Align Governor

Hallo heli piloten!

Ik heb een futaba 10CG zender en een align governor voor mijn rex 700.

Nu heb ik alles netjes geïnstalleerd, alleen kan ik niet mijn juiste headspeed instellen voor mijn idle 1 en 2.

in de handleiding staat namelijk een schema van de governor, waarin de atv waardes staan die je in moet stellen voor een bepaald toerental.

Nu is het zo dat ik voor Idle 1 een toerental wil hebben van ongeveer 1500. In de manual staat nu dat ik dan een ATV waarde van 40% moet instellen. MAAR....... als ik dat doe dan ziet mijn governor dit signaal als OFF.?? Als ik in mijn zender kijk onder kanaal 7, zie ik dan een negatieve waarde staan waardoor de gov. dit ziet als OFF.
Pas als ik boven de 50% kom ziet hij dit als ON.

Nu is mijn vraag welk percentage moet ik nu hebben voor 1500 rpm in Idle1 en 1900 rpm in Idle 2.

Wie kan mij dit even vertellen?

Groeten Mark

De Align governor werkt alleen 1 kant op
Voorbeeld:
Bij een schaaal van -100 tot +100
-100 tot 0 is uit
0 tot 100 is aan/governing

Als jouw schaal van 0-100 gaat
0-50 uit
50-100 = aan
Wil jij 40% ATV volgens de handleiding?
dat vertaald dus naar 70% in jouw zender.

P.S.
Werkt hij precies andersom? Inverteer kanaal van de Gyro Gain (indien gewenst).

Laatst bewerkt:
Thanks Walter,

Hoe kom jij aan die berekening?

Als ik volgens de manual, laten we zeggen 1500 toeren headspeed wil hebben moet ik een ATV waarde van plus minus 40% hebben.

Mijn 50% in de zender is het 0 punt.
Wat ik me dan eigenlijk afvraag Walter, wat heb jij met die andere 20% gedaan.
Ik heb de manual nu niet bij de hand, maar is t toevallig zo dat hij onder die 20% ook uit is?
En Idle 2....zou ik dan rond de 80% moeten zitten??

Als ik zo een toerenteller zou hebben ging t allemaal een stuk makkelijker:mrgreen:. Maar die heb ik niet........nog niet.

Als het goed is heb je ook een GOV menu. Werkt precies hetzelfde dan als je gyro. Hoef je niet te rotzooien met verschillende ATV's.

Hoe kom jij aan die berekening?

Als ik volgens de manual, laten we zeggen 1500 toeren headspeed wil hebben moet ik een ATV waarde van plus minus 40% hebben.

Mijn 50% in de zender is het 0 punt.
Wat ik me dan eigenlijk afvraag Walter, wat heb jij met die andere 20% gedaan.

als 50 = 0, en 100 = 100 is, is 70 = 40 :mrgreen:
waarbij waarde 1 de waarde in de zender
is en waarde 2 de waarde die de gov gebruikt

Voorbeeld van waardes:

50 = 0
51 = 2
52 = 4
53 = 6
54 = 8
55 = 10
60 = 20
70 = 40
80 = 60
90 = 80
100 = 100

Success

Ja logisch! Nu ik t zie. haha.
Bedankt Damige.

Nu kan ik mijn idle ups instellen met de toeren die ik wil.
Hoef ik niet meer te gissen.

@Barrrrtt. Heb ik ook een governor menu, alleen de manual spreekt over de atv waardes. Maakt in dit geval niks uit, want in het governor menu stel je eigenlijk de end points af. eigenlijk dan he:rolleyes: met de verschillende vliegmodussens schakel je dus in principe over naar een andere ATV(end point) waarde.

ALLEMAAL BEDANKT!!!
Scheelt mij weer een toerental meter.

Ik heb hetzelfde probleem.nu is het voor mij de eerste keer dat ik een governer wil installeren,maar nu snap ik er helemaal niks meer van.
Ik kan de atv niet eens vinden in m'n ff10. :-)
Zou iemand het mij stap voor stap willen proberen uit te leggen.
Alvast bedankt.

Mvg.Eric

Hallo Happy spica,

ATV is hetzelfde als end-point. Dit kun je namelijk wel vinden in je FF10 in je basic menu.
Ik heb de end-points van ch7 (signaal kabel van je governor) gewoon op 100/100 staan en dan kun je met behulp van je governor menu kun je dan per vliegmodus (idle 1, 2,3 en throttle hold) apart afstellen.

Nu is het zo dat je governor alleen aan gaat als je positieve signaal input geeft. Moet je even in je servo menu kijken.
Bij mij is het zo alles wat ik in het gov-menu boven de 50% instel pakt hij op als positief signaal. Als dit bij jou anders is moet je ch7 inverteren.

Nu heeft Damige een zeer mooi prachtig tabelletje gemaakt, zie eerdere post, waarin je af kunt lezen welke waardes overeenkomen met wat ze opgeven in de manual van align.

Dit is mijn setup ongeveer.

Vliegmodus normaal ---> governor off, geef hier een negatieve waarde op. dus iets onder de 50%.

Idle 1 ------> heb ik ongeveer op 1500 rpm dus ongeveer 70%
Idle 2------> ongeveer 1900rpm dus ongeveer 80%
Throttle hold ---> Governor off dus onder de 50%.

ik hoop dat je er iets aan hebt.
groeten Mark

PS: vergeet niet de servo limit te leren in de governor.
Throttle stick helemaal naar beneden, knopje van de gov 3s ingedrukt houden en dan de throttle stick helemaal naar boven. !!heel belangrijk!!

Laatst bewerkt:
Back