Tommy,
Probeer de dingen even los van elkaar te zien.
Er zijn in een heli veel dingen die "gevoelig" kunnen zijn.
- aileron elevator correcties
- staart correcties
- pitch, dus omhoog/omlaag met de heli
- motor zelf
Als je iets roept over een gyro, denk ik persoonlijk aan de staart. maar ik vermoed dat je de aileron/elevator correcties bedoeld.
Wat me even opvalt: haal eerst even echte helibrandstof.
volgens mij ben je nu auto brandstof aan het opmengen. wat weer kan zorgen voor afwijkende mengsels.
afwijkende mengsels zorgen weer voor (grote) veranderingen aan de mengschroef. en juist die wil je niet teveel aan zitten.
je hebt nu 25% nitro..
dat is misschien stevig aan de enthousiaste kant.
een trex 600 op een os.55 vliegt normaal met 10 a 15% al vrij actief.
jij hebt meer cilinderinhoud, dus zou jouw motor met minder nitro RUIM voldoende moeten hebben.
tweede:
Je moet in het achterhoofd houden dat je iets hebt gedaan, wat niet standaard is.
je hebt waarschijnlijk framedelen verzaagd, vervangen, verstevigd.
oftewel, het hele frame is stijver/minder stijf.
daarbij heb je een motor geplaatst met een compleet ander gedrag dan een 7,5 tot 10 cc.
Dus.. meer kans of trillingsgereleteerde problemen, en stabilisatie kan daar bij hoogfrequent niet goed tegen.
Er is dus een verschrikkelijk grote kans, dat de trillingen van de motor je stabilisatie over de nek helpen.
Welke stabilisatie gebruik je?
Ik heb dit ook gehad nl toen ik mijn os 55 met een vonkontsteking uitruste.
de motor ging heel anders lopen, wat minder vlak. de losse ontploffingen waren beter merkbaar.
bij opstijgen trok de heli heel stevig naar links.
en was erg gevoelig.
ik heb toen de sensor van de vbar op een ander schuimpje geplakt.
toen was hij nog steeds erg gevoelig, maar trok niet meer naar links.
daarna nog veel geprobeerd. werkte niet.
op het laatst de sensor van de staartboom verhuist naar de sensorplaat aan de voorkant van de heli.
met een dik schuimpje, stalen plaat, en weer een dik schuimpje.
sindsdien vliegt hij weer zoals het hoort.
derde.
ik weet niet of je een tachometer hebt?
je moet echt even opmeten hoe hard de kop werkelijk draait.
boven de 2500 toeren ga je boven de specificaties uit.. in veel gevallen.
veel 600 koppen zitten op dat toerental. veel bladen ook.
1900 toeren is zat om actief te vliegen. zet er 2200 op, en hij wordt al erg enthousiast.
2500 wordt je vanzelf bang van. 3000 en het ontploft.
jij moet het niet zoeken in meer toeren. toeren gebruik je als de motor het niet trekt.
Door jouw grotere motor kun jij veel meer pitch trekken dan een normale 600.
dus waar ik mijn heli op 10 of 11 graden pitch heb staan, omdat de motor anders afslaat..
kun jij misschien zelfs 15 graden trekken.
Als je dit in gaat stellen, even opletten dat de servo's zichzelf niet klemlopen als je tegelijk wat elevator en aileron gebruikt.
Er bestaat zelfs een kans, dat je de tandwielverhouding aan moet passen om in het goede toerengebied van jouw motor op die 2200 toeren te komen.
origineel draait de OS 55 rond de 17000 rpm op zijn sterke punt.. de max zit op 22000 dacht ik