Align Trex 100x draait voortdurend rond as

Hallo allemaal

Ik heb sinds kort via 2dehands een Trex 100 gekocht

Toen ik wou vliegen, draait de heli voortdurend rondjes, rond zijn as.

De achterste schroef beweegt en als ik meer of minder draai, past deze zich aan wat volgens mij normaal is

Ik weet dus niet wat mijn probleem is

Groetjes
Tanos

Heb je al geprobeerd de bladen van de staart er andersom op te doen dus of met de letters naar de motor?

Bedankt voor uw reactie ! :

Neen, maar zou dit verschil maken ?
Als de letters naar de motor moeten gedraaid zitten, is het niet zoals in het begin en zal het volgens mij zeker niet werken

Groetjes

he je hoeft het niet te proberen maar dan snap ik je vraag ook niet want de letters zitten echt origineel wel naar de motor toe, je vraagt wat het kan zijn en jij zegt dat ze dus de andere kant op zitten, nou dat is dus ook waarschijnlijk waarom hij gaat draaien. Kijken of de ronde kant aan dat blad vooraan zit als rotor gaat draaien
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan maar 2 redenen verzinnen waarom hij om z'n as tolt.

1. De tailmotor doet niet mee
2. De tailmotor draait de verkeerde kant op

Heb je al geprobeerd de bladen van de staart er andersom op te doen dus of met de letters naar de motor?
Voor richting van de werking heeft dit geen invloed. Een rechts(links)draaiende /linker schroef/prop blijft altijd een rechts (links) schroef. Verkeerde montage kan wel invloed hebben op effectiviteit van de bladen, vooral wanneer het blad een a-symetrisch profiel heeft.

Dus, hoe moet de staartmotor draaien? Hoofrotor loopt rechtsom, neus wil naar links, staart naar links duwen om dat te compenseren, staartrotorwind naar rechts blazen. En vervolgens weet ik het niet meer, kan niet goed zien of staartrotor links of rechtsdraaiende spoed heeft. Ik neig naar linksdraaiende spoed. Dan moet motor van rechts bekeken tegen de klok in draaien, en zit staartrotor verkeerd (minder effectief).

Voel eens welke kant de staartrotor-wash/wind blaast, naar links of naar rechts?

volgens mij zitten de staart bladen toch echt verkeerd om

de dikke kant moet na de neus wijzen als het blad na onder wijst
en staart moet tegen de klok in draaien

Da's de goeie kant....

Welke kant draait hij om? linksom?

Dan moet je eens uitzoeken of de staartrotor niet slipt over de as. Dat heb ik gehad met een Solo Pro, duurde heel lang voor ik daar achter was....
Kun je oplossen met een beetje borgmiddel, of een héél klein drupje secondenlijm. Niet te veel want dan krijg je hem er nooit meer af....

Groet, Bert

Voor richting van de werking heeft dit geen invloed. Een rechts(links)draaiende /linker schroef/prop blijft altijd een rechts (links) schroef. Verkeerde montage kan wel invloed hebben op effectiviteit van de bladen, vooral wanneer het blad een a-symetrisch profiel heeft.

Dus, hoe moet de staartmotor draaien? Hoofrotor loopt rechtsom, neus wil naar links, staart naar links duwen om dat te compenseren, staartrotorwind naar rechts blazen. En vervolgens weet ik het niet meer, kan niet goed zien of staartrotor links of rechtsdraaiende spoed heeft. Ik neig naar linksdraaiende spoed. Dan moet motor van rechts bekeken tegen de klok in draaien, en zit staartrotor verkeerd (minder effectief).

Voel eens welke kant de staartrotor-wash/wind blaast, naar links of naar rechts?

Ben het vaak eens met je Ron, echter nu niet helemaal ik heb er zelf 1 en zal morgen een filmpje plaatsen dat als ik de blaadjes er andersom op doe dat hij toch echt gaat tollen, dit komt door de vorm van de blaadjes.

En het lijkt net of op die van de TS niet de originele bladen zitten en met een andere vorm en maat misschien dat dit ook wel eens het probleem zou kunnen zijn(nogmaals slecht te zien). ook het motortje kan natuurlijk op zijn blijft brushed. en lijkt net alsof ze toch anders om moeten(maar dit kan ook vertekening op het scherm zijn) want lijkt net of de bolling aan de voorkant zit en die moet achter

filmpje gaat volgen
tdr3.jpg

vxc1.jpg

aj1t.jpg

Laatst bewerkt:
.. dat als ik de blaadjes er andersom op doe dat hij toch echt gaat tollen, dit komt door de vorm van de blaadjes. ...
Ik zeg hetzelfde als jij David, door de vorm/profiel van het blad, zal de ene montage veel minder effectief zijn dan de andere, waardoor hij kan gaan tollen. Monteer maar eens een vliegtuigprop andersom (bolle kant hoort naar voren, vlakke/holle kant naar achteren, regelmatig een draadje op MBF waarbij dat over het hoofd is gezien), vliegtuig is niet meer vooruit te branden maar wil nog steeds naar voren. De werkingsrichting is niet veranderd.

ja dacht ik al wel dat we het zelfde bedoelde :Dmaar als ik naar zijn bolling in de bladen kijk zit die bolling bij mij aan de achterkant en bij hem aan de voorkant, maar nogmaals dit kan ook vertekening op de foto zijn.

En ik had het in het begin ook dat hij tolde tot ik het rotor blaadje er omgekeerd op deed

filmpje toegevoegd (is niet beste filmpje maar geeft wel goed beeld hoop ik wat ik bedoel)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties

Ik heb het blad vanachter omgewisseld & zal deze middag kijken of hij perfect vliegt.

Groetjes & nogmaals bedankt !

Back