echt een flinke tik van de bladeholders denk ik.
    Dus starten en snel eraf trekken :)

    Wel raar dat die dingen nergens op voorraad zijn, er zijn toch nog zoveel mensen die nitro vliegen eigenlijk.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.632
    Locatie:
    Nootdorp
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... is (was) een tamelijk gebruikelijk voering materiaal voor zover ik begrepen heb.
    Leer (als in "dooie beesten vel") zou ook moeten werken.

    Wat van belang is, en dat kun je in die link van Rheli lezen, is dat er hooguit een paar tiende mm ruimte is tussen koppeling en voering, bij stilstaand systeem.
     
  6. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Rhoon
    Ik heb die clutch liner besteld bij erc. Gelijk 4 stuks.
    Kan ik voorlopig wel mee vooruit. Thanks heren.

    De tekst dat hoort bij de liners heb ik hier gekopieerd voor de lezers:
    -------------------------------

    Why do i need aftermarket material?
    The material used in today systems as Align, and others is very thin, around 0.8-1mm.

    After seen a lot of clutches broken in the air, we came with aftermarket material.
    The main reason for those breaking clutches is the distance between the clutch and the material.
    Example, the diameter of clutch( metal ) is 53mm, and the liner installed is 54. 1mm is free space allow the clutch to expand.
    Every technical person knows that the material which clutch made from is spring metal which expand with turning, but it is very limited, and can expand to 0.3-0.5mm if more space exist, the clutch risk to break.

    So if you need to change the liner, use thicker material and do the following:

    Measure the clutch and the clutch bell, lets assume the clutch is 53mm, and the bell is 56.
    If you put 1mm, it will be 54mm, so 1mm too much space- risk to break.
    If you use 1.5mm, its better, however the clutch will be tight to insert,
    In this case prepare the liner, and put manually into the clutch bell, if the clutch doesn’t go inside, please take it out and with the help of sandpaper 80-120, sand little for all the length and do the fit again.
    You need to come to the point when the clutch will enter with a little force, and will show like it turns not easy.. but still turns. At this stage, glue all and make the fit test, if needed, sand the material inside the bell .

    The result- after you start the heli first time, the clutch will show difficulty to turn, but after 2-3 flight it will “find it way” and it will have perfect fit. And it will last for very long time.
    ------------------------------
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.632
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooi !!
     

Deel Deze Pagina