Align GP780 wie heeft tips?

• Topicstarter Topicstarter hoogvlieger
  • Startdatum Startdatum
H

hoogvlieger

Guest
Hallo allemaal,

zoals de titel al aangeeft, zoek ik iemand die bekend is met de GP780 gyro van Align.

na wat vliegen zonder tailgyro (écht lastig te vliegen, maar erg leuk!) op m'n 450 sport v2, heb ik toch besloten de gyro in te bouwen om het wat makkelijker te maken.
de bouwbeschrijving (in engels en chinees/japans) geeft geen duidelijke indicatie van aansluiten of wat dan ook...
het enige wat ik eruit opmaak, is dat het ding via de zender word ingesteld, en dat ie naast het standaard stekkertje voor de ''rudder'' een geel snoertje heeft voor het invoeren van instellingen...

de gyro:
IMG_6531.jpg

Groet,
Hoogvlieger

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb wel wat tips voor je.

Voor het instellen gewoon de Align handleiding volgen.

Zorg dat je de kabels spannings vrij monteerd en laat een centimeter of vier na de gyro vrij voor je hem bijv vast zet met een tywrap.
Gebruik ivm trillingen bij voorkeur een spartan montage set met metalen plaatje.

eerst dikke foam, dan de metalen plaat dan gyro met de dunne tape vastzetten

Gyrotape set met metalen trilling dempend plaatje Spartan [SRC-VKIT] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

De stekker met 3 aansluitingen gaat in je rudderkanaal, die met 1 aansluiting in je gyro sens aansluiting. De tailservo gaat direct in de vrij poort van de gyro.

Hier een duidelijke manual;

http://ms.align.com.tw/mpeg/manuals/electric_equipment/GP780+DS620_en.pdf

Zorg dat je eerst de servo frequentie controleerd/instelt voor jouw servo, verkeerde setting kan je servo uitfikken!!!!

En uiteraard een snelle tailservo er achter.

Setup video (is van de 750 maar de 780 is hetzelfde)

Tanks :D!!!

maar waarom met een tywrap vastzetten als het schuim van de dubbelzijdige tape de trillingen moet verminderen?
met een tywrap breng je de trillingen toch over?

het enige wat me in de manual (en het filmpje) opvalt, is hoe de gyro in de heli is geplaatst...

in de manual moet ie met de stekkerzijde van de rotor as afwijzen en uit de buurt van de ESC, in het filmpje is dat andersom, en in de bouwhandleiding
moet ie ondersteboven aan het plastic gyro steunplaatje worden geplakt...

bij de weg, de heli waar ie inkomt is een Align T-rex 450 sport v2

groet,
Hoogvlieger

Ik bedoel niet de gyro met tywrap vastzetten maar de kabels, pas na een cm of 4 na de gyro!!!

Verder monteer de gyro op de gyro tray tussen het frame, hoe maakt niet uit ligt aan jezelf hoe je je ontvanger hebt gemonteerd en hoe de rest van je kabels lopen.

zoek ff anders met google naar wat afbeeldingen van de 450 sport , kom je verschillende moglijkheden tegen.

hij zit er nu... als het weer meezit eens proberen...

wat je schreef over de ontvanger... mag die niet te dicht in de buurt zitten?

hij zit er nu... als het weer meezit eens proberen...

wat je schreef over de ontvanger... mag die niet te dicht in de buurt zitten?

Als je met 2,4 Ghz vliegt zou ik me daar geen zorgen om maken. Dus ik zou zo alles monteren wat het makkelijkste is met bekabelen.

Een gyro en een ontvanger zijn beide gevoelig op storing.
Stroom door een draadje creeert een magnetisch veld, waardoor storing op kan treden.

Daarom gyro en ontvanger een stukkie uit elkaar zetten

Verder, een gyro, de 780, pakt rotatie tov van zijn bodemplaat, en wel over die as.
Dus maakt het geen fluit uit of je de gyro op de staart, op een meter of op 2 meter van de rotor zet, rotoatie is rotatie.
Daarim maakt het ook niet uit of je de gyro met de draden naar voren, achter, of 45 graden gedraait installeerd. Ook op zijn kop geen punt.

Als het bodemvlak maar goed staat tov de as die je gecorrigeerd wilt hebben

@Student:

hoe ver moeten die twee dan ongeveer bij elkaar vandaan liggen?

in de bouwbeschrijving van m'n heli moeten ze bij elkaar op één plankie:
full

het blauwe kruis markeerd de huidige plaats van de RX :)

de situatie in real, helaas kon ik de camera niet scherp krijgen voor deze close up.
de RX2801-Pro ontvanger paste niet in het frame (zoals beschreven in de bouw manual), dus deze foto ter verduidelijking:
full

groet,
Hoogvlieger

Op zich zit het best zo
Carbon geleid ook, dit is op zich ook een afscheiding

ja kan de ontvanger ook gewoon in het frame op de bodemplaat zetten. Ben je al die kabels mooi kwijt in het frame.
Dus dan zit ie voor de gyro. Ik heb zo een sport van een vliegmaat gebouwd.

En waarom zou je het niet gewoon zo doen als in de manual? Als het echt zou gaan storen zou Aling het dan zo in manual zetten?????

@Gevaho: bedankt voor de tip, maar een paar postings terug schreef ik al dat de RX niet in het frame past.....:-|

geen punt verder, het machientje heeft enkel wat trammelant gehad met een pitch-arm van de rotorkop...
gelukkig bij de landing, heb 'm nog eens nagezien, en hopelijk morgen weer vliegen voor afstelling van de curves ;)

@gevaho: bedankt voor de tip, maar een paar postings terug schreef ik al dat de RX niet in het frame past.....:-|

geen punt verder, het machientje heeft enkel wat trammelant gehad met een pitch-arm van de rotorkop...
gelukkig bij de landing, heb 'm nog eens nagezien, en hopelijk morgen weer vliegen voor afstelling van de curves ;)

Ik had ook het probleem dat de RX niet in het frame paste (ok is wel een 250 dus net iets kleiner:D) maar heb het zo opgelost, Op mijn 500 zit trouwens de 780 op de acc.tray en de ontvanger op de bodemplaat.

Voor de bevestiging kunnen verschillende mogelijkheden of met dun dubbel tape of zoals andere beschreven met metalen plaatje. Is ook klein beetje afhankelijk van de trillingen welke je hebt. Wanneer geen trilllingen kan hij gewoon met het dunne tape wat er wordt bijgeleverd. Zowel op 250 als 500 was dat voldoende.

gr,
DD

full

full

Back