All American JR

Nee, niet als je de snelheid niet haalt.
Een 8x4 is op een Webra ideaal voor VV, maar voor LB alleen bruikbaar voor vlakke rondjes.
Daar is de snelheidsgerelateerde G kracht voldoende om de lijnen strak te houden, maar zodra je de neus omhoog richt gaat ook het gewicht meespelen en heb je te weinig over.
Dan komt er een schep en een vuilniszak aan te pas....
 
Lijntrek = massa * snelheid^2 / lijnlengte
In het zenith valt het model met massa * 9,81 naar beneden, die moet je dus van bovenstaande aftrekken
Wat het nog erger maakt is dat je tijdens de klim met een verbrandingsmotor nog 1/3 van je vliegsnelheid verliest, dat kost veel lijntrek.

Dit kun je compenseren door kortere lijnen, minimaal 6 inch spoed op de propellor of te zwiepen in de figuren, wel opletten want als je even niet oplet komt de boel alsnog naar beneden en heb je je vintage schepje nodig. Maar ja dat is de charme van retro.
 
Dank je, Erik! :thumbsup:

Wat ook nog eens meeweegt is het feit dat er maar heel weinig modellen zijn die dusdanig stabiel aan de lijnen hangen dat ze zelfs met heel weinig lijntrek nog goed te besturen zijn.

Maar zelfs dat is geen garantie, tussen perfecte controle en crash zit dan vaak nauwelijks ruimte...

Het was op het NK 1980, het model een origineel, Amsterdams -tegenwoordig- vintage ontwerp, de rondetijd tegen de 6 seconden. Bij die snelheid: alle tijd voor perfecte figuren. Alles ging goed tot in de achten boven het hoofd, het model sloeg 2 meter achter de piloot in de grasmat. Een schep was niet nodig, wel 2 vuilniszakken... :oops:

full
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande bracht Bert niet van de wijs, hij ging er met de titel vandoor.

Ik heb indertijd gemeten hoeveel vertraging een G21/46 model heeft uitgedrukt in rondetijd, met een vlakke ronde in 5,1 sec/ronde kom je met 7,2 sec/ronde boven en daal je met 4,6 sec/ronde kort voor het op zijn rug leggen.

Wil je geen snelheidsverlies dan kun je dat met de wetten van Newton en Tesla compenseren, kennis van 200 jaar oud alleen heet dat dan geen retro.
 
Bovenstaande bracht Bert niet van de wijs, hij ging er met de titel vandoor.

Ik heb indertijd gemeten hoeveel vertraging een G21/46 model heeft uitgedrukt in rondetijd, met een vlakke ronde in 5,1 sec/ronde kom je met 7,2 sec/ronde boven en daal je met 4,6 sec/ronde kort voor het op zijn rug leggen.

Wil je geen snelheidsverlies dan kun je dat met de wetten van Newton en Tesla compenseren, kennis van 200 jaar oud alleen heet dat dan geen retro.
Ik vermoed dat die snelheidsvariaties bij kleine vintagekistjes alleen nog maar groter zijn, vandaar de gevoeligheid voor te dikke en/of te lange lijnen, te zwaar balsa bij de bouw, sub-optimale (= foute) motorafstellingen en ga zo maar door.
Je kunt er geweldig leuk mee vliegen, maar dan moet ook wel alles kloppen.
 
Leuk heren en dank voor de uitleg is nu duidelijk dat snelheid toch een grotere rol speelt dan trekkracht.
Uiteraard is dat een combinatie van de twee maar belangrijk is dat je snelheid hebt om een centrifugaal kracht te genereren.
Trouwens wel een mooie kist de 4963 en hoop ooit zoiets ook een keer te mogen rondvliegen.
 
Trouwens wel een mooie kist de 4963 en hoop ooit zoiets ook een keer te mogen rondvliegen.
De oer-Trianic blijft een van de elegantste F2B ontwerpen van Nederlandse oorsprong (tekening bij @stunthenk ).
Een fractie groter dan alle Nobler afgeleiden had dit model aan een Fox 35 niet genoeg, maar de SuperTigre C35 was (als je hem tenminste goed afstelde) de gedroomde motor hiervoor:
ST C35.jpg
 
Back
Top