Align TRex 450L Rolt naar rechts in idle up 1 90%

Mannen

Mijn Align Trex450L hoovert in normal mode (70% throttle) stabiel, kan de sticks loslaten en dan hangt ie daar, maar als ik idle up 1 selecteer dan begint ie spontaan naar rechts te rollen, Ik moet dan bewust tegen sturen naar links of hij crasht, het is zeer duidelijk, niet zomaar een beetje driften ofzo, terug naar normal mode en het is weg.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

Er zit een spektrum AR7200BX gyro op, deze is gekleefd met 3M tape
3s batterij
DX6i spektrum zender.

Alvast bedankt voor jullie tips !

Groeten

Yves

Even een update, via google net dit gevonden, toch maar even nakijken.

A fine intense vibration later isolated to 0.1 gm imbalance in the tail blades leads to induction of an uncommanded right roll see during hover tests. Once the imbalance was corrected, the vibration was significantly dampened and the issue resolved.

Er is zelfs al een term voor : "Beastx Right Roll of Death" ... door vibraties in de staart of elders.

Nog slachtoffers ?

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dat bij alle stabilisatie systemen zo.
Niet alleen beast.

Op een gegeven moment komen de trillingen in de heli op de eigen frequentie van de unit. En dan krijg je gerommel...
Trillingen gaan dan zodanig dat de unit denkt dat de heli rechtsaf gaat, en dus links tegenstuurt.

Of andersom.

Oplossing.
Ander tape onder je unit.
Controleer of de unit het frame niet raakt, ook niet via draden die tussen frame en unit geduwd zijn
Balanceer je staartbladen, staart veroorzaakt hoogfrequente trilling (vaak oorzaak voor dit soort dingen)

Met voldoende trilling krijg je iedere unit aan de wandel.
Ik had op een gegeven moment mijn trex 600 van ontsteking voorzien, waardoor de motor nogal anders ging lopen.
Toen moest ik dus ook continu corrigeren...
Ik heb dat toen opgelost door de sensor te verplaatsen. Die zat op de hub van de staart,maar daar zit ook de overbrenging van de torque tube in. Hoop trilling in dat punt.
Aan de voorkant van de heli had ie daar geen last van. Toch op een hoger toerental begon het weer...
Toen 10 gram lood op de sensor geplakt. Meer massa zal ook minder snel mee bewegen. Toen was het helemaal over.

Student

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag.

De staartbladen hebben een tijd geleden wel de grond geraakt waardoor ik de tandwielen onder de Beastx heb moeten vervangen ...

Update volgt

Staartbladen..
Kromme bladas in de staart
Tt tandwielen niet helemaal lekker.. En daar zet je meestal je gyro bovenop.
Tt lagers in de buis niet lekker, resonantie in de buis

En natuurlijk tape. De echte gyrotape blijft het beste..

ik heb een Blade 500 X gecrasht naar vibraties (frame gebroken) met een Beast-X
en een Gaui NX4 met v-Bar naar vibraties (koppeling gebroken)

dus vibraties doe dat wel,
als je de heli nog kan redden, als die kantelt, respect,
maar bij mij was het veel te snel, hij deed een supersnelle rol op 1 m hoogte en knallte met de staart op de grond,
de tweede heli was gewoon onbestuurbaar, dat zag je ook aan de servo's, die helemaal tot aan het eind gedraaid waren

kleine vibraties slikt een goede v-Bar, zo als die bij een nitro heli .

Back