Alouette III met Vario Skyfox Electric

Hi Didier,

Je hebt gelijk. Ik heb die rotorbladen er alleen op gedaan om even de fotoshoot te doen. Ze zijn er inmiddels al weer afgehaald hoor.

Grt Han

Je foto's geven een mooi overzicht van de bouwgeschiedenis van je prachtige machine.
Als ik jouw to do list vergelijk met die van mij, ... tja... ma stap na stap knutselen we verder en ooit komen we er...
Succes met de verdere afwerking.

Heligroeten,

Nick

Beste lezers, bedankt allemaal voor de complimenten.

@Nick: ik heb ook geen munitiekisten en munitie magazijnen natuurlijk daar gaat toch heel veel tijd in zitten natuurlijk. Ik ben er ook nog niet maar jouw lijstje is ongetwijfeld langer. We gaan gewoon lekker verder.

Vandaag heeft Marco (Bruteforce) de heli gechecked en we hebben samen de instellingen even doorlopen van de BeastX want ik heb de heckservo op een andere plaats in het frame moeten hangen. Dit omdat in de pot/boom configuratie de staartrotor werd aangestuurd via een carbon buis die bovenop de staartbuis lag. Hierdoor kon de heckservo hoog in het frame hangen. Nu zit het mechaniek in de romp en heb ik geen ruimte om de besturing via dezelfde carbon buis te laten lopen bovenop de staartbuis omdat daar simpelweg geen ruimte voor is. Zoals je een eind terug in dit bouwdraadje hebt kunnen lezen heb ik gekoezen voor de besturing van de heck via een Sullivan servokabel. Deze heb ik in het staartstuk gelijmd met ondersteuning van diverse stukken balsa hout.

De check van de BeastX instellingen leverde op dat ik de richting van de heckservo moest ompolen in de zender omdat deze tegenovergesteld stuurde en in de BeastX moest ik de heck regeling ook ompolen omdat hij in de verkeerde richting corrigeerde. Dit heeft te maken met het feit dat de servo 180 graden gedraaid gemonteerd moest worden. Daarnaast moesten de einduitslagen van de heck aangepast worden. Nu staat alles goed en is de heli ready for the maiden flight. We wachten even een geschikt moment af zodat zowel Marco met zijn Bell 47G en ik met de Alouette III kunnen proefvliegen.
In de tussentijd heb ik de steps van een kleurtje voorzien.

Toen werd het tijd om de positielichten te gaan plaatsen. Eerst nog maar eens goed kijken welke kleur links en rechts moet zitten.
ROOD moet links voor en GROEN moet rechts voor vanuit de heli gezien.
Eerst de lenskapjes met een beetje 10 sec lijm in de schildjes gelijmd.

Vervolgens heb ik 2 stokjes gepakt net zo dik dat ze precies in die lenskapjes passen. Deze gebruik ik om de positielichten op de plaats te houden als ze gelijmd zijn en 12 uur moeten drogen.

Een klein beetje EndFest 300 aangemaakt en lijmen maar.

Als laatste voor vandaag de cockpitvloer onderhanden genomen. Deze vloer had ik al gemaakt van 4mm vuren triplex en deze moet bekleed worden met watervast schuurpapier korrel 240 om toch een beetje goed beeld te hebben van de structuur.
Deze ingesmeerd met BisonTix en het schuurpapier ook. Even laten drogen en onder druk vastgelijmd.

Het overtollige schuurpapier verwijderd en een prachtig vloertje zal ik maar zeggen.

Vloer in de heli plaatsen en een klaar.

Even op de weegschaal de heli gewogen. Zonder bladen en zonder turbine 6,1 kg op de meter. Das niet heel slecht.
Met de turbine en stoelen in de cockpit en een piloot zal dit een ruime 6,5 kg gaan worden schat ik.

Wordt vervolgd!

Idd een mooie vloer... zelfs met gladde schoenen zullen de piloot en eventuele passagiers niet slippen...

Heligroeten,

Nick

Amai, prachtig ,

Ik ben het al de hele tijd ( STIL ) aan het volgen en wat een mooie heli is me dat geworden , prachtige voorgeschiedenis , mooie detaillering , prachtig ambachtswerk , mooie verlichting , goed denkwerk , mooi spuitwerk , TOP TOP TOP TOP , deze wil ik in het echt wel eens zien ... ik kijk al uit naar de zomermeetings .

VAKWERK mannen , nu de maiden nog , maar die zal zeker lukken , filmen he mannen .

Maiden in vol ornaat!

Op 29 maart was het zover. Nadat de 2 roundellen op de zijkant van de romp waren geplakt konden Marco en ik vergezeld van de Alouette III afreizen naar het vliegveld van BVL.
Marco heeft 2 korte filmpjes gemaakt van het eerste vluchtje.

Op maandag 31 maart nogmaals naar het BVL vliegveld gegaan voor een 2e maiden. Omdat ik tijdens de eerste vlucht de staart wat zenuwachtig vond en de heli wat teveel achterover vond hangen heb ik gain van de staart wat verhoogd en heb ik de accu's wat verder naar voren geschoven.

Nu is hij in mijn ogen al wat beter maar ik vind hem nog te snel reageren op de staart. Volgende keer wat meer expo op de staart.
Volgende keer een compleet filmpje.

Wordt vervolgd.

Grt Han

Laatst bewerkt door een moderator:
JAAAA..

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden vlucht!! Ziet er mooi uit en een toppie geluid, hopelijk een keer te bewonderen op een meeting deze zomer :-)

greets,

Didier

YES YES ...

Mooi mooi , komt allemaal dik in orde .

Proficiat , je mag er trots op zijn .

Tot op een van de meetings zou ik zeggen ,

Grtz
Ron

De heli is prachtig en het vliegbeeld schitterend.
Proficiat met je fijn stuk modelbouwkunde.
Ik kijk er naar uit om je machine tijdens de één of andere meeting te zien fladderen.

Heligroeten en tot gauw, ergens op een modelvliegveld,

Nick

Vandaag weer gaan vliegen bij BVL. Ik heb de gain van de gyro weer wat verhoogd en heb ook wat expo op de staart gezet. Volgens mij vliegt het alweer beter alhoewel ik denk dat de gain nog iets omhoog kan.
We hebben nu wel een compleet filmpje gemaakt met dank aan Marco.

We hebben inmiddels ook de programmeerbare lichtunit bijna gereed voor de programmering en de messingbuis voor het vervaardigen van de stoelen in de cockpit is ook aangekocht.

Wordt vervolgd!

Grt Han

Vandaag was het winderig en koud weer dus weer tijd voor modelbouwen in de garage.
Aangezien ik messingbuis had aangeschaft stonden de stoelen voor de cockpit op het programma.
Ik heb wat foto's bekeken van de stoelen in de cockpit en bij de Alouette III varieert dit van een hangmat tot een buizenframe met kussens erop. In de grasshopper versie zitten gewone kussens maar ik was op zoek naar goede foto's van het buizenframe.
Ik heb wel wat gevonden maar niet van die duidelijke van de Grasshopper uitvoering. Dit geeft niet want het buizenframe is bij allen gelijk voor zover ik kan zien.

Gewapend met buigijzer en messingbuis ben ik vervolgens begonnen met het buigen van de 2 poten met rugleuning.

Hier de gebogen poten (2 bovenste) en rugleuning de onderste:

Dit heb ik met wat afstand buisjes messing met elkaar gesoldeerd....

......toen nog wat extra afstand buisjes geplaatst en de eerste stoel is op de kussens en het spuitwerk na klaar.

Op naar de volgende want er moeten er 3 gemaakt worden.
Omdat ik door de messingbuis voorraad heen ben is de tweede stoel niet helemaal klaar.

Wordt vervolgd!

Grt Han

Ondanks het mooie weer, er stond toch nog behoorlijk wind, toch maar weer wat gebouwd.
Ik heb mijn eerste schreden gezet in de richting van het paintbrushen.
Dat valt allemaal niet mee maar oefening baart kunst zullen wij maar zeggen. Van Ron (Stratus) en Nick (Blue Bird) heb ik een regel goed in de oren geknoopt. Het is de kunst van de laagjes verf aanbrengen.
Zo gezegd zo gedaan.
Eerst de basiskleuren uitgezocht aan de hand van de foto's van de echte turbine. Dit is natuurlijk altijd moeilijk kiezen als je voor zo'n rek met potjes verf staat. Ik heb gekozen voor de Tamiya Acryl verf op waterbasis. Deze stinkt niet zo erg en kan ik binnen ook goed spuiten.
Hierbij wat beelden van de onderdelen van de turbine die gespoten moeten worden.

De eerste aanschaf van potjes verf en de overgenomen paintbrush van Stratus.

De turbine eerst maar eens de basiskleuren gegeven en hier en daar wat shading aangebracht.

Niet slecht voor een eerste keer zou ik zeggen.
De volgende stap was het aanbrengen van de leidingen voor de oliedruk, kerosine en elektriciteit.
De hydroliekleidingen heb ik gemaakt van 1 mm messingdraad. Dit buigt makkelijk. Daarnaast de elekticiteit gemaakt van zwarte zachte 220V snoer.
Door het aanbrengen van de verschillende leidingen traden er wel wat beschadigingen op in de aangebrachte verf. Toen de leidingen erop zaten nogmaals de paintbrush gepakt en nog wat bijgewerkt.
Tot op heden ben ik erg tevreden met het resultaat.

Ik wacht nog even met het aanbrengen van de blanke afdeklak omdat ik misschien toch nog wat extra details aan wil brengen.

Wordt weer vervolgd.

Grt Han

Amai Han ,

Das TOP jonghe , goed gedaan ... prachtig airbrushwerk ...
Is toch leuk om te doen hé ...

Prima , komt allemaal dik in orde ..

Grtz
Ron

Hoi Ron,

Dank je wel. Het is inderdaad erg leuk om te doen.
Even een vraagje. Wat voor blanke afwerklak gebruik jij?
Jij spuit ook met Acryl verf op waterbasis toch?

grt Han
Amai Han ,

Das TOP jonghe , goed gedaan ... prachtig airbrushwerk ...
Is toch leuk om te doen hé ...

Prima , komt allemaal dik in orde ..

Grtz
Ron

Hei Han ,

Ik zou daar een MOTIP MAT voor gebruiken ... zit gewoon in spuitbussen .. ;-)
Heb ik ook gebruikt voor de COBRA en dat was dik in orde ..

Grtz
Ron

Motib lak (vernis) aub niet rechtstreeks spuiten op acryl... dit gaat fout, tenzij je een appelsienhuidachtig oppervlak wil.
Vernis je acryl eerst met acrylvernis van hetzelfde merk dat je gebruikte voor je kleurkes, laat alles een week of langer drogen + uitharden en breng dan je solventenvernis aan.

Probeer eerst op enkele proefstukken!

Voor je eerste sproeioefening ziet het er heel puik uit.

Nog een laatste tip. Voor je gaat vernissen kan je alle tinten homogeniseren door over het geheel een filter aan te brengen. Ofwel maak je je filter zelf ofwel koop je hem kant en klaar. Ook hier opletten dat de verdunner in de filter gelijk is aan de verdunner in je kleurkes die je hebt aangebracht. Is deze verschillend, dan moet je eerst vernissen op basis van dezelfde solvent.

Acryl over enamel wil nog wel eens lukken, het omgekeerde is miserie.

Succes en heligroeten,

Nick

Beste Nick,

Dank voor je reactie.
Wat bedoel je met solventenvernis en wat bedoel je met zelf maken van een filter. Hoe maak je deze?

Back