alles over de spyr.v

wie o''wie:confused::confused::confused:
Is er iemand die wat weet van de Spyr.v ?
ik ben op zoek naar alles wat hiervan te vinden is,het is een zweefkist uit
1943 en heeft pas in 1946, nadat hij is afgemaakt gevlogen en vliegt nog steeds. Hij vliegt in Zwitserland... en zover ik weet is hij nog steeds intakt.
Ik zoek tekeningen en foto's het liefs gedetailleerd, maar alles is welkom.:pc:

spyr v

Dank U wel Ariel
Dit is inderdaad de SPYR die ik bedoel.:yes:
Deze ga ik bouwen als ik genoeg informatie verzameld heb word hij dan... net als mijn, MINIMOA-DG300-DG100- SKYBOLD- etc etc- schaal 1/3, vind ik een mooie maat.
ik bouw al v.a mijn 11e jaar ben nu 61 dus al heel wat jaartjes achter de rug,en vind het nog steeds geweldig. mijn zoon vliegt mijn modellen altijd in... reactie weet je, en dan film ik (you tube eerste vlucht minimoa ginkelse heide is ook van mij) ;) nu op naar de SPYR.

Zoooo, schaal 1:3 is niet gering!
Spanwijdte 6130 mm, romp 323 mm breed,......... wauw!
Gaaf project!
Krijgen wij ook wat foto's te zien van het bouwen?

Johannes

Spyr v

Ja Ariel.
Dit gaat een projekt worden van ong 2a3jaar8).
Bij ons op de club zijn er nog veel meer met oltymers Zoals de NIMIRE-SPATS-DH88-GRONOU BYBY-KA8- KA13E-DR3-KA6-ETC ETC ETC ontzetend mooi allemaal en dat alemaal op schaal:-).
Wij willen in de toekomst ook schaal meetings gaan doen,met in ieder geval oltymers v.a een bepaalde periode,en ieder jaar hebben wij als vereniging ook een model vliegshow.
Dit houden wij op de Ginkelse heide, het laatste weekend in augustus.
Zie onze website( Edese luchtvaartclub.nl) ik en mijn zoon zitten daar al heel ons leven op... waarvan ik ong 20 jaar in het bestuur zit,dus buiten het bouwen om ben ik ook met andere dingen bezig druk zat!!!:agrue:

Dank U wel Ariel

ik bouw al v.a mijn 11e jaar ben nu 61 dus al heel wat jaartjes achter de rug,en vind het nog steeds geweldig. mijn zoon vliegt mijn modellen altijd in... reactie weet je, en dan film ik (you tube eerste vlucht minimoa ginkelse heide is ook van mij) ;) nu op naar de SPYR.

Een pak ervaring en nog uit het goede hout gesneden.

Veel succes met de bouw van je SPYR.

Aan het filmpje te zien een prachtig model.

Mvg,

Aurectar

Wij willen in de toekomst ook schaal meetings gaan doen,met in ieder geval oltymers v.a een bepaalde periode,

Als jullie een schaal meeting organiseren wil ik graag meedoen mits mijn agenda het toelaat.
Graag deze meeting aankondigen op het forum topic vliegmeetings.
Succes met het bouwen van de Spyr-5.

Johannes

Ik krijg het straks nog druk met vliegen ;) nu met de "mini"moa straks deze, DH-88 erbij zal maar eens even door gaan tekenen ;)

Hoi,

Nee, ik weet niets over de Spyr. Het is voor het eerst dat ik er over hoor.

Maar waarom al die moeite om het originele profiel te achterhalen?
Je weet één ding heel zeker, als je jouw model daarmee gaat bouwen, vliegt hij zeker beroerd of matig.

Neem een profiel dat geschikt is voor grote modellen. Veilige greep: HQ/W
De dikte van de wortel stem je af op het origineel, evt. iets dunner. Houdt de sterkte in de gaten.
De tip laat je naar 11% of 12% terug lopen.
De welving: 3% aan de wortel tot begin rolroer, daarna verlopend naar 3,5% aan de tip. Evt. 1 graadje tipverdraaiing.

Succes met een mooie en weinig geziene kist.
Dirk.

Het probleem is; als je de vleugel vorm t.o.v. de hoofdligger bekijkt, kom je met de hoofdligger erg ver naar voren bij het het middenstuk zie:

Hug_Spyr_V_3v.jpg

Hij bedoelt dan ook; welk profiel jullie zouden aanraden,
uiteraard zijn we er ook van op de hoogte dat een orgineel profiel niet gaat werken ;)

Grt Dennis,

Zo even snel bekeken lijkt de ligger bij de romp op 16% van de voorlijst te liggen en ter hoogte van de knik op 33%.
Dat originele profiel is waarschijnlijk veel dikker dan het gewenste modelprofiel.
Hiermee zou je kunnen spelen. Mogelijk kan de ligger gewoon rechtdoor lopen als het profiel bij de romp dikker wordt.
Ik zou gewoon een aantal HQ/W profielen uitprinten op de koordes die je nodig hebt. De dikte pas je dan aan aan de constructie die nodig is.
Vanaf de knik neem je een profiel dat voor het model geschikt is (HQ/W 3-15??)
Je kunt mogelijk ook de ligger zelf iets naar achter laten knikken. Je moet toch een knik inbouwen vanwege de meeuwvorm van de vleugel, dan kan ie ook wat naar achter knikken.

Dit zegt mijn logischboerenmodelbouwersverstand. Ik kan het niet wetenschappelijk verantwoorden. Maar Chris Williams maakte veel van zijn modellen zo kloppend..

Succes!
En wat een prachtige zwever is het. Verbazend dat er zo weinig over bekend is.

Leuke reactie Parel:thumbsup:
Ik ben er al een klein beetje blijder van geworden!!!
Het is inderdaad een heel mooie zwever, ik ben er ook per ongeluk opgekomen--- in het bijzondere zijn bijvoorbeeld, de
remkleppen(verstoorders) deze komen in drieen de vleugel uit en geeft bij de landing een heel mooi aanzien.
verder kan ik al heel wat details halen uit het filmpje wat Ariel heeft gevonden+ de tekening natuurlijk!
Ik ga even kijken of HQ/W profiel bij het model past.
Ik heb de MINIMOA ook het originele profiel gegeven en hij vliegt er goed mee ook heel rustig.
En ik ben nu eenmaal een MODEL BOUWER in hart en nieren, het vliegen
vind ik ook leuk maar na een paar starts ben ik dat alweer zat... dan heb ik gelukkig nog een zoon:D die het vliegen ook geweldig vind.hij is nu bezig met de DH-88 bijna 3 meter! zie het modelbouw forem daar staat een heel bouwverslag dit is ook heel mooi
maar het is geen zwever he:bye:

Hallo Ariel & Dennis:p
Ja dit is inderdaad de opvolger van de Spyr 5 deze is als model niet zo netjes gebouwd, hij moet ook nog 4 remklepjes hebben i.p.v 3 verder ziet hij er wel leuk uit hij lag inderdaad in Dortmund op de modelbouwbeurs.:yes:
Maar zijn vliegbeeld zal heel erg mooi zijn denk ik.

Hoi Rijk
Ook dom, ik heb dit draadje al vaak bekeken maar toen je er vanmiddag over vertelde viel er nog geen kwartje. Nu wel :-)

Ik weet niet of je wel eens overwogen hebt een treffen van de Vintage Glider Group te bezoeken? Bij deze zou ik je heel graag uitnodigen eens langs te komen als we ergens vliegen waar gesleept wordt, ik denk dat je het leuk zou kunnen vinden. En anders wij wel om je modellen te zien

Groet
Arjan

Back