Alouette III met Vario Skyfox Electric

Data loging CC ICE HV 120

Nadat ik gisteren met een aangepaste setup heb gevlogen incl. de extra last van 1,4 Kg, heb ik de logging van mijn regelaar even bekeken.
Marco, bedankt voor het plaatsen van de foto's! :thumbsup:

Uit onderstaande grafiek kun je opmaken dat de vlucht is opgedeeld in 3 stukken.
full

Het eerste stuk (van 5200-5550 seconden) is met alleen de 2 stuks 5S 5800mAh accu's. De logging van 5750 tot 5850 seconden is met de extra accu als last. En de periode van 5950 tot 6150 is weer alleen met de 2 stuks 5S accu's.
De 2e periode heb ik wat extra uitvergroot:
full

Zoals je kunt zien is de stroom met de extra last van 1,4Kg niet hoger dan 29A en blijft de temperatuur acceptabel op 35 graden. Het toerental blijft mooi op 1500 toeren staan ondanks het feit dat we met de pitch hebben gespeeld. Kortom deze setup is volgens mij zeker geschikt om er een Alouette III schaalromp omheen te bouwen.

Grt Han

Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg bouw Alouette III

We gaan weer een stapje verder met het project. De romp heb ik onlangs ontvangen en nu is het zaak om te beginnen met het echte modelbouwen want het enige wat ik heb is een Alouette III tekening van WIK en een romp met staartstuk.

full
full
full

Dit betekent dus dat alles zelf gemaakt moet worden dus zowel het interieur, cockpit, frame alsook het exterieur zoals landingsgestel etc etc. Kortom nog een hele klus.
Omdat ik maar over één Skyfox beschik en niet iedere keer de heli uit elkaar wil halen om het mechaniek te kunnen passen in de romp heb ik van mijn favoriete helishop de beschikking gekregen over een extra Skyfox frame + staartbuis. Nu kan ik dus vliegen en bouwen tegelijk. Bedankt Albertino!

Laten we maar beginnen met het interne frame waarop alles moet worden gemonteerd.
Op de tekening vinden we de cockpit bodemplaat terug in 2 delen. Hiervan heb ik op papier een totaal sjabloon gemaakt en deze uit een plaat 4 mm berkentriplex gezaagd.

full
full
full

Na veel passen, meten en schuren paste de bodemplaat goed in de romp. Nu moest er een ribbe gemaakt worden om aan de achterkant de cockpit bodemplaat te ondersteunen. Dit heb ik gedaan door de bodemplaat in de romp te leggen en met een schuifmaat om de 5cm de hoogte van de cockpit bodemplaat tot de bodem van de romp te meten. Deze hoogten heb ik op papier gezet met het volgende sjabloon tot gevolg.

full

Dit sjabloon weer uit triplex gehaald en bevestigd aan de cockpit bodemplaat.

full
full

Dit alles in de romp geplaatst met het volgende resultaat.

full

De volgende stap is de bevestiging van het neuswiel! ;)

Mooi project en een grote uitdaging doordat je zoveel zelf moet gaan maken.
Ik ben benieuwd hoe je verder gaat.

Dit ziet er een prachtig project uit, ik enorm beniewd naar het resultaat, ik twijfel er niet aan dat een pracht van een schaal heli word.

Ik blijf dit zeker opvolgen, veel succes toegewenst.

Groeten aan marco

gr
Kevin

Ben reeds zover kun je mij misschien iets meer vertellen over de instellingen van de esc.
[URL="
vario-E - YouTube[/URL] bekijk dit filmpje eens.

Hallo Biertje,

Hierbij de instellingen in mijn CC ICE 120HV ESC die ik gebruik in mijn SkyFox Electric.
full

Grt Han

Het landingsgestel part 1

Het heeft even geduurd maar we gaan verder met het landingsgestel achter.
Allereerst heb ik op een stuk papier het landingsgestel getekend op basis van de tekening om deze als buigmal te gebruiken. Daarna kon het echte werk beginnen.
We zijn gestart om 4mm assenstaal aan een kant te buigen om een hoek van ongeveer 30graden. Vervolgens heb ik om het rechte middenstuk van de poot een stuk carbon buis van 8mm met hierin een stuk carbon buis van 6mm geschoven om daarna het laatste stukje as waar later het wiel aan komt wederom te buigen om een hoek van ongeveer 30 graden. Als laatste heb ik een stukje carbonbuis van 6mm geschoven over het stukje poot wat in de romp geschoven wordt. Al deze carbon buisjes heb ik met secondenlijm gefixeerd op de as.
Met het volgende resultaat.
Kopievanenkelepoot.jpg

Van deze poot heb ik 2 stuks gemaakt (links/rechts).
Vervolgens heb ik goed naar de foto's gekeken van de heli van Fred Coenen en foto's van de echte alouettes om te kijken hoe deze poten er nu in detail uitzien. Met gebruikmaking van wat carbonbuisjes heb ik uiteindelijk een mooie verbinding gemaakt waarbij het lijkt dat de poot die naar beneden wijst is gelast aan de horizontale as die door de romp heen steekt.
potencompleet.jpg

Als laatste moeten er afdekdopjes op waaraan de ogen worden bevestigd waarmee de heli vastgesjord kan worden aan bv een heliplatform of om de rotorbladen aan vast te maken met een lijn bij hevige wind.
detailpoot.jpg

Vervolgens alles geassembleerd in de romp met gebruikmaking van een lange bus waarin ik 2 inbusboutjes heb gezet om de beide poten aan elkaar te kunnen maken.
achterasgemonteerd.jpg

Het reeds gemaakte achterschot weer even teruggeplaatst in de romp geeft het volgende resultaat.
achterschotas2.jpg

Je kunt zien dat de as voor het achterschot is gesitueerd. De 2 carbon hulzen zijn gemaakt van 8mm carbon buis die als lager dienen waarin de assen met de gefixeerde 6mm carbon huls vrij kunnen draaien. Deze lagerhulzen zal ik in een later stadium aan het achterschot bevestigen zodat de as is gefixeerd.
Als laatste even voor de vorm een wiel over de as geschoven en nog een foto gemaakt van het totale resultaat.
achterasgemonteerdwiel.jpg

De volgende stap is het vervaardigen van de 2 vertikale veerpoten waarmee de as verend is verbonden met de romp.
Wordt vervolgd. Grt Han
:lol: :arrow: :arrow:

Laatst bewerkt:
Vertikale poot landingsgestel

We hebben weer wat tijd gestopt in het vervolmaken van het landingsgestel. De poten die in mijn vorige bericht zijn gemaakt moeten nu ondersteund worden met vering via 2 vertikale poten. Bruteforce had nog 4 schokdempers uit een terreinwagen en die mocht ik gebruiken, 2 voor zijn en 2 voor mijn Alouette.
Aan deze schokdempers heb ik 2 aluminium buisjes gemaakt die zijn afgedraaid zodat deze vrijelijk in een carbon buis kunnen schuiven zodat het straks lijkt dat er 2 buizen in elkaar schuiven.
Onderstaand zijn de poten weergegeven en een detail van de schokdemper zodat het gehele landingsgestel verend is. Het monteren van deze poten is de volgende klus inclusief het bevestigen van de carbon buis om de veerpoot.
POOTLANDINGSGESTEL.jpg
POOTLANDINGSGESTEL2.jpg

Wordt vervolgd. :arrow: :arrow:

Dat ziet er goed uit Han, mooi dat het straks ook echt veert.
Toch een zeldzame verschijning zo'n Alouette III, leuk project!

Gr, Roy

Prachtig detailwerk.
'k Geniet van de oplossingen die je bedenkt om een functioneel verend landingsgestel te maken. Met een draaibankje en de nodige vakkennis + handigheid maak je er iets moois van.
'k Blijf dit volgen.

Heligroeten,

Nick

Schitterend resultaat, er heeft blijkbaar wat denkwerk en voorbereiding aan vooraf gegaan, maar het eindresultaat mag er zijn! doe zo verder!

greets,

Didier

Landingsgestel deel 3

Gisteren weer eens verder gegaan met het landingsgestel aan de voorkant. Eerst maar eens goed de foto's bestudeerd en nagedacht hoe ik dit zelf moest gaan namaken.

Allereerst begonnen met het aftekenen van de vork op een plaat aluminium van 8 mm en deels uitgezaagd.

Vorklandingsgestelvoor.jpg

Daarne het betere vijl en schuurwerk om daarna even te kijken of het smoelt met het wiel er los in.

Vorklandingsgestelvoor2.jpg
Vorklandingsgestelvoor3.jpg

Vandaag nog even verder gegaan. Met de decoupeerzaag de ander kant ook in vorm gezaagd en weer vijlen, vijlen en nog eens vijlen. Daarna schuren met 400 totdat het oppervlak er gepolijst uit ziet. Daarna heb ik het wiel gepast en afgetekend waar de as moet komen. De as heb ik van 4 mm assenstaal gemaakt en erin gezet met het volgende resultaat.

Vorklandingsgestelvoorwiel2.jpg
Vorklandingsgestelvoorwiel.jpg

De laatste fase is de verende poot die in de romp komt waar deze vork met een scharnier aan wordt bevestigd zoals ook de echte Alouette III heeft.

Wordt vervolgd! :thumbsup::p

Laatst bewerkt:
Landingsgestel deel 4

Zo vandaag weer verder gegaan met het verder vervaardigen van de voorpoot. De vork moet verend worden bevestigd aan de romp. Hiervoor hebben we dus een schokdemper nodig. Aangezien ik geen zin had om er een te kopen met het gevaar dat hij niet mooi is en dat hij niet precies past, heb ik besloten er zelf een te maken. Alllereerst heb ik een tekening gemaakt.

Tekening Schokdemper

schokdemper.jpg

Het materiaal wat ik gebruikt heb bestaat uit een 10 mm carbon buis van 60mm die ik gebruik als cylinder. Hierop heb ik een plexiglas afdekkap gemonteerd. De drijfstang is van 5mm messing buis waarover ik op ongeveer 5mm van de bovenkant een stukje messingbuis heen heb geschoven die ik heb vastgesoldeerd. Deze ring dient ervoor om de veer in te drukken.
Vervolgens heb ik een stukje carbonbuis van 8mm vastgelijmd aan de onderkant. Deze ring is ervoor om de messingbuis met veer op te sluiten zodat een verend geheel is gevormd.

Schokdemper geassembleerd

schokdemper-1.jpg

Schokdemper ingedrukt

demperingedrukt-1.jpg

Overzicht hoe schokdemper aan de vork moet worden gemonteerd

schokdempervork-1.jpg

De volgende stap is dat de schokdemper wordt bevestigd aan de voorvork en vervolgens moet er nog een huis worden gemaakt waar de schokdemper in gemonteerd wordt en waaraan een arm wordt bevestigd die de voorkant van de vork scharnierend verbindt met het huis.

Wordt vervolgd!:thumbsup:

Impressive! Altijd mooi om van niets "iets" te zien ontstaan, komt helemaal goed volgens mij!

greets,

Didier

Hallo Didier & Nick,

Dank je wel voor de complimenten. Ik heb er zelf ook erg veel schik in als je uiteindelijk uit ruw materiaal iets ziet ontstaan. We gaan gewoon lekker verder zal ik maar zeggen. Tijdens RCHeliparts meeting van 9-10 juni 2012 zal ik hem meenemen. Of er dan ook gevlogen kan worden kan ik niet beloven want jullie weten zelf als geen ander hoeveel tijd het kost om alle details aan te brengen.

Ik wil wel binnenkort, als het landingsgestel klaar is, alles inbouwen om te kijken hoe het met de resonanties en vlieggedrag is gesteld. Daarn haal ik hem weer uit elkaar en ga aan de afwerking beginnen.

Groet,

Han

Hei Han ,

Dit is ook weer prachtig werk , ik ben vanaf dag 1 ook aan het meevolgen ...
Het zijn drukke tijden hier op het forum , en echt iedereen is het beste van zichzelf aan het geven .... prachtig gewoon ...
IETS maken uit NIETS , dat is voor mij ook altijd mooi om te zien ...
Je kan alles kopen , maar alles maken is dat tikkeltje mooier en anders ...

2012 wordt een TOP jaar ...

En doe zo verder hè Han .... :snipersmile:

Grtz

Ronny

Van niets iets maken noemen ze scratchen... ik noem het Kunst.
Als het dan nog functionneert ook krijgen we Technische Kunst.
De Technische Kunst druipt dees dagen weer uit het schaalheliforum.
Goe bezig, voortdoen jongens... 't inspireert...

Heligroeten,

Nick

Landingsgestel deel 5

Hallo trouwe lezers,
Zo vandaag nog wat tijd gevonden om de verende voorpoot van de Alouette III af te maken.
Allereerst heb ik een bevestiging gemaakt van de schokdemper aan de voorvork. Ook dit was weer het betere zaag, schuur en vijlwerk met het volgende resultaat:
Bovenaanzicht.jpg
zijaanzicht.jpg

Daarna was het tijd om een bevestiging te gaan bedenken om de schokdemper via een scharnierende arm te bevestigen aan de voorkant van de voorvork. Hiervoor heb ik een aluminium blok gemaakt wat over de schokdemper geschoven wordt en een arm, die tussen dit blok en de voorkant van de voorvork wordt gemonteerd zodat een hefboom wordt gemaakt die over de schokdemper loopt. Deze beide onderdelen zijn weer gewoon uit een plaat aluminium gezaagd, gevijld, geschuurd en gepolijst met het volgende resultaat:
Bevestigingschokdemperaanvork.jpg

De laatste stap bestond uit het assembleren van het totaal aan onderdelen:
Compleetgeassembleerd.jpg

Om te demonstreren hoe deze voorpoot veert heb ik de volgende foto's gemaakt.
Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat.
Compleetingeveerd2.jpg
Compleetingeveerd1.jpg

Het landingsgestel is nu voor 95% klaar en kan verder gegaan worden met het installeren van de spanten en vloerdelen waarop het SkyFox frame geplaatst wordt en waar de zojuist gemaakte voorpoot wordt gemonteerd.
Hiervoor nog even geduld! ;)
Wordt weer vervolgd :mrgreen: :mrgreen:

Laatste fase landingsgestel

Aangezien ik niet helemaal tevreden was met de bevestiging van de vertikale veerpoot aan het achterste landingsgestel en omdat ik het ook eventueel moet kunnen demonteren zonder dat er dingen gesloopt moeten worden, heb ik dit toch nog veranderd. Allereerst heb ik aan beide uiteinden van de vertikale poten een kogelgewricht gemaakt die precies past in een 6mm carbonbuis. Dit alles heb ik verlijmd in de aluminium buis van de veerpoot. Als 2e stap heb ik 2 plaatjes gemaakt van aluminium die ik met Stabilit Express heb gelijmd aan de achterste landingspoot. Nu moet het geheel nog even bijgevijld en geschuurd worden maar dat is voor later. Nu is het kogelgewricht met een M2 boutje bevestigd en kan dus te allen tijde de veerpoot gedemonteerd worden.

Detail opname van de bevestiging

detailachterpootbevestiging.jpg

Achteraanzicht complete achterpoot

Achteraanzicht.jpg

Om de neuspoot te kunnen plaatsen moet er een frame gemaakt worden waar de neuspoot aan bevestigd gaat worden. Ik heb 3 plankjes gezaagd uit triplex en verlijmd aan de bodemplaat en de romp. Daarna een stukje plexiglas bus met een binnendiameter van 10mm gedraaid op de draaibank waar de voorpoot precies in past. Deze plexiglas bus verlijmd met Stabilit aan het houten frame en vervolgens een gat in de romp geboord van 10mm om de voorpoot te kunnen monteren. Het past allemaal perfect en het neuswiel is zelfs draaibaar. Om nu het neuswiel in de neutraalpostie precies recht te laten staan heb ik een pvc bus (grijs) gemaakt die precies bevestigd kan worden op de schokdemper poot als deze in de plexiglas bus is geschoven. Deze heb ik met een M3 boutje klem gezet op de schokdemper van het neuswiel. Aan dit M3 boutje bevestig ik later 2 veertjes die links en rechts aan het frame worden bevestigd om het neuswiel altijd recht te laten staan in de vlucht. Op de grond kan dus gewoon gestuurd worden.

Hulpframe voor neuswiel

bevestigingneuswielinromp.jpg

Detail gemonteerd neuswiel + overzicht totaal

neuswielgemonteerd.jpg
totaaloverzicht.jpg

totaalromp.jpg

De totale heli vanaf de zijkant gezien met het complete landingsgestel. De vering is perfect. Als test heb ik 4x een 6S LiPo in de romp gelegd en de veerpoten veren inderdaad in.

zijaanzichtromp.jpg

Wordt vervolgd! :mrgreen:

Groet Han

Back