Beste lezers, bedankt allemaal voor de complimenten.
@Nick: ik heb ook geen munitiekisten en munitie magazijnen natuurlijk daar gaat toch heel veel tijd in zitten natuurlijk. Ik ben er ook nog niet maar jouw lijstje is ongetwijfeld langer. We gaan gewoon lekker verder.
Vandaag heeft Marco (Bruteforce) de heli gechecked en we hebben samen de instellingen even doorlopen van de BeastX want ik heb de heckservo op een andere plaats in het frame moeten hangen. Dit omdat in de pot/boom configuratie de staartrotor werd aangestuurd via een carbon buis die bovenop de staartbuis lag. Hierdoor kon de heckservo hoog in het frame hangen. Nu zit het mechaniek in de romp en heb ik geen ruimte om de besturing via dezelfde carbon buis te laten lopen bovenop de staartbuis omdat daar simpelweg geen ruimte voor is. Zoals je een eind terug in dit bouwdraadje hebt kunnen lezen heb ik gekoezen voor de besturing van de heck via een Sullivan servokabel. Deze heb ik in het staartstuk gelijmd met ondersteuning van diverse stukken balsa hout.
De check van de BeastX instellingen leverde op dat ik de richting van de heckservo moest ompolen in de zender omdat deze tegenovergesteld stuurde en in de BeastX moest ik de heck regeling ook ompolen omdat hij in de verkeerde richting corrigeerde. Dit heeft te maken met het feit dat de servo 180 graden gedraaid gemonteerd moest worden. Daarnaast moesten de einduitslagen van de heck aangepast worden. Nu staat alles goed en is de heli ready for the maiden flight. We wachten even een geschikt moment af zodat zowel Marco met zijn Bell 47G en ik met de Alouette III kunnen proefvliegen.
In de tussentijd heb ik de steps van een kleurtje voorzien.
Toen werd het tijd om de positielichten te gaan plaatsen. Eerst nog maar eens goed kijken welke kleur links en rechts moet zitten.
ROOD moet links voor en GROEN moet rechts voor vanuit de heli gezien.
Eerst de lenskapjes met een beetje 10 sec lijm in de schildjes gelijmd.
Vervolgens heb ik 2 stokjes gepakt net zo dik dat ze precies in die lenskapjes passen. Deze gebruik ik om de positielichten op de plaats te houden als ze gelijmd zijn en 12 uur moeten drogen.
Een klein beetje EndFest 300 aangemaakt en lijmen maar.
Als laatste voor vandaag de cockpitvloer onderhanden genomen. Deze vloer had ik al gemaakt van 4mm vuren triplex en deze moet bekleed worden met watervast schuurpapier korrel 240 om toch een beetje goed beeld te hebben van de structuur.
Deze ingesmeerd met BisonTix en het schuurpapier ook. Even laten drogen en onder druk vastgelijmd.
Het overtollige schuurpapier verwijderd en een prachtig vloertje zal ik maar zeggen.
Vloer in de heli plaatsen en een klaar.
Even op de weegschaal de heli gewogen. Zonder bladen en zonder turbine 6,1 kg op de meter. Das niet heel slecht.
Met de turbine en stoelen in de cockpit en een piloot zal dit een ruime 6,5 kg gaan worden schat ik.
Wordt vervolgd!